لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۴

پیام نوروزی موسوی و رهنورد؛ از مطالبات مردم عقب نمی‌نشینیم


میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از رهبران مخالفان دولت، در پیام‌های جداگانه‌ای به مناسبت فرارسیدن سال ۱۳۸۹ بار دیگر بر پافشاری بر مطالبات و خواسته‌های مردم، و ایستادگی بر آرمان‌هایی که جنبش سبز برای آنها هزینه سنگین پرداخته است، تأکید کرده‌اند.

در روال هر ساله استقبال از نوروز و بهار در ایران، همواره رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور در پیام‌هایی ضمن شادباش فرارسیدن بهار، به بررسی وضعیت کشور در سالی که گذشت و سال پیش رو می‌پردازند اما این نخستین بار است که یک رهبر مخالفان دولت، با نامگذاری و هدف‌گذاری سال جدید، اقدام به انتشار پیام نوروزی می‌کند.


آقای موسوی در این پیام نوروزی که به صورت نوشتاری و تصویری در سایت کلمه انتشار یافته، با تبریک فرارسیدن نوروز به همه اقشار، اقوام، قومیت‌ها، فرهنگ‌ها، جناح‌ها و همه ایرانیان داخل و خارج از کشور، گفته است که ملت ایران ملتی به هم پیوسته است و این از برکات جنبش سبز است که دامنه این جنبش آنچنان فرا رفته است که در آن سوی دنیا مردم خود را وابسته به هویت عمیق ایرانی، اسلامی، می‌دانند و سعی می‌کنند در سرنوشت کشور و میهن خود مشارکت داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرده است که «در سال ۸۹ با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستیم. بخشی از آن به شکل‌گیری مطالبات [مردم] بازمی‌گردد که مطالبات به حقی است و راه عظمت ملت، رستگاری تمامی جناح‌ها و مسیر پیشرفت ملت است و این مطالبات ادامه خواهد یافت. سال جدید سال استقامت بر این مطالبات به حق و قانونی است و ما حق عقب کشیدن و عقب‌گرد در ارتباط با این مطالبات را نداریم و آن را خیانت به ملت و اسلام، خون شهدا می‌دانیم.»

آخرین نخست‌وزیر ایران، با تأکید دوباره بر اجرای قانون اساسی به عنوان مجموعه‌ای به هم پیوسته و یکپارچه، گفته است که «اگر اصلی از قانون اساسی ایراد هم دارد، راه اصلاح آن معلوم است و باید با نظر مردم و مطابق سازوکارهای موجود در قانون اساسی اصلاح شود.»

آقای موسوی تصریح کرده است که «اینگونه نیست ما بتوانیم حق داشتن رسانه‌های آزاد و یا آزادی‌های مطرح در قانون اساسی، یا انتخابات آزاد، غیرگزینشی و رقابتی، عدم تجسس بر احوال مردم و وارسی نامه‌های مردم را بنا به مصلحت خود و برخلاف قانون اساسی در کشور جاری کنیم و فکر کنیم می‌توانیم یک نظام منظم داشته باشیم و مشکلات را حل نماییم.»

خواست مردم در ۲۲ خرداد؛ سهیم شدن در سرنوشت خود

میرحسین موسوی در بخشی از این پیام ویدئویی در ارزیابی حوادث سال ۸۸ عنوان کرده است که «مردم به صورت مسالمت‌آمیز در حالی که شعارهای ملی و اسلامی می‌دادند و بدون ایجاد هیچ‌گونه تنش، رأی و نظر خود را اعلام کردند و ما انتظار داشتیم پاسخی درخور این روحیه لطیف ملت داده شود اما اتفاقات بعدی آن را نشان نداد و ما شاهد برخوردهایی از نوع دیگر بودیم که مسئله را دشوار کرد.»

آقای موسوی افزوده است: «در ۲۲ خرداد مردم می‌خواستند با شرکت در انتخابات آزاد در سرنوشت خود سهیم باشند و آینده را خود شکل بدهند اما اتفاقاتی که بعداً افتاد منجر به بیداری در میان ملت ما شد. ملت اشکالات و انحرافاتی را کشف کردند و مطالبات جدیدی با طیفی وسیع شکل گرفت. این روند از خواسته‌هایی مثل رأی و تعیین تکلیف انتخابات آغاز و به مطالبات دیگر رسید.»

این رهبر مخالفان دولت پس از آن به نقش جنبش سبز پرداخته و افزوده است که «جنبش عظیم سبز با تعاملی که بین افراد شکل داد نتیجه‌گیری کرد که همه مطالبات در تحقق اهداف قانون اساسی و آن هم بدون تنازل باید تجلی یابد و این امر تبدیل به شعار گسترده‌ای شد که اکثریت هم آن را قبول کردند.»

ریشه مشکلات از ۲۲ خرداد آغاز شد

آقای موسوی در این پیام ویدئویی همچنین به ریشه‌یابی بحران شکل گرفته پس از انتخابات راست جمهوری خرداد ۸۸ پرداخته و گفته است که این انتخابات می‌توانست به یک جشنواره بزرگ برای ملت تبدیل و سرآغاز حرکت جدید در تاریخ کشور شود. اما پاسخی که به این حضور داده شد متأسفانه منجر به این شد که در فاصله کوتاهی پس از انتخابات مردم با شعار «رأی من کجاست» و یا «رأی من را پس بده» به خیابان‌ها آمدند.»

این نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داده است که «ریشه این مسئله از روز ۲۲ ‌خرداد شروع شد. هنوز ساعت پنج نشده بود که یکی از ستادهای مهم انتخاباتی بنده مورد حمله قرار گرفت و ساعت هشت شب ستاد مرکزی انتخابات اینجانب نیز مورد حمله قرار گرفت و تا فردا صبح چند بار تیتر روزنامه کلمه سبز با حضور نیروهای امنیتی عوض شد.»

آقای موسوی افزوده است: «وضعیتی که پیش آمد یک ذهنیت را برای مردم در مورد عدم مدیریت صحیح و اسلامی انتخابات شکل داد که ریشه بسیاری از اتفاقات در کشور شد. دنباله موضوع، پاسخی بود که به اعتراضات داده شد که این پاسخ در خور عظمت، آزادگی و سرافرازی ملت ما نبود.»

این رهبر مخالفان دولت در ادمه می‌گوید که «جنایات کهریزک، مسئله خوابگاه‌های دانشجویی، کشتار ۳۰ خرداد و حتی ۲۵ خرداد و حوادث بعدی از جمله روز عاشورا، مورد انتظار مردم کشور ما نبود. اگر مسئله سیاسی بود باید به شیوه سیاسی حل می‌شد و مردم باید اقناع می‌شدند و به مردم توضیح می‌دادند. اما اینگونه نشد و پاسخ‌ها درخورشان نبود.»

میرحسین موسوی روز ۲۵ خرداد [روز راهپیمایی میلیونی و مسالمت‌آمیز مخالفان] را یکی از به یادماندنی‌ترین روزهای این جریانات، و یک روز تعیین‌کننده‌ای در تاریخ کشور عنوان کرده و تصریح کرده است که «[راهپیمایی] این روز همواره شهادت خواهد داد که روحیه مردم در روزهای پس از انتخابات چگونه بود.»

ناکارآمدی نظام اجرایی در حل مشکلات

آخرین نخست وزیر ایران در این پیام ویدئویی همچنین بار دیگر با تأکید بر اینکه دورنمای اقتصادی کشور دورنمای روشنی نیست، به موضوع ناکارآمدی نظام اجرایی برای برای حل مشکلات اشاره کرده است.

میرحسین موسوی گفته است که «پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال ۸۹، رشد بسیار کمی است و این روند در کنار کاهش سرمایه‌گذاری، به معنای بیکاری و فقر وسیع، انبوه قشرهای مستضعف و لاغر شدن طبقات میانی است.»

وی همچنین آضافه کرده است که «به دلیل نبود سیاست‌های روشن، ماجراجویی و بی‌تدبیری وضعیت پیرامونی ما، وضعیت خوبی نیست و وضعیت تهدیدکننده‌ای علیه ما شکل گرفته است. ما بدترین حالت را در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل داریم و به نظر می‌رسد سایر تحریم‌ها و فشارهای بیشتری را شاهد باشیم.»

آقای موسوی در ادامه می‌گوید که «در این شرایط جا دارد جنبش سبز دامنه امواج خود را به همه اقشار، قومیت‌ها و استان‌ها بکشاند و در عین حال اصل‌ جاودان تکافل اجتماعی–اسلامی را زنده کند. به مردم، همسایگان و محلات باید با تولید کار، اشتغال و کمک رسیدگی کنیم و انواع راه‌های دیگری که در این ارتباط پیش روی مردم قرار دارد.»

وی به حامیان جنبش سبز توصیه کرده است که زندگی‌ها را ساده‌تر کنند و با کم کردن تشریفات، بیشتر به فکر مردم باشند تا مقدار زیادی از مشکلاتی که مردم با آن روبه‌رو می‌شوند کم کنند.»

آقای موسوی در پایان هشدار داده است که نباید برای ملت ایران که «ملتی بزرگ پیشرفته و متمدن» است، همچون ملتی غیرمتمدن و نادان تعیین تکلیف کرد و باید از پشت کردن به خواسته‌های آنان در هراس بود.

آقای موسوی تأکید کرده است که ملت ایران خواسته‌ای غیر عادی ندارد و به دنبال یک انتخابات درست و غیرگزینشی است و راه عظمت ملت نیز از همین مسیر می‌گذرد.

جنبش سبز، مجموعه‌ای از جنبش‌هاست

زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی نیز در پیام ویدئویی جداگانه‌ای با تبریک «نوروز باستانی کهن و همیشه جاودان» به ایرانیان در هر گوشه جهان، تأکید کرده است که خواست جنبش سبز تحول‌خواهی است و این جنبش نه به دنبال براندازی، که در پی تحول از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است.


خانم رهنورد در این پیام ویدئویی جنبش سبز را مجموعه‌ای از جنبش‌های زیرمجموعه مثل جنبش کارگران، جنبش معلمان و جنبش زنان و مجموعه‌ای از گروه‌های مرجع ارزیابی کرده است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های جنبش زنان گفته است که بر تارک آرمان‌های زنان، آزادی‌ها و رفع تبعیض می‌درخشد و این تنها آرمان زنان ایران نیست و آرمان تمام زنان جهان است، گرچه واقعیت این است که [زنان] در برخی از نقاط جهان در رفع تبعیض از ما موفق‌تر بوده‌اند ولی ما موفق نبوده‌ایم.

خانم رهنورد افزوده است که جنبش سبز می‌خواهد آرمان‌های انقلاب در رفع تبعیض‌ها، از جمله مسائل زنان را پیگیری کند و ادامه داده است که این جنبش [تا اینجا] هزینه سنگینی پرداخت کرده و پای آرمان‌های خود ایستاده است منتها این آرمان ها را ما می‌خواهیم، مطالبات ما باید تحقق پیدا کند .
XS
SM
MD
LG