لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

استقبال سرکوزی از کلوتیلد ریس و خانواده‌اش در کاخ الیزه


کلوتیلد ریس، پیش از حضور و بازداشت در ایران
کلوتیلد ریس، پیش از حضور و بازداشت در ایران
در حالی که کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی، پس از اجازه مقام‌های قضایی ایران، تهران را به مقصد پاریس ترک کرده است، کاخ ریاست جمهوری فرانسه می‌گوید که نیکلا سرکوزی به محض ورود خانم ریس به پاریس، در کاخ الیزه پذیرای وی و خانواده‌اش خواهد بود.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای گفته است که کلوتیلد ریس با یک هواپیمای دولتی فرانسه به فرودگاه دوبی منتقل شده و از آنجا رهسپار پاریس شده است.

قرار است نیکلا سرکوزی حوالی بعد از ظهر روز یکشنبه و به محض ورود کلوتیلد ریس به پاریس، در کاخ الیزه با وی و خانواده‌اش دیدار کند.

خانم ریس، شهروند ۲۴ ساله فرانسوی که به تدریس زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان اشتغال داشت، دهم تيرماه ۸۸ پيش از سوار شدن به هواپيما به مقصد بيروت، توسط نيروهای امنيتی در فرودگاه بين‌المللی تهران بازداشت شد و مقام‌های ایرانی در آغاز اتهام وی را تهیه عکس از تظاهرات معترضان و ارسال آن به خارج از کشور توسط ایمیل عنوان کردند.

با این حال در کیفرخواست صادره علیه وی در یکی از دادگاه‌های گروهی بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در مردادماه، «جمع‌آوری اطلاعات و حمایت از اغتشاشگران» به عنوان اتهام وی اعلام شد و همزمان سفیر ایران در پاریس گفت که این شهروند فرانسوی به منظور جمع‌آوری اطلاعات در باره برنامه هسته‌ای ایران، اصفهان را برای زندگی انتخاب کرده بود.

بازداشت کلوتیلد ریس و متهم شدن وی به جاسوسی، تنش در روابط ایران و فرانسه را افزایش داد و در نهایت دادگاه رسیدگی‌کننده به اتهام‌های این شهروند فرانسوی، با آزادی او موافقت کرد، مشروط بر اینکه خانم ریس تهران را ترک نکند.

روز شنبه هفته جاری، محمدعلی مهدوی ثابت، وکیل مدافع خانم ریس، اعلام کرد که دادگاه بدون اعلام برائت در مورد موکلش، به وی اجازه داده است که تهران را ترک کند.

آقای مهدوی ثابت همچنین اعلام کرده بود که از نظر وی «ماجرا پایان یافته است». آن طور که وکیل خانم ریس روز یکشنبه به خبرگزاری‌ها گفت ۱۰ سال حبسی که دادگاه برای این شهروند فرانسوی در نظر گرفته بود در نهایت تبدیل به جزای نقدی ۳۰۰ میلیون تومانی شد.

بازگشت کلوتیلد ریس به کشورش در حالی صورت می‌گیرد که فرانسه کمتر از ۱۰ روز قبل، در اقدامی مشابه با خودداری از استرداد مجید کاکاوند به آمریکا، به وی اجازه داده بود که به تهران بازگردد.

مجید کاکاوند، «مهندس و بازرگان» ایرانی است که آمریکا وی را به نقض مقررات مربوط به تحریم‌های ایران متهم کرده و به همین دلیل خواستار استرداد او شده بود. اما دادگاهی در فرانسه پس از چند ماه رسیدگی به پرونده مجید کاکاوند با استرداد وی مخالفت کرد و او به ایران بازگشت.

با این حال رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس هر گونه ارتباط میان آزادی این مهندس ایرانی و خانم ریس را رد کرد.

آقای مهمان‌پرست گفت که «قوه قضائیه پرونده خانم ریس را بررسی کرد و بر اساس حکم صادره توسط قوه قضائیه، مجوز خروج ایشان صادر شد.»

این اظهارات در حالی بیان می شود که در ماه‌های گذشته مقام‌های ایرانی چندین بار به صورت تلویحی اعلام کرده بودند که در قبال آزادی زندانیان ایرانی در فرانسه از جمله مجید کاکاوند، حاضر به بازنگری در وضعیت کلوتید ریس هستند.
XS
SM
MD
LG