لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

لاوروف: با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالفیم


سرگئی لاوروف
سرگئی لاوروف
سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز چهارشنبه در سخنرانی در انستیتوی دولتی روابط بین‌الملل مسکو (ماگیمو) گفت: «تمام اعضای جامعه بين‌المللی بايد با اتفاق نظر در مورد برنامه هسته‌ای ايران عمل کنند. ما نمی‌توانيم با تحريم‌های یک‌جانبه شرکای خود که به موازات قطعنامه‌های شورای امنيت عليه ايران به اجرا درآمده، موافق باشيم.»

به گزارش بخش روسی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، آقای لاوروف در این زمینه گفت: «تمامی اعضای جامعه بين‌المللی بايد با اتفاق نظر در مورد برنامه هسته‌ای ايران عمل کنند و یا به زبان دیگر بر مبنای مسئولیت دوجانبه عمل کنند. ما نمی‌توانيم با تحريم‌های یک‌جانبه شرکای خود که به موازات قطعنامه‌های شورای امنيت عليه ايران به اجرا درآمده، موافق باشيم.»

وی در ادامه با تأکید بر این امر که هدف از تحریم‌ها، تشویق ایران برای آغاز مذاکرات بر سر مسئله‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی است، افزود که روسیه بارها اعلام کرده است که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران نتایج مطلوبی در بر نخواهند داشت و منطقه و جهان از پیامد‌های سنگین در انزوا قرار دادن کشوری مانند ایران مصون نخواهند ماند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود که ظاهرا واشنگتن به این نتیجه رسیده است که انجام اقدامات هماهنگ برای به مشارکت واداشتن ایران در مسائلی نظیر حل و فصل مشکلات منطقه، تأثیر مثبتی بر تصمیمات و برنامه‌های ایران خواهد داشت.

آقای لاوروف همچنین از اسرائیلی ها و فلسطینیان خواست تا از عقاید «عهد عتیقی» دست برداشته و برای رسیدن به توافق، وارد مذاکره شوند.

در دو ماه گذشته و پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل، ژاپن و سوئیس نیز با قبول تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، به فهرست کشورهای تحریم‌کننده ایران پیوستند.

علاوه بر آن آمریکا،کانادا،‌ استرالیا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های مضاعفی را علیه ایران اعمال کرده‌اند تا جمهوری اسلامی را وادار به دست کشیدن از فعالیت هسته‌ای کنند؛ فعالیتی که به گفته کشور‌های غربی هدف از آن مقاصد نظامی است. جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده است.

سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه پیش از این از راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر به عنوان یک قدم مهم یاد کرده و گفته بود که این اقدام همانند لنگری است که فعاليت های هسته ای ايران را پیرامون استفاده صلح آميز متمرکز خواهد کرد.

پیشتر آقای لاوروف از همکاری روسیه با ایران برای راه اندازی نیروگاه بوشهر حمایت کرده و گفته بود :«نيروگاه بوشهر نسبت به هرگونه چرخش و سوءاستفاده تسليحاتی ايمن است و غير از توليد برق، کار ديگری نمی توان با آن انجام داد. تمامی رهبران کشورهای غربی هم از اين مسئله مطمئن هستند».
XS
SM
MD
LG