لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

وزارت ارشاد: فرهادی «عذرخواهی کرده» و می‌تواند فیلم‌برداری را شروع کند


اصغر فرهادی، به هنگام کارگردانی فیلم «درباره الی»
اصغر فرهادی، به هنگام کارگردانی فیلم «درباره الی»
معاون سینمایی وزارت ارشاد می‌گوید در پی «عذرخواهی» اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، به خاطر سخنانی که در «چهاردهمین جشن خانه سینما» بیان کرده‌بود، وی مجاز است کار ساخت فیلم خود را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، حمیدرضا دیبایی، مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی این مطلب را روز جمعه، در برنامه «هفت» اعلام کرد.

وی در این برنامه گفت: «مجوز ادامه ساخت فیلم سینمایی 'جدایی نادر از سیمین' به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر فرهادی توسط جواد شمقدری صادر شده و وی می‌تواند از روز شنبه، ۱۰ مهر، فیلم‌برداری را مجدد آغاز کند.»

آقای دیبایی افزود: «این تصمیم در پی سخنان روز پنج‌شنبه، ۸ مهر وزیر ارشاد، و گفت‌وگوی روز جمعه، ۹ مهر اصغر فرهادی و عذرخواهی وی صادر شده‌است.»

اصغر فرهادی که از کارگردانان برجسته سینمای امروز ایران به شمار می‌رود، در چهاردهمین جشن خانه سینما، زمانی که جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد، در سخنانی آرزو کرد که در سال آینده عده‌ای از سینماگران ایرانی مقیم خارج چون گلشیفته فراهانی و محسن مخملباف بتوانند به ایران بازگردند و جعفر پناهی بتواند فیلم بسازد.

جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی این اظهارات را «حرف‌هایی بسیار ناجور» خواند و این وزارتخانه در واکنش به این سخنان، مجوز فیلم «جدایی نادر از سیمین» را که به گفته آقای فرهادی حدود «۳۵ درصد» از آن ساخته شده‌است لغو کرد.

به گزارش ایلنا، روز جمعه، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در باره «چهاردهمین جشن خانه سینما» و سخنان اصغر فرهادی گفت: «برخی حرکات که در آن مراسم انجام شد، مثل بالا بردن مچ‌بند سبز، در حالیکه این حرکات بعد از گذشت یک سال و سه ماه از جریان انتخابات و این که همه فهمیدند جنبش سبز به سلطنت‌طلب‌ها، کومله‌ و سایر بیگانگان پیوسته‌است، قابل پذیرش نیست.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره «جشن خانه سینما» گفت: «برخی حرکات که در آن مراسم انجام شد، مثل بالا بردن مچ‌بند سبز، در حالیکه این حرکات بعد از گذشت یک سال و سه ماه از جریان انتخابات و این که همه فهمیدند جنبش سبز به سلطنت‌طلب‌ها، کومله‌ و سایر بیگانگان پیوسته‌است، قابل پذیرش نیست».

وی افزود: «اگر کسی بخواهد جنبش مرده را زنده کند و فردی ضدانقلاب را برگرداند و ما برای او فرش قرمز بیندازیم غیر قابل قبول است. فردی که خواهان برگرداندن او هستند، از نظر اخلاقی و حرفه‌ای نزول کرده‌است و اگر کسی خواهان بازگشت او باشد، موضوعی صنفی و سینمایی را مطرح نکرده‌ است».

اشاره آقای حسینی به آرزوی اصغر فرهادی برای بازگشت محسن مخملباف، فیلم‌ساز سرشناس ایرانی و از حامیان میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت به ایران، است.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: «با فرهادی و هیچ‌کس دیگر بحثی نداریم. مقصر در این مورد صحنه‌گردانان هستند که فضا را برای مطرح کردن چنین جملاتی باز می‌کنند. امیدواریم فرهادی جبران کند.»

این در حالی است که جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته‌بود که به آقای فرهادی یک هفته مهلت داده شده تا «حرف‌های‌شان را اصلاح کنند»، اما اصغر فرهادی نظرات خود را پس نگرفته‌است.

در واکنش به این سخنان اصغر فرهادی گفته بود که اگر قصد ابراز نظر سیاسی داشت، به جای جشن خانه سینما در مصاحبه‌های مطبوعاتی کشورهای مختلف این سخنان را مطرح می‌کرد.

به دنبال انتشار گفته‌های آقای فرهادی که در جشن خانه سینما مهم‌ترین جوایز را با فیلم «درباره الی» از آن خود کرد، رسانه‌های خبری متعلق یا نزدیک به اصول‌گرایان و تندروها در جمهوری اسلامی بلافاصله به اظهارات او واکنش نشان دادند.

در یکی از تندترین واکنش‌ها، روزنامه کیهان که ارگان رسمی رهبر جمهوری اسلامی به شمار می‌رود اعلام کرد که اصغر فرهادی «در موضع‌گیری‌های اخیر خود با محافل جریان برانداز هم‌نوایی می‌کند».

اصغر فرهادی از شناخته‌شده‌ترین کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان امروز ایران است که علاوه بر ارائه فیلم‌هایی چون «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، و «چارشنبه‌سوری»، نوشتن فیلمنامه فیلم‌های برجسته‌ای چون دایره زنگی، کنعان، و ارتفاع پست را نیز در کارنامه خود دارد.

آقای فرهادی تاکنون دو بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر ایران و یک بار خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را به عنوان بهترین کارگردان از آن خود کرده‌است.
XS
SM
MD
LG