لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

بريتانيا خانواده ديپلمات هاى خود را از تهران خارج مى كند


نمایی از سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی تهران
نمایی از سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی تهران
وزارت امور خارجه بريتانيا روز دوشنبه اعلام كرد كه به دنبال نا آرامى هاى ايران در حال خارج كردن خانواده هاى كارمندان و ديپلمات هاى خود از تهران است.

بريتانيا مى گويد: خانواده ديپلمات ها و ساير كارمندان سفارت اين كشور به دليل بروز اعتراض ها و خشونت در تهران قادر به ادامه زندگى عادى خود نيستند.

با اين حال سخنگوى وزارت امور خارجه اين كشور گفته است كه كارمندان خود را از ايران خارج نمى كند.

بريتانيا همچنين به شهروندان خود توصيه كرده است مگر براى كارها ضرورى، تا اطلاع ثانوى به ايران سفر نكنند و اعلام كرد كه به دقت اوضاع اين كشور را زير نظر دارد.

مقام هاى ايران در روزهاى اخير كشورهاى غربى بويژه بريتانيا را متهم به دامن زدن به اعتراض هاى خيابانى در تهران و ساير شهرهاى ديگر كرده اند و احتمال داده اند كه تعدادى از سفراى غربى از تهران اخراج شوند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى همچنين جان لاين، خبرنگار دائمى بى بى سى در تهران را اخراج كرده است.

بريتانيا اتهام دخالت در امور داخلى ايران را رد كرده است ولى خواستار متوقف شدن سركوب تظاهر كنندگان به نتايج انتخابات شده است.

ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، در اين زمينه گفته است كه ايران تلاش مى كند تا منازعه بر سر نتيجه انتخابات را به «نبرد» با جهان خارج تبديل كند.

برنارد كوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، نيز «سركوب بيرحمانه» معترضان را محكوم كرد و نيكلا سركوزى، رييس جمهور ايران كشور، هم گفته است كه نگرش مقام هاى ايران «غير قابل پذيرش» است.

در همين حال، آلمان با «دعوت» سفر ايران در برلين به وزارت امور خارجه از وى خواست تا در باره اتهام هاى مطرح شده از سوى تهران مبنى بر «دخالت» كشورهاى غربى در امور داخلى ايران توضيح دهد.

آندرياس پشك، سخنگوى وزارت امور خارجه آلمان، در اين زمينه گفته است: ما از سفير ايران خواسته ايم تا امروز عصر در اين زمينه توضيح دهد.

همچنين، گرنوت ارلر، يك مقام مسئول در وزارت امور خارجه آلمان گفته است: «به خود اجازه نمى دهيم كه از سوى ايران تهديد شويم.»

آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان، روز يكشنبه از مقام هاى جمهورى اسلامى خواسته بود تا با بازشمارى آراى انتخابات رياست جمهورى ايران معترضان به نتيجه انتخابات را قانع كند.

از سوى ديگر، كارل بلت، وزير خارجه سوئد روز دوشنبه از رهبران ايران خواست به حق مردم براى اعتراض هاى مسالمت آميز احترام بگذارند.

آقاى بلت افزود: مسلما به كار بردن سلاح هاى مهلك عليه تظاهرات مسالمت آميز مردم در هيچ كشورى تحمل نمى شود.

وزير امور خارجه سوئد همچنين از مقام هاى ايران خواست تا ترديدهايى را كه در مورد صحت نتايج انتخابات رياست جمهورى ايران مطرح شده، برطرف كنند.
XS
SM
MD
LG