لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

مورالس: ایران قصد دارد به برنامه هسته‌ای در بولیوی کمک کند


مراسم خوش‌آمدگویی اوو مورالس در تهران، ۲۶ اکتبر ۲۰۱۰
مراسم خوش‌آمدگویی اوو مورالس در تهران، ۲۶ اکتبر ۲۰۱۰
اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی، می‌گوید ایران قصد دارد برای دست یافتن به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز به بولیوی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوو مورالس در باره جزئیات طرح ساخت نیروگاه هسته‌ای در بولیوی توضیحی نداد، اما روز جمعه گفت که قصد دارد در کشورش یک نیروگاه هسته‌ای بسازد و مقداری از برق تولیدی آن را صادر کند.

رئیس جمهور بولیوی که روز چهارشنبه از سفر خود به تهران بازگشته، از هم‌پیمانان نزدیک محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، و هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، است.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوآ، اوو مورالس روز جمعه در یک نشست خبری در کوچابامبا، پایتخت فرهنگی بولیوی، گفت: «بولیوی و ایران تمایل خود را در زمینه توسعه همکاری‌ها برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اعلام کرده‌اند.»

وی افزود: «بولیوی حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد و هیچ کس نمی‌تواند در این امر دخالت کند.»

آقای مورالس در سفر چهار روزه خود به ایران که دومین سفر او به ایران در دو سال گذشته به حساب می‌آید پنج یادداشت تفاهم همکاری نیز با مقام‌های جمهوری اسلامی امضا کرد.

بولیوی در سپتامبر ۲۰۰۷ روابط دیپلماتیک خود را با ایران آغاز و در سال ۲۰۰۸ روابط با اسرائیل را قطع کرد.

هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، نیز گفته‌ است که کشورش قصد دارد با احداث یک نیروگاه هسته‌ای هزار و دویست کیلوواتی با کمک روسیه، از وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی بکاهد. به گفته کارشناسان، احداث این نیروگاه هسته‌ای حدود ده سال طول خواهد کشید.

رئیس جمهور ونزوئلا سال گذشته اعلام کرد که ایران در امر اکتشاف اورانیوم با کشورش همکاری دارد و یک ماه پیش از آن، وزیر معادن این کشور نیز اعلام کرد که با همکاری ایران در امر اکتشاف اورانیوم گام‌هایی برداشته شده ‌است.

هوگو چاوز که از هم‌پیمانان نزدیک دولت جمهوری اسلامی در ایران است تاکنون همواره از برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرده و اظهار داشته که از صلح‌آمیز بودن کامل آن برنامه «اطمینان» دارد.

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، سال گذشته به کشورهای آمریکای لاتین نسبت به گسترش روابط با جمهوری اسلامی هشدار داده و «نزدیکی بیش از حد» این کشورها به ایران را «ایده‌ای بد» قلمداد کرد که ممکن است «پیامدهایی» برای آنها در پی داشته باشد.
XS
SM
MD
LG