لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

وزارت علوم از توقف پذیرش دانشجو در ۱۲ رشته علوم انسانی و هنر خبر داد


مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی ایران می‌گوید: «بر اساس برنامه، سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که پذیرش ۱۲ رشته دانشگاهی را به ویژه در علوم انسانی و هنر مسکوت نگه دارد تا سرفصل‌های دروس آن‌ها که مدت‌هاست تغییری نکرده بازنگری شود.»

ابوالفضل حسنی در گفت و گو با خبرگزاری مهر، از علوم اجتماعی، علوم سیاسی، مدیریت، حقوق و روان‌شناسی به عنوان برخی از این رشته‌ها نام برد و افزود که این بازنگری «با رویکرد علم و دانش روز و بومی کردن» صورت می‌گیرد.

به گفته وی، با توجه به این تصمیم دانشگاه‌هایی که بخواهند این رشته‌ها را تأسیس کنند تنها پس از «بازنگری سرفصل‌های دروس» این رشته‌ها مجاز به پذیرش دانشجو خواهند بود و «پذیرش در سایر دانشگاه‌ها نیز به شرط تغییر و بازنگری سرفصل‌ها تمدید می‌شود.»

دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری برای ایجاد، ادغام و انحلال رشته‌ها و تدوین و تصویب برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها در ایران است و ابوالفضل حسنی، کمتر از یک ماه پیش، نوزدهم مردادماه، از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم به سمت مدیرکلی این دفتر منصوب شده‌است.

اعلام خبر «بازنگری» محتوایی دروس در این رشته‌ها در پی آن صورت می‌گیرد که وزیر علوم ایران، روز ششم شهریور ماه، و یک سال پس از آن که رهبر جمهوری اسلامی از تحصیل تعداد فراوانی از دانشجویان ایرانی در رشته‌های علوم انسانی ابراز نگرانی کرد، از تغییر محتوای رشته‌های علوم انسانی خبر داد.

به گفته وزیر علوم، در محتوای رشته‌های «مهم» علوم انسانی «بر اساس مبانی اسلام» و «به‌تدریج» تغییراتی اعمال خواهد شد و «تعدادی از واحدهای درسی» این رشته‌ها در حال بازنگری است.

اوایل شهریورماه سال ۱۳۸۸ و به دنبال آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای از تحصیل دو میلیون دانشجوی ایران در رشته‌های علوم انسانی ابراز نگرانی و ناخشنودی کرد و «علوم انسانی غربی» را باعث ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی مردم و دلیلی برای اعتراضات پس از انتخابات دانست.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی دیگر اظهار داشت که «دانشگاه را نباید به حال خود رها کرد» و در خصوص دانشگاه‌ها «برخورد انضباطی لازم است».
ابوالفضل حسنی از علوم اجتماعی، علوم سیاسی، مدیریت، حقوق و روان‌شناسی به عنوان برخی از این رشته‌ها نام برد و افزود که این بازنگری «با رویکرد بومی کردن» صورت می‌گیرد.

پس از انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از رشته‌های علوم انسانی، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز در تیرماه گذشته با انتقاد از ترویج علوم انسانی و به ویژه تئوری‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در ایران، این علوم را «ناهمخوان با پیش‌فرض‌های دینی» دانست.

کامران دانشجو، وزیر علوم در ماه‌های اخیر اعلام کرد که استادان دانشگاه باید نقش «افسران» جنگ نرم را در پروژه دانشگاهی دولت ایفا کنند، «غیرت دینی»، «فرهنگ بسیجی» و «دغدغه دین» داشته باشند.

وی در سخنرانی‌های خود افزوده‌است که استان دانشگاه‌های ایران باید «عاشق شهادت» و در «خور لیاقت اعتماد مقام معظم رهبری» باشند، «پوزه دشمن را به خاک» بمالند و گاه اگر علم شان با نظر ولی فقیه همسان نبود دومی را انتخاب کنند.

وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد در سخنانی دیگر وظیفه دانشگاه‌ها را «تربیت سرباز برای امام زمان» دانسته و اظهار داشته که «دانشگاه‌های مخالف فرهنگ بسیجی با خاک یکسان می‌شوند.»

مواضع منفی مقامات حکومت ایران در برابر علوم انسانی با واکنش رهبران مخالفان دولت روبه‌رو شده‌است. در همین زمینه، میرحسین موسوی اواخر تیرماه سال جاری در واکنش به این موضع حکومتی، حمله به علوم انسانی را «سازمان‌دهی‌شده» و یادآور «تجربه تلخ حکومت شوروی سابق» توصیف کرد.
XS
SM
MD
LG