لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

بازداشت شماری از فعالان کارگری در شهرهای ایران


کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری اعلام کرده است که شماری از فعالان کارگری و اعضای اين تشکل کارگری در شهرهای سنندج، نقده و اشنويه بازداشت، احضار و يا بازجويی شده‌اند.

اين تشکل کارگری در سايت خود شمار بازداشت‌شدگان را هفت نفر اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، صمد احمدپور، عباس هاشم‌پور، رحمان ابراهيم‌زاده، رحمان تنها، عيسی ابراهيم‌زاده، فتاح سليمانی و حسين پيروتی در روزهای اخير بازداشت شده‌اند.

اين تشکل کارگری همچنين اعلام کرده است که فواد شبکی‌فرد، کاوه گل‌محمدی، آزاد منيرنيا و شعيب صابری احضار و يا بازپرسی شده‌اند.

کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل‌های کارگری در بيانيه‌ای با اشاره به اينکه فعاليت بازداشت‌شدگان، تلاش برای احقاق حق طبقه کارگر است، از مقام‌های امنيتی و قضايی پرسيده است که آيا انعکاس شرايط نامطلوب کار کارگران و حمايت از آنان جرم است.

فردين نگهدار، از اعضای اين تشکل کارگری در تهران، در خصوص اين بازداشت‌ها به راديو فردا می‌گويد: «اين بازداشت‌ها جدا از شرايط جامعه امروز ايران نيست. همزمان با فشار عجيبی که امروز از لحاظ اقتصادی بر طبقه کارگر ايران وارد می‌شود، فعالان کارگری در تلاش برای انعکاس اين فشار و وضعيت زندگی کارگران هستند. اما اين فعالان به خاطر همين تلاش خود تحت فشار قرار می‌گيرند و حتی بازداشت نيز می‌شوند.»

بازداشت و يا احضار فعالان کارگری تنها محدود به اعضای کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل‌های کارگری نبوده است.

بر اساس گزارش‌ها، غلامرضا خانی و همايون جابری، دو تن از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، به دادگاه فراخوانده شده و به دليل فعاليت‌های صنفی‌شان مورد محاکمه قرار گرفته‌اند.

صادق کارگر، فعال سنديکايی در نروژ، در گفت‌وگو با راديو فردا بر اين باور است که برخوردهای اخير ناشی از اعتراض‌های کارگری و نيز استقبال کارگران مناطق گوناگون از تشکل‌های کارگری است.

او با اشاره به تشکيل شورای‌های موقت کارگری در ذوب آهن اصفهان می‌افزايد: «اين اقدامات سرآغاز اين موضوع است که کارگران در جهت سازماندهی خود پيش می‌روند و نقش بيشتری در تغيير و تحولات اجتماعی و اقتصادی در ايران و به سود خود ايفا کنند.»

برخوردهای امنيتی و قضايی با فعالان و تشکل‌های کارگری در ايران در دوره رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شدت گرفته است.

در بيش از چهار سال گذشته، ده‌ها فعال کارگر بازداشت و حتی شماری از آنان محکوم به تحمل شلاق شده‌اند.

اين برخوردها با اعتراض گسترده سازمان‌های بين‌المللی کارگری و حقوق بشری مواجه شده است.

با اين همه، همچنان شماری از فعالان کارگری مانند منصور اسانلو و ابراهيم مديی، رئيس و نايب رئيس هيئت مديره سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، علی نجاتی و چند تن ديگر از اعضای هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه و محمد اشرفی، از اعضای کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل‌های کارگری، زندانی هستند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG