لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

شرط مصر برای از سرگيری روابط ديپلماتيک با ايران


همزمان با اعدام اسلامبولی، ايران نام خيابان وزرا در تهران ر به ياد او، نام گذاری کرد. تصوير بزرگی از وی هم در اين خيابان بر ديوار نقاشی شده است.
همزمان با اعدام اسلامبولی، ايران نام خيابان وزرا در تهران ر به ياد او، نام گذاری کرد. تصوير بزرگی از وی هم در اين خيابان بر ديوار نقاشی شده است.

مصر اعلام کرد که برای از سرگيری روابط ديپلماتيک با جمهوری اسلامی، اين دولت بايد اسم خيابانی در تهران را که به ياد ترور کننده انور سادات، رييس جمهور سابق مصر نام گذاری شده است را تغيير دهد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، احمد ابوالغيث وزير امورخارجه مصر روز پنج شنبه در گفت و گويی به شبکه تلويزيونی العربيه گفته است که اگر ايران خواهان برقراری ارتباط با مصر است بايد نام خيابان خالد اسلامبولی را عوض کرده و تصوير او را هم از اين خيابان پاک کند.


ايران بعد از انقلاب ۱۹۷۹، روابط خود را با مصر حالت تعليق درآورد و دو کشور روابط سياسی کاملی با هم نداشته و تنها در موارد مشخصی در نشست های بين المللی با هم ارتباط برقرار کرده و به داشتن دفاتر حافظ منافع در خاک يکديگر قناعت کردند.


اما روز دوشنبه ۲۴ ارديبهشت، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در جريان سفر خود به ابوظبی، به خبرنگار روزنامه الاهرام که از او درباره عادی سازی روابط ايران و مصر پرسيده بود، گفت:« ما به شکل قاطع درپی تجديد رابطه با مصر هستيم و اگر دولت مصر اعلام آمادگی کند تا پايان وقت اداری همين امروز سفارت ايران را در قاهره برپا مي کنيم»


اين اظهارات آقای احمدی نژاد، مورد اعتراض گروه های سياسی تندرو در داخل کشور شد بدنبال آن بود که غلامحسين الهام، سخنگوی دولت، به خبرنگاران گفت که رابطه با مصر از اين جهت که « تهديدی برای اسراييل باشد» برای ايران اهميت دارد.


ما به شکل قاطع درپی تجديد رابطه با مصر هستيم و اگر دولت مصر اعلام آمادگی کند تا پايان وقت اداری همين امروز سفارت ايران را در قاهره برپا مي کنيم
محمود احمدی نژاد

ايسنا به نقل از آقای الهام نوشت: «ما در همان چارچوبی که ارتباطمان را با مصر قطع کرديم آمادگی رابطه ی مجدد را داريم»


شرط سخت مصر برای ايران


شرطی که وزير خارحه مصر برای عادی سازی روابط سياسی با ايران عنوان کرده، پيش از اين واکنش تند گروه های تندرو طرفدار انقلاب را بدنبال داشته است.


شورای شهر تهران، در يکی از جلسات اداری خود در بهمن ماه سال ۱۳۸۳، نامه ارسالی حميد رضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه را قرائت کرد که در آن از اعضای اين شورا خواسته بود تغيير نام خيابان خالد اسلامبولی را مورد بررسی قرار دهد.


وزارت خارجه ، اين نامه را بعد از صحبت های احمد ماهر، وزير خارجه وقت مصر به شورای شهر فرستاد.


اگر ايران خواهان برقراری ارتباط با مصر است بايد نام خيابان خالد اسلامبولی را عوض کرده و تصوير او را هم از اين خيابان پاک کند
احمد ابوالغیث

آقای ماهر در آن زمان با اشاره به قديمی بودن مفاد معاهده کمپ ديويد، که يکی از اصلی ترين دلايل قطع رابطه ايران با مصر شده بود، گفت که در حال حاضر منافع دو کشور در همکاری با يکديگر است.


اين اظهارات وزير خارجه مصر، بعد از ملاقات حسنی مبارک با سيد محمد خاتمی، در اجلاس جهانی جامعه اطلاع رسانی ژنو عنوان شد.


تا قبل از انقلاب ۱۹۷۹، ايران روابط نزديکی با مصر داشت اما اين روابط به دليل اعطای پناهندگی به محمد رضا پهلوی، شاه سابق ايران و توافق کمپ ديويد که بين انور سادات رييس جمهور وقت مصر و و مناخيم بگين، نخست وزير وقت اسرائيل به امضا رسيده بود، پس از انقلاب به تيرگی گراييد.


خيابانی سياسی در قلب تهران


نام خيابان خالد اسلامبولی از موانع اصلی بر سر راه عادی سازی روابط ايران و مصر به شمار می آمد و به عقيده آگاهان تغيير آن به از سرگيری روابط ديپلماتيک ميان دو کشور در پی بيش از دو دهه وقفه منجر خواهد شد.


اما با مطرح شدن اين درخواست وزارت خارجه وقت، گروه های تندرو سياسی در اعتراض به تغيير نام اين خيابان و بهبود روابط ايران با مصر دست به تظاهرات زدند.


گروه های حزب الله دربيانيه ای در آن زمان تصميم شورای شهر تهران را برای تغيير نام اين خيابان،«فضاحت» و «چرخشی تعجب برانگيز» خواندند. آنها همچنين در بيانيه خود آن دسته از گروه های سياسی که از اين تصميم استقبال کرده بودند را «مخالفان داخلی راه امام» معرفی کرد. با اين اعتراض تغيير نام اين خيابان مسکوت ماند.


خالد اسلامبولی يکی از مسلمانان تندرو عضو تيم ترور انوسادات، رييس جمهور سابق مصرا ست که در سال ۱۹۸۱ ترور شد. همزمان با اعدام اسلامبولی، ايران نام خيابان وزرا در تهران را که تعداد زیادی از سفارت خانه ها در آن واقع است، را به ياد او، نام گذاری کرد. تصوير بزرگی از وی هم در اين خيابان بر ديوار نقاشی شده است.


XS
SM
MD
LG