لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

ده‌ها کشته و زخمی در انفجارهای روز جمعه در عراق


انفجار مینی‌بوس حامل زائران، در مسیر شهرک صدر روی داد
انفجار مینی‌بوس حامل زائران، در مسیر شهرک صدر روی داد
انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در شمال عراق تا کنون باعث کشته شدن دست‌کم ۳۷ زائر شد. این انفجار انتحاری در نزدیکی مسجد شیعیان در موصل رخ داده و بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها دست‌کم ۷۰ زخمی بر جای گذاشته است.

انفجار موصل یکی از جدیدترین انفجارهای پی‌درپی چند روز اخیر در عراق است که زائران شیعه را هدف گرفته است. هنوز اطلاعات بیشتری در مورد این انفجار مخابره نشده است.

پیشتر در صبح روز جمعه انفجار چندین بمب کنار جاده‌ای در مسیر برگشت زائران کربلا به سمت بغداد دست‌کم هفت کشته و بیش از ۲۰ زخمی برجا گذاشته بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، در انفجاری که در مسیر بازگشت مینی‌بوس حامل زائران کربلا، در شهرک صدر اتفاق افتاد، چهار تن کشته و هشت نفر زخمی شدند.

شهرک شیعه‌نشین صدر در شمال شرقی بغداد واقع است.

منابع پلیس عراق، زمان این انفجار را صبح روز جمعه و حوالی ساعت ۹ به وقت محلی اعلام کرده‌اند.

ساعتی بعد از انفجار مینی‌بوس زائران در شهرک صدر، دو انفجار مشابه در نزدیکی یک استادیوم فوتبال در شرق بغداد روی داد که طی این انفجارها، سه زائر دیگر که قصد بازگشت به این شهرک را داشتند، جان باختند.

علاوه بر این دو انفجار، مقامات رسمی عراق از زخمی شدن ۱۳ تن در انفجار دیگری خبر می‌دهند که در نزدیکی همین محل اتفاق افتاد.

روز پنجشنبه نیز یک بمب کنار جاده‌ای زائران شیعه را در مسیر کربلا هدف گرفته بود و در نتیجه آن یک نفر کشته و چهار تن زخمی شدند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را به عهده نگرفته است.

شهرهای مذهبی عراق به ویژه کربلا در آستانه میلاد دوازدهمین امام شیعیان، میزبان میلیون‌ها زائر شیعه از سرتاسر عراق و کشورهای دیگر اسلامی هستند.

پنج کشته در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در کرکوک

مقامات پلیس عراق همچنین روز گذشته کشته شدن پنج تن را در یک انفجار خودرو در منطقه کردنشین عراق گزارش کرده بودند.

در انفجار روز پنجشنبه که ساعت ۸ شب به وقت محلی در نزدیکی یک رستوران در بخش «رحیم‌آوا» در کرکوک اتفاق افتاد، دست‌کم ۳۰ تن زخمی شدند.

انفجارهای اخیر در شرایطی اتفاق می‌افتد که نیروهای آمریکایی از پایان ماه ژوئن مناطق شهری عراق را ترک کرده و امنیت این مناطق را به نیروهای عراقی واگذار کرده‌اند.

براساس جدول زمانی توافقنامه ميان دو كشور، نيروهای آمريكايی عراق را تا آخر سال ۲۰۱۱ ترک خواهند كرد و در چارچوب همین توافقنامه در حال انتقال وظابف خود به نیروهای عراقی هستند.
XS
SM
MD
LG