لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

احمدی‌نژاد: در خلیج فارس برای فروش بنزین به ایران صف کشیده‌اند


تنها یک روز پس از تأکید شرکت نفتی توتال در مورد توقف فرآورده‌های داد و ستدهای نفتی با ایران، محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم اردبیل مدعی شد که پس از تولید بنزین در ایران و ارائه آن به سایر کشورها، اکنون غربی‌ها «در خلیج فارس پشت صف ایستاده‌اند» تا بنزین خود را به قیمت پایین به ایران بفروشند.

آقای احمدی‌نژاد که روز یکشنبه در چارچوب دور سوم سفرهای استانی خود به اردبیل سفر کرده است، در سخنانی در جمع مردم این استان اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران نه تنها بنزین تولید کرده است بلکه بخشی از آن را نیز به سایر کشورها داده است.»

وی افزود که «وقتی غربی‌ها این وضعیت را در ایران دیدند هم اکنون در خلیج فارس پشت صف ایستاده‌اند تا بنزین خود را به قیمت پایین به ما بفروشند».

بنزین از فرآورده‌هایی است که بر اساس تحریم‌هایی که به تازگی از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی وضع شده، در عرضه آن به ایران محدودیت‌هایی وضع شده است و در راستای این تحریم‌ها بیشتر شرکت‌های قدرتمند در عرصه تولید و توزیع بنزین داد و ستد این فرآورده نفتی را با ایران به تعلیق درآورده‌اند.

از جمله غول نفتی توتال فرانسه، به رغم آنکه به تازگی گفته بود به تعهدات خود با ایران پایبند است، روز شنبه اعلام کرد که «در راستای قوانین و تحریم‌های اتحادیه اروپا و فرانسه» داد و ستد فرآورده‌های نفتی با ایران را متوقف کرده است.

ایالات متحده، پنجشنبه گذشته اعلام کرد که چهار شرکت بزرگ نفتی توتال، شل، استات اویل و انی قول داده‌اند که به سرمایه‌گذاری‌‌های خود در ایران پایان دهند. اما تنها یک روز بعد مقام‌های سه شرکت نفتی توتال، استات اویل و انی اعلام کردند که به قراردادهای خود با ایران پایبند خواهند ماند.

با این حال مدیرعامل شرکت نفتی توتال روز شنبه مواضع شرکت خود را اینگونه اصلاح کرد که به تحریم‌های اتحادیه اروپا و فرانسه که به گفته وی «فروش و خرید فرآورده را منع می‌کند» احترام می‌گذارد اما تأکید کرد که توقف داد و ستد فرآورده‌های نفتی با ایران به دلیل فشارهای ایالات متحده نبوده است.

ایران دومین صادرکننده اصلی سازمان صادرکنندگان نفت، اوپک، اما تا پیش از وضع تحریم‌های جدید توسط آمریکا و اروپا، برای تأمین ۴۰ درصد بنزین مصرفی خود به واردات این فرآورده نفتی محتاج بود.

پس از وضع تحریم‌های جدید مقام‌های ایرانی اعلام کردند که به سرعت میزان تولید این فرآورده در ایران را بالا برده و تا یکی دو سال آینده به صادر کننده این فرآورده نفتی بدل می‌شوند. وعده‌ای که برای برآورده شدن آن شماری از واحدهای پتروشیمی کشور به واحدهای تولید بنزین تغییر کاربری دادند.

«با ۵+۱ طبق شرایط قبل گفت‌وگو می‌کنیم»

رئیس دولت دهم در جمع مردم اردبیل همچنین گفت که ایران آماده مذاکره با گروه ۵+۱ است اما این گفت‌وگو باید «از موضع عدالت و احترام» باشد.

وی بار دیگر با برشمردن چهار شرط ایران برای گفت‌وگو با غرب، خطاب به گروه ۵+۱ عنوان کرد که «هر پاسخی دادید برای ما فرقی نمی‌کند. دوست داریم نظرات قانونی و منطقی بدهید اما اگر غیر از آن هم نظراتی ارائه کردید با شما مذاکره خواهیم کرد».

وی در عین حال هشدار داد که «مذاکره ما با کسی که می خواهد با ما همکاری و دوستی کند و قانون را بپذیرد با کسی که قصد دشمنی دارد و نمی خواهد بر پایه عدالت گفتگو کند متفاوت است».

چهار شرطی که ایران برای از سرگیری گفت‌وگوها با غرب از آن یاد می‌کند عبارت است از «پایبندی به مقررات آژانس، انجام مذاکره با هدف دوستی و همکاری، تبعیت از منطق و قانون در مذاکره و اعلام نظر درباره بمب‌های اتمی رژیم صهیونیستی».

به دنبال دعوت اتحادیه اروپا از ایران برای بازگشت به میز مذاکرات اتمی و استقبال ایران از این دعوت، روز گذشته کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه آینده میلادی را به عنوان زمان برگزاری این گفت‌وگوها پیشنهاد داد و در این زمینه سخنگوی وی گفت که «این گفت‌وگوها از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ نوامبر (۲۴ تا ۲۷ آبان) و احتمالاً در وین انجام خواهد شد».

از یکم ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ که هیئت ایرانی با نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده و آلمان در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد، تاکنون مذاکره‌ای با گروه ۵+۱ صورت نگرفته است.

محور گفت‌وگوهای گروه ۵+۱ نگرانی‌ این کشورها از برنامه هسته‌ای ایران است؛ کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که اهداف نظامی را از برنامه هسته‌ای خود دنبال می‌کند.

این کشورها به ویژه نسبت به برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران، ابراز نگرانی کرده‌ و خواستار آن هستند که تهران از غنی‌سازی اورانیوم دست بکشد؛ خواسته‌ای که در همه قطعنامه‌های شورای امنیت که علیه ایران به تصویب رسیده، انعکاس یافته است.

ایران همواره با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش، غنی‌سازی را خط قرمز خود عنوان کرده است و با به بن‌بست رسیدن مذاکرات برای تأمین سوخت ۲۰ درصدی نیروگاه تحقیقاتی تهران، غنی‌سازی را تا سطح ۲۰ درصد بالا برده است.
XS
SM
MD
LG