لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

تری جونز: در حال حاضر برنامه ای برای سوزاندن قرآن نداریم


تری جونز، کشیش یک کلیسای پروتستان در ایالت فلوریدای آمریکا
تری جونز، کشیش یک کلیسای پروتستان در ایالت فلوریدای آمریکا
تری جونز، یک کشیش اهل فلوریدای آمریکا که گفته بود در واکنش به ساخت مرکز اسلامی در نزدیکی محل حمله‌های یازدهم سپتامبر، در سالگرد این حملات قصد دارد نسخه هایی از قرآن را بسوزاند، روز جمعه گفته است که در حال حاضر منتظر تصمیم جابجایی این مرکز اسلامی خواهد شد و فعلاً قصد سوزاندن قرآن را ندارد.

وی که روز پیش از آن نیز از تعلیق سوزاندن قرآن خبر داده بود می‌گوید اول منتظر دیدار با مسئولان ساخت مرکز اسلامی به منظور تغییر مکان این مرکز خواهد شد.

در پی هشدارها و درخواست‌های جهانی برای لغو مراسم «سوزاندن قرآن»، تری جونز روز جمعه در گفت‌وگو با برنامه «صبح بخیر آمریکا» شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی اظهار داشت: «در حال حاضر قصد داریم این کار را نکنیم.»

وی که تصمیم خود برای «سوزاندن» را با تصمیم گروه‌های مسلمان برای ساخت یک مرکز فرهنگی اسلامی در نزدیکی برج‌های دوقلوی سابق در نیویورک مرتبط اعلام کرده‌است، ابراز امیدواری کرد که رئیس جامعه اسلامی ایالت فلوریدا دیداری را با طراحان ایجاد مرکز اسلامی نیویورک برای او ترتیب دهد.

آقای جونز در گفت‌وگو با «ای‌بی‌سی» گفت: «معتقدیم که این روحانی مسلمان بر سر قولی که به ما داد، خواهد بود. معتقدیم همان‌طور که گفته شده، و قول داده شده، قرار است روز شنبه با روحانی مسلمان در نیویورک دیدار داشته‌باشیم».

این سخنان آقای جونز در حالی بیان می‌شود که وی پیش از این گفته بود محمد المصری، قول تغییر مکان مرکز اسلامی را به او داده‌است. مطلبی که روز پنج‌شنبه از سوی آقای مصری تکذیب شد.

امام محمد المصری، یکی از روحانیون ارشد ایالت فلوریدا، توافق بر سر تغییر مکان مرکز فرهنگی در نیویورک را رد کرده و گفت: «تنها بر سر دیدار تری جونز با مسئول ساخت مرکز فرهنگی مسلمانان در نیویورک توافق شده بود.» محمد المصری، پنج‌شنبه‌شب به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت تری جونز شاید «این داستان را ساخته باشد تا برای خود دلیلی برای لغو کردن قرآن‌سوزی ترتیب داده باشد تا آبرویش نرود.»

تری جونز پس از ساعاتی در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که محمد المصری به وی «دروغ» گفته‌است. آقای جونز روز پنج‌شنبه افزود که «بنا بر این ما از تصمیم خود منصرف نشده بلکه آن را به تعویق می‌اندازیم.»

به گفته پنتاگون، رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده روز پنج‌شنبه در یک تماس تلفنی با تری جونز به او هشدار داده‌است که اجرای مراسم «سوزاندن قرآن» جان سربازان آمریکایی را، به‌ویژه در عراق و افغانستان، به خطر خواهد انداخت. به گزارش رسانه‌ها، تری جونز خود نیز این تماس تلفنی را تأئید کرده‌است.

تری جونز، کشیش کلیسای انجیلی گینزویل فلوریدا است که از آن با نام «مرکز پیوند جهانی کبوتر صلح» یاد می‌شود. وی اعلام کرده‌بود که در نهمین سالگرد رویدادهای تروریستی یازده سپتامبر، به منظور یادبود قربانیان این رخداد و به منظور هشدار در مورد «تهدیدهای ناشی از اسلام»، از ساعت ۶ تا ۹ بعدازظهر روز یازده سپتامبر، صدها نسخه از قرآن در محوطه این مرکز به آتش کشیده خواهد شد.

واکنش‌های جهانی

روز جمعه تظاهرات هزاران نفر در افغانستان علیه برنامه «قرآن‌سوزی» در گینزویل فلوریدا، و تجمع گروهی از آن‌ها در برابر مقر نیروهای ناتو در فیض‌آباد بدخشان با شلیک پلیس افغانستان مواجه شد که این شلیک‌ها یک کشته و هشت زخمی بر جای گذاشت.

در همین روز آیت‌الله علی سیستانی، روحانی ارشد شیعه در عراق طی بیانیه‌ای نسبت به «پیامدهای وحشتناک» سوزاندن قرآن هشدار داد و از مسلمانان خواست تا نسبت به این تصمیم «وقیحانه» از خود خودداری نشان دهند.

اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس در نوار غزه، تری جونز را «احمق دیوانه» لقب داد و محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم در ایران این تصمیم را «یک توطئه صهیونیستی نامید» که باعث «تسریع نابودی» اسرائیل می‌شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، هم به برنامه یک کلیسا برای آتش زدن قرآن در روز یازدهم سپتامبر هشدار داده بود که این اقدام گروه القاعده را تقویت کرده و می‌تواند به خشونت‌های جدی در کشورهایی چون پاکستان و افغانستان منجر شود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه در يک مراسم افطار مسلمانان ساکن واشنگتن از واکنش‌های انتقادی به اين برنامه استقبال کرده و بر نگرانی مسلمانان تاکيد کرد.

دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان هم هشدار داده بود چنین کاری می‌تواند جان سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان را به خطر اندازد.

مقام‌های مختلف جهانی از جمله مقام‌های اندونزی، هند و پاکستان نیز این تصمیم را محکوم کرده و نسبت به آن هشدار داده‌اند.
XS
SM
MD
LG