لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

«مشکلات بحران هسته ای و تحريم برای بيماران سرطانی ايران»


يکی از نخستين پيامدهای بحران در روابط ايران و غرب بر سر برنامه های هسته ای، می تواند جنبه های بشر دوستانه و از جمله آن ايجاد مشکلات بزرگی برای هزاران بيمار سرطانی باشد که توسط اشعه راديواکتيو و ايزوتوپ در مراکز بهداشتی ايران تحت معالجه هستند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی از ايران می نويسد به گفته دولت، سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران که ايزوتوپ های لازم برای مداوای سرطان را توليد می کند تا سپتامبر سال آينده تمام خواهد شد. اين وضعيت مشکلات فراوانی برای تشخيص و درمان بيماران سرطانی ايجاد خواهد کرد که طبق آمار دولتی تعداد آنها ۸۵۰ هزار نفر است.

به دليل سوء ظن های غرب در مورد نيات فعاليت های هسته ای ايران تاکنون دو طرف نتوانسته اند بر سر معاوضه سوخت هسته ای و اورانيوم غنی شده به توافق برسند. انتظار می رود که پس از يک سال توقف دور ديگری از مذاکرات بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک اواخر نوامبر يا اوايل دسامبر انجام شود. ممکن است نوعی توافق برای دريافت سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران نيز در گفتگوهای آينده مورد بحث قرار گيرد ولی مقامات دولت آمريکا در مورد حصول به هرگونه توافقی با ايران خوشبين نيستند.

خبرنگار آسوشيتدپرس از قول بيماران سرطانی در بيمارستان شريعتی تهران می نويسد که بسياری از آن ها نگران آينده معالجات خود هستند و می گويند مسائل بشر دوستانه بايد از دعواهای سياسی جدا نگاه داشته شوند.

سوخت راکتور تحقيقاتی تهران حدود ده سال پيش از آرژانتين خريداری شده است که با آن ايزوتوپ های لازم برای معالجه سرطان توليد می شود. در همين حال، ايران مقداری ايزوتوپ آماده نيز از خارج وارد می کند. ولی تحت تاثير تحريم های سازمان ملل متحد واردات اين محصولات دشوار و بهای خريد آن برای ايران به شدت افزايش يافته است. هر چند تحريم ها مانع فروش تجهيزات و مواد پزشکی به ايران نيستند ولی صادرکنندگان و فروشندگان ايزوتوپ يا تمايلی به معامله با ايران ندارند و يا آنهايی که حاضر به معامله هستند، قيمت آن را افزايش داده اند.
يکی از مسئولان بيمارستان شريعتی تهران به خبرنگار آسوشيتدپرس می گويد که ايزوتوپ های مورد نياز خود را با دو برابر قيمت معمول از ترکيه وارد می کنند.

گره اصلی در بحران هسته ای ادامه غنی سازی با غلظت حدود سه درصد در ايران است. ايران می گويد اورانيوم را برای سوخت نيروگاه خود غنی می کند. اما در صورت ادامه روند غنی سازی ممکن است ايران بتواند اورانيوم با غلظت بسيار بيشتر را توليد کند که برای توليد بمب اتمی مورد استفاده قرار می گيرد.

خبرنگار آسوشيتدپرس يادآوری می کند که سال گذشته، آمريکا و متحدانش از طرح پيشنهادی سازمان ملل متحد برای معاوضه اورانيوم با غلظت پايين ايران با اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد حمايت کردند. ولی ايران در نهايت به اين پيشنهاد پاسخ منفی داد و اعلام کرد که تضمين های لازم برای بازگرداندن اورانيوم های غنی شده به ايران در اين طرح در نظر گرفته نشده است.

سال جاری نيز طرحی از سوی دولت های برزيل و ترکيه برای معاوضه سوخت هسته ای ايران مطرح شد و دولت ايران نيز با آن موافقت کرد. اما غرب می گويد با توجه به اين که ايران به غنی سازی ادامه داده و اکنون حجم بيشتری از اورانيوم را انبار کرده است، ميزان اورانيوم مورد توافق در اين طرح که قرار است از ايران خارج شود کافی نيست.

در اين فاصله ايران اعلام کرد که روند غنی سازی اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را آغاز کرده است. علی اکبر صالحی رييس سازمان انرژی اتمی ايران در بهار امسال اعلام کرد که ايران تا سپتامبر سال آينده قادر خواهد شد که اورانيوم مورد نياز راکتور تهران را در داخل کشور توليد کند.
مقامات دولت آمريکا می گويند که طرح مورد مذاکره در گفت وگوهای اکتبر سال گذشته در ژنو بهترين بستر توافق بين دو طرف بود و رد آن پيشنهاد از سوی ايران نشان می دهد که آن کشور در پی تداوم غنی سازی برای مصارف ديگری است.

آسوشيتدپرس از قول مقامات آمريکا می نويسد که در مذاکرات دور بعد نيز چهارچوب همان طرح می تواند به بحث گذاشته شود ولی ايران بايد حجم بيشتری از اورانيوم غنی شده خود را به خارج بفرستد چون از سال گذشته تاکنون ذخيره اورانيوم غنی شده آن کشور حداقل دو برابر شده است.

براساس اظهارات محمد قنادی يکی از مقامات هسته ای ارشد ايران در اين کشور ۱۲۰ مرکز پزشکی و درمانی هسته ای وجود دارد و هر هفته بيش از ۲۰۰ بيمار سرطانی از اين خدمات استفاده می کنند.

در بيمارستان شريعتی بيماری به نام منيژه که برای درمان سرطان تيروئيد خود آمده است می گويد: «من از سياست و مسئله بحران هسته ای هيچ نمی دانم . اما برای زنده ماندن به اشعه درمانی و ايزوتوپ محتاج هستم.»
XS
SM
MD
LG