لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

نتانیاهو برای رایزنی بر سر از سرگیری مذاکرات صلح راهی مصر شد


همزمان با اعلام احتمال از سرگیری مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی از روز چهارشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور مصر به شرم‌الشیخ سفر کرده است.

آقای نتانیاهو خود از هفته گذشته از سفرش به مصر برای دیدار با حسنی مبارک خبر داده بود.

با آغاز سفر نخست‌وزیر اسرائیل به مصر، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دیدار به «بررسی ویژه» روند از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی اختصاص دارد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه نیز که از دوشنبه با دیگر در منطقه حضور دارد، دیدارهایی را در بیت‌المقدس (اورشلیم) و رام‌الله در دستور کار خواهد داشت.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا آخر هفته گذشته از نزدیک بودن دور تازه مذاکرات صلح اسرائیلی – فلسطینی سخن گفته بود.

در پی آن، اتحادیه عرب، روز شنبه در نشست وزیران خارجه عضو کمیته پیگیری مصوبه طرح صلح عربی، با وجود مخالفت سوریه و لبنان، با اکثریت آرا به آغاز دور جدید مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی، رأی داد.

همزمان اما صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی در نشست اتحادیه عرب به اسرائیل هشدار داد که ساخت حتی یک خانه دیگر (در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری) موجب توقف مذاکرات خواهد شد؛ امری که در دور قبلی اتفاق افتاد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو می‌کوشد که این مذاکرات پیش از هر چیز، به بررسی پیرامون تدابیر امنیتی در کرانه باختری و منابع آب مشترک اختصاص یابد.

از سوی دیگر، فلسطینی‌ها برای هموار کردن راه استقلال کشور خود، اصرار دارند که مسائل حادی مانند سرنوشت سیاسی بیت‌المقدس، آبادی‌های یهودی‌نشین کرانه باختری و سرنوشت پناهندگان پراکنده در جهان در اولویت باشد.

در همین حال رسانه‌های فلسطینی خبر داده‌اند که محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی زودتر از برنامه پیشین، نشست کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین را برگزار می‌کند تا موافقت این نهاد مهم ساف را با آغاز مذاکرات به دست آورد.

آقای عباس که در روزهای اخیر در چین و امارات متحده عربی در حال رایزنی برای جلب حمایت بیشتر جامعه جهانی از دیدگاه فلسطینی‌ها بوده است، روز یکشنبه در ابوظبی گفت که «افرادی در اسرائیل خواهان پیشرفت روند مذاکرات نیستند ولی ما با حفظ امید، این راه را ادامه می‌دهیم».

آقای عباس با این حال ضمن اعلام اینکه خوش‌بینی چندانی ندارد، تأکید کرد که «استقلال کشور فلسطین، منافع راهبردی اسرائیل و آمریکا نیز در بر خواهد داشت».

آقای عباس همچنین قرار است که در طول ماه مه به دعوت باراک اوباما راهی واشینگتن شود. رئیس جمهور آمریکا، به آقای محمود عباس قول داده است که استقلال کشور فلسطین را محقق کند.

آن طور که رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند، آقای نتانیاهو خود سرپرستی تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی را برعهده خواهد داشت، و آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه‌اش در این روند کمترین نقش را دارد.

در سفر روز دوشنبه نخست‌وزیر اسرائیل به به مصر، بنیامین بن الیعزر، وزیر صنایع و بازرگانی کابینه نتانیاهو را که از اعضای حزب کارگر است، وی را همراهی می‌کند.

سفر آقای نتانیاهو به مصر در حالی است که برخی از نمایندگان وابسته به اوپوزیسیون مصر؛ از گروه‌های «اخوان المسلمین» و «الکفایه»، که ۲۰ درصد از کرسی‌های پارلمانی را در انتخابات ۲۰۰۵ به دست آورده‌اند، روز یکشنبه خواهان بازداشت نخست‌وزیراسرائیل به اتهام «جنایت جنگی» به خاطرعملیات نظامی سرب مذاب ژانویه ۲۰۰۹ در غزه شدند.
XS
SM
MD
LG