لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

نیجریه: دولت ایران در ارسال محموله سلاح دست داشته است


یکی از کانتینرهای ایرانی که از آن تسلیحات نظامی کشف شده است
یکی از کانتینرهای ایرانی که از آن تسلیحات نظامی کشف شده است
مقامات رسمی اطلاعات و امنیت نیجریه می‌گویند بر اساس تحقیقات و نتیجه‌گیری آن‌ها، دولت ایران در ارسال محموله تسلیحاتی که در ماه گذشته ضبط و توقیف شد، دست داشته‌است. وزیر خارجه نیجریه اعلام کرد منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی قول همکاری صد در صد را در این تحقیقات داده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسرائیل در زمان توقیف این محموله، دولت ایران را مقصر دانسته و گفت که برای انتقال به غزه بوده‌است اما ماموران اطلاعاتی نیجریه می‌گویند این محموله از سوی ایران و با همکاری برخی از گروه‌های سیاسی ارسال شده تا در صورتی که این گروه‌ها در انتخابات عمومی آتی، ناموفق شدند، ناامنی ایجاد کنند.

در بارنامه این کشتی در زمانی که بندر آبی ایران را ترک کرد، محموله کشتی ابزار راه و ساختمان ذکر شده بود اما در بندر لاگوس در نیجریه، ۱۳ کانتینر بازرسی شد که در آن‌ها راکت‌های ۱۰۷ میلی متری، تفنگ و مهمات دیده شد.

حسین عبداللهی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه حاضر به واکنش در مورد این گزارش، نشده‌است. آقای عبداللهی پیشتر گفته بود هیچ مدرکی در مورد ارتباط این محموله با دولت ایران وجود ندارد. رویترز گزارش داد که وزارت خارجه نیجریه، سفیر ایران را احضار کرده‌است.

بازرسان نیجریه‌ای می‌گویند مسیر یک نامه اداری را دنبال کردند که نشان می‌دهد سفارت ایران در نیجریه از یکی از دو ایرانی که مشکوک به قاچاق این تسلیحات هستند، برای دریافت روادید حمایت کرده‌است. همچنین گفتند که فرد مظنون برای سفارت ایران در پایتخت نیجریه کار می‌کند.

دولت نیجریه می‌گوید دو فرد مظنون عبارتند از: «عظیمی آقاجانی» و «سید اکبر طهماسبی» شهروندان ایرانی که تحت عنوان شرکت ساخت و ساز و تجارت بین المللی در تهران، این محموله سلاح را فرستاده‌اند. دولت نیجریه می‌گوید احتمال دارد این دو در حال حاضر در سفارت ایران در پایتخت نیجریه، مخفی شده باشند.

به گفته مقامات رسمی دولت نیجریه، «آقاجانی» پس از ارسال نامه‌ای از سوی سفارت ایران در نیجریه که از درخواست روادید او حمایت کرده بود، توانسته روادید بگیرد. کسی که این نامه را فرستاده، «شیخ علی عباس عثمان» است که با نام مستعار «عباس جگا» معروف است و پیشتر در بخش زبان هوسا رادیو تهران کار کرده و در ایران تحصیل کرده‌است.

«طهماسبی» هم پس از ارسال نامه حمایت و پشتیبانی از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، توانسته روادید دریافت کند. دلیل آن هم «کمک اداری» به سفارت ایران در پایتخت نیجریه، عنوان شده بود. این دو هنوز ردیابی نشده و دستگیر نشده‌اند.

یک مقام رسمی دولت نیجریه گفت: «ما تقریبا مطمئن هستیم که این دو در سفارت ایران مخفی شده‌اند هرچند مدرکی در دست نداریم.»

«آقاجانی» که گویا بر اساس گزارش‌ها، گویا از جغرافیای نیجریه هم چیزی نمی‌دانسته، در مرحله اول و بر اساس بارنامه، تقاضا کرده بوده محموله کشتی به «ابوجا»، پایتخت نیجریه منتقل شود در حالی که این شهر، در کنار دریا نیست. وقتی به «آقاجانی» گفته می‌شود که ابوجا صدها کیلومتر از دریا فاصله دارد و بندر نیست، درخواست کرد که محوله به بندر لاگوس ارسال شود.

یک شرکت حمل و نقل فرانسوی می‌گوید کانتینرها را از بندرعباس بار کرده و قبل از رسیدن به لاگوس، در بمبئی (مومبای) در هند توقف داشته و روی این کانتینرها، پیام «بسته حاوی پشم شیشه و ورقه‌های سنگ» نصب شده بود.

کانتینرها از ماه ژوئیه تا روز ۲۶ اکتبر در لاگوس تخلیه شده و ماموران امنیتی طبق سرنخی که داشتند آنها را بررسی کرده و تسلیحات را کشف کردند. روی بسته‌های تسلیحاتی با زبان انگلیسی نوشته شده و راکت‌هایی که توانایی هشت ونیم کیلومتر برد و شعاع ۱۲ متر تخریب دارد، پیدا شده‌است. شبه نظامیان در افغانستان و عراق، از راکت‌های مشابه برای حمله به نیروهای آمریکایی استفاده می‌کنند. کشورهای عمده تولید کننده این نوع راکت عبارتند از: چین، آمریکا، روسیه و البته ایران.

هرچند اسرائیل به محض کشف این محموله گفته بود مقصد نهایی آن غزه بوده‌است، اما مقامات می‌گویند این محموله برای ناامنی در انتخابات ریاست جمهوری نیجریه که قرار است چند ماه آینده برگزار شود، ارسال شده‌است.

در نیجریه مسلمانان در شمال کشور و مسیحیان در جنوب کشور زندگی می‌کنند. شماری از حملات شبه نظامی منسوب به اسلامگرایان افراطی در شمال این کشور مشاهده شده ضمن این که در مواردی، این گروه‌ها با چاه‌های نفتی در جنوب کشور هم حملاتی را ترتیب داده‌اند.

نیجریه ۱۵۰ میلیون تن جمعیت دارد و یکی از پرجمعیت ترین کشورهای قاره آفریقا است و حدود یک دهه پیش پس از چندین سال حکومت نظامی و کودتا، توانست نوعی از دموکراسی را حاکم کند.
XS
SM
MD
LG