لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

باراک اوباما: ايران بايد گام های روشنی را بردارد


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، گفته است هنوز خواهان گفت وگو با تهران است، به شرط اين که ايران گام های روشنی را برای انجام مذاکره بردارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در جمع معدودی از خبرنگاران در کاخ سفيد گفت:«خيلی مهم است که راهی به ايران نشان داده شود و ما بتوانيم مطمئن شويم که ايران در پی دستيابی به بمب اتمی نيست. آنها (ايران) بايد بدانند که چه زمانی می توان به درخواست آنها، پاسخ مثبت داد.»

آقای اوباما گفته اين امکان وجود دارد که آمريکا بپذيرد ايران از فناوری صلح آميز اتمی برخوردار شود. ولی پيش از آن ايران بايد اقدامات اعتماد سازی انجام داده و اين اطمينان را ايجاد کند که به دنبال بمب اتمی نيست.

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفته که مقامات جمهوری اسلامی از تحريم ها تحت فشار هستند و آسيب آن را فهميده اند اما هنوز سياست های خود را تغيير نداده اند.

باراک اوباما گفت:«شايد اين باور ايدئولوژيک آنها (ايران) باشد که بايد هر طور شده راه دستيابی به بمب اتمی را دنبال کنند وگرنه يک ارزيابی هزينه – فايده در اين مسئله نشان می دهد که اوضاع در چه حالی است.»

رييس جمهوری آمريکا افزود:«تغيير مسير دادن در راه ايرانی ها خيلی سخت است و با اين که اين تحريم ها دردآور و دردسرساز است اما از حالا سرو صدای (تاثير تحريم ها) به گوش می رسد و آنها (مقامات ايران) متعجب هستنند که ما چطور موفقيت آميز اين کار را دنبال کرديم.»

محمود احمدی نژاد روز دوشنبه پيشنهاد کرده بود در جريان حضور در مجمع شورای عمومی سازمان ملل در ماه آينده، با حضور رسانه ها و رو در رو، با باراک اوباما ديدار کرده و درباره اداره امور جهان با او صحبت کند.

وی گفته بود:«سال گذشته هم که می‌خواستيم بياييم نيويورک، اعلام کرديم که آماده گفت‌وگو با آقای اوباما هستيم. ما قرار است آخر شهريور برای نشست مجمع عمومی به نيويورک بياييم. آماده هستيم بنشينيم با آقای اوباما رو در رو، و مرد و مردانه البته آزاد و در برابر رسانه‌ها، مسائل جهان را روی ميز بگذاريم و ببينيم که راه حل چه کسی بهتر است».

رابرت گيبس سخنگوی کاخ سفيد روز سه شنبه این پیشنهاد محمود احمدی نژاد را رد کرد و گفت که آمريکا حاضر به گفت وگو با تهران است اگر ايران به طور جدی به دنبال گفت وگو باشد و تا اين لحظه، ايران هيچ گونه جديتی نشان نداده است.

ايران و ايالات متحده آمريکا از ۳۰ سال پيش تا کنون روابط ديپلماتيک با يکديگر ندارند و تنش ميان اين دو کشور همواره يکی از بزرگترين چالش‌های جهانی بوده است.

آمريکا و متحدان غربی آن نگران هستند که ايران در پوشش فعاليت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت بمب اتمی باشد ولی تهران، اين برنامه را صلح‌آميز توصيف می‌کند.

شورای امنيت سازمان ملل برای وادار کردن ايران به متوقف کردن برنامه غنی‌سازی خود قطعنامه ۱۹۲۹ را روز نهم ژوئن سال جاری تصويب کرد.
XS
SM
MD
LG