لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

مالن انتشار اسناد جنگ عراق در ویکی‌لیکس را محکوم کرد


دریاسالار مایک مالن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا
دریاسالار مایک مالن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا
مایک مالن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، انتشار تازه اسناد مرتبط با جنگ عراق از سوی ویکی‌لیکس را محکوم کرد و افزود که این کار جان افراد را به خطر می‌اندازد.

در همین حال، جولین آسانژ، مؤسس گروه ویکی‌لیکس روز یکشنبه از اقدام وب‌سایت ویکی‌لیکس در انتشار صدها هزار سند جنگ عراق دفاع کرد و اظهار داشت که این اسناد «واقعیت‌های» این جنگ را بازگو می‌کنند.

ویکی‌لیکس، وب‌سایتی که برای افشای مطالب منتشر نشده منابع مختلف تأسیس شده روز جمعه، ۴۰۰ هزار سند از «گزارش‌های دقیق و روزانه ارتش آمریکا در جنگ عراق»، مربوط به سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ را منتشر کرد. این اسناد تصویر مهیبی از شکنجه مخالفان توسط مأموران دولتی عراق ترسیم می‌کند و در این اسناد شمار کشته‌شدگان غیر نظامی این جنگ بیش از آمارهای گذشته عنوان می‌شود.

انتشار این اسناد در حالی انجام شد که وزارت دفاع ایالات متحده نیز پیش از این اعلام کرده بود این اقدام «جان سربازان آمریکایی و شرکای نظامی آنها را به خطر می‌اندازد».

در واکنش به انتشار این اسناد، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا شامگاه شنبه بر روی صفحه توئیتر خود اظهار داشت: «بار دیگر ارسال غیرمسئولانه اسناد طبقه‌بندی شده دزدی توسط ویکی‌لیکس جان افراد را به خطر انداخته و اطلاعات باارزشی در اختیار دشمنان می‌گذارد.»

پیش از این هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به این اقدام ویکی‌لیکس آن را «به صریح‌ترین وجه» محکوم کرده و گفت که این عمل «جان نظامیان و غیرنظامیان آمریکایی و شرکای آمریکا را به خطر می‌اندازد».

از سوی دیگر، نیک کِلِگ، معاون نخست‌وزیر بریتانیا نیز روز یکشنبه گفت اتهاماتی که اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس به نیروهای آمریکایی می‌زند «فوق‌العاده جدی» است.

نیک کلگ که حزب لیبرال دموکرات او معتقد است همراهی بریتانیا با ایالات متحده در حمله مارس ۲۰۰۳ به عراق «غیر قانونی» بوده به شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گفت: «مردم می‌خواهند بدانند پاسخ دولت آمریکا به این اتهامات چیست زیرا اینها اتهاماتی بسیار بسیار جدی هستند و ماهیت آنها به‌گونه‌ای است که به نظرم شنیدن آنها برای همه تکان‌دهنده است.»

«امیدواریم برخی ضربه‌هایی که به واقعیت زده شده را جبران کنیم»

در همین حال، جولین آسانژ، مؤسس گروه ویکی‌لیکس روز یکشنبه از انتشار این اسناد دفاع کرد و اظهار داشت که «هدف از این افشاگری بازگو کردن واقعیت است.»

وی پس از انتشار این اسناد بر روی سایت ویکی‌لیکس، در یک نشست خبری در لندن گفت: «یورشی که جنگ به واقعیات برده مدت‌ها پیش از شروع جنگ آغاز شده و مدت‌ها پس از پایان آن ادامه خواهد داشت.» وی افزود که ویکی‌لیکس امیدوار است «برخی از ضربه‌هایی که به واقعیات زده شده را جبران کند.»

جولین آسانژ گفت که به برآورد او شمار کشته‌شدگان غیر نظامی این جنگ ۱۵ هزار نفر بیش از داده‌های پیشین است و افزود که از این اسناد چنین برداشت می‌شود که «در هر گوشه این جنگ یک حمام خون جریان داشته‌است».

واشینگتن و لندن هشدار داده‌اند که انتشار گزارش‌های روزانه ارتشیان آمریکایی در عراق، جان نیروهای ائتلاف و شهروندان عراقی را در خطر می‌اندازد اما وزیر حقوق بشر عراق در واکنش به انتشار این اسناد گفت که «در این گزارش‌ها نکته تعجب‌برانگیزی دیده نمی‌شود».

در این میان کریستین هرافنسون، سخنگوی گروه ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای اعلام کرده که این گروه تصمیم دارد به زودی ۱۵ هزار پرونده محرمانه دیگر از جنگ افغانستان را منتشر کند.

ویکی‌لیکس پیش از این ۹۲ هزار سند مربوط به جنگ نیروهای ائتلافی در افغانستان را در ماه ژوئیه منتشر کرد.
XS
SM
MD
LG