لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۲

بار دیگر لغو مراسم ترحیم منتظری؛ درگیری و خشونت در اصفهان


صحنه‌ای از درگیری معترضان و لباس‌شخصی‌ها در قم
صحنه‌ای از درگیری معترضان و لباس‌شخصی‌ها در قم
گزارش‌های صبح چهارشنبه اصفهان حاکی است که مجلس بزرگداشت آیت‌الله منتظری که به دعوت آیت‌الله طاهری قرار بود در مسجد سید این شهر برگزار شود، با دخالت نیروهای دولتی و لباس‌شخصی‌ها به خشونت کشیده شد و نیروهای دولتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

دعوت آیت‌الله طاهری برای بزرگداشت آیت‌الله منتظری پس از آن صورت گرفت که بیت آیت‌الله منتظری اعلام کرد که به دلیل «احتراز از درگیری‌های احتمالی و صدمه خوردن مردم» مراسم روز سوم و شب هفت برگزار نخواهند کرد.

بر اساس گزارش‌های رسیده از اصفهان، آیت‌الله طاهری، امام جمعه پیشین اصفهان، با رد درخواست مقامات دولتی مبنی بر لغو برگزاری مراسم آیت‌الله منتظری، بر حضور خود در این مراسم تأکید کرده بود، اما از صبح امروز شمار زیادی از نیروهای انتظامی و پلیس ضدشورش به همراه گروه‌هایی از لباس‌شخصی‌ها با تجمع در مقابل مسجد سید اصفهان سعی در متفرق کردن مردم دارند و درهای مسجد سید با نصب اطلاعیه‌هایی در خصوص لغو این مراسم بسته شده است.

اصفهان خاستگاه علمی آیت‌الله منتظری است و این مرجع تقلید شیعه هواداران زیادی در میان شهروندان اصفهانی دارد.

یک شاهد عینی در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن اشاره به اقدام نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی‌ها در لغو مراسم امروز گفت که حضور پر شمار لباس‌شخصی‌ها و نیروهای انتظامی «باعث نشد علاقه‌مندان به آیت‌الله منتظری و حامیان جنبش سبز مرعوب شوند و در مراسم شرکت نکنند».

با این حال، به گفته این شاهد عینی، برگزارکنندگان این مراسم پس از مشاهده این وضعیت، از برگزاری مراسم صرف نظر کردند، ولی حضور گسترده مردم در مقابل مسجد سید اصفهان درگیری‌هایی را میان مردم و نیروهای دولتی رقم زد.

این شاهد عینی گفت که مردم تجمع‌کننده شعارهای تندی سر دادند که «عمدتاً رأس هرم قدرت در ایران را هدف گرفته بود» و این شعارها با واکنش شدید لباس‌شخصی‌ها و نیروی انتظامی روبه‌رو شد.

این شاهد عینی همچنین تأیید کرد که در جریان حملاتی که به مردم صورت گرفت تعدادی از شهروندان اصفهانی در مقابل مسجد سید بازداشت شده‌اند، اما در عین حال گفت که از تعداد دقیق بازداشت‌شدگان اطلاعی ندارد.

وی گفت که این تجمع و درگیری‌ها تا حوالی ظهر روز چهارشنبه در مقابل مسجد سید اصفهان ادامه داشته است.

این شهروند اصفهانی همچنین گفت که آن چه امروز در اصفهان اتفاق افتاد از نظر حضور مردم و شعارهایی که داده می‌شد «در نوع خود بی‌نظیر بود و چنین شعارهایی را در تجمعات قبلی شاهد نبودیم».

در همین حال پارلمان‌نیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی جناح اقلیت مجلس، گفته است که در جریان وقایع صبح چهارشنبه در اصفهان بیش از ۵۰ نفر از جمله چهار خبرنگار بازداشت شده‌اند.

سایت جرس نیز گزارش داده است که بیت آیت‌الله طاهری اصفهانی از صبح امروز به محاصره نیروهای امنیتی در آمده است.

به گزارش این سایت نزدیک به اصلاح‌طلبان، نیروهای لباس‌شخصی صبح امروز قصد تعرض به آیت‌الله طاهری را داشتند که اطرافیان او از این اقدام جلوگیری کردند.

جرس همچنین گزارش داده است که پس از لغو مراسم مردمی آیت‌الله منتظری در اصفهان شماری از نیروهای سپاهی و بسیجی با سر دادن شعارهایی چون «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده» دست به راه‌پیمایی در خیابان‌های اصفهان زده‌اند.

از نجف‌آباد زادگاه آیت‌الله منتظری هم خبر می‌رسد که درگیری‌های پراکنده‌ای که از شامگاه روز سه‌شنبه بین نیروهای دولتی و هواداران آیت‌الله منتظری آغاز شده بود امروز نیز ادامه یافته و وضعیت این شهر همچنان ناآرام است.
XS
SM
MD
LG