لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

«خود را وزیر نمی‌دانم و در وزارت ارشاد حضور نخواهم یافت»


حسین صفار هرندی
حسین صفار هرندی
حسین صفار هرندی در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد رسماً اعلام کرد که با توجه به ابلاغ شفاهی حکم برکناری و تعیین سرپرست برای وزارت ارشاد دیگر در این وزارتخانه حضور نخواهد یافت.

آقای صفار هرندی در نامه خود به رئیس دولت نهم گفته است که حکم برکناری از وزارت ارشاد و معرفی سرپرست جدید را به طور شفاهی دریافت کرده اما در حالی که این خبر در شبکه ویژه خبری دولت و سایت‌های اطلاع‌رسانی انعکاس یافته، «گویا محظور از حد نصاب افتادن دولت، موجب توقف این حکم گردیده است».

آقای صفار در این نامه، که در تاریخ چهارم مرداد نوشته شده، تأکید کرده است که «بی‌اعتنا به اخبار حاشيه‌ای، ابلاغ نخست را جدی گرفته و خود را فارغ از مسئوليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي می‌دانم و از فردا در وزارت‌خانه حضور نخواهم يافت».

آقای صفار هرندی که عملکردش در هفته‌های اخیر و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چندین بار از سوی محمود احمدی‌نژاد مورد انتقاد قرار گرفته بود، در روزهای اخیر از وزیرانی شمرده می‌شد که در ترکیب دولت دهم حضور نخواهند یافت.

اما روز یکشنبه و در حالی که ۱۰ روز به مراسم تحلیف رئیس دولت دهم مانده بود، خبرگزاری‌های ایران از برکناری او و نیز محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات دولت نهم خبر دادند.

پس از انتشار این خبر و اظهار نظر نمایندگان مجلس در مورد گذشتن تغییرات کابینه نهم از حد نصاب تغییرات، یک مقام مسئول در دفتر رئیس جمهور ایران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی این دفتر، تنها حاضر به تأیید خبر برکناری وزیر اطلاعات شد و گفت که خبرها در مورد تغییر دیگر وزیران را تأیید نمی‌کند.

با این حال با وجود تکذیب برکناری صفار هرندی از وزارت ارشاد روزنامه کیهان، که آقای صفار هرندی خود زمانی سردبیری آن را برعهده داشت، در شماره روز دوشنبه خود در خبری در مورد تغییرات دولت نهم، این برکناری را تأیید کرد.

کیهان با اشاره به برکناری وزیر اطلاعات نوشت که «آخرين خبرها حاكی است محمدحسين صفارهرندی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، نيز حكم بركناری خود را دريافت كرده بود اما از آنجا كه اين دو تغيير دولت را براساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی دچار مشكل می‌كرد و بايد از مجلس مجدداً رأی اعتماد می‌گرفت، پس از تذكر به رئيس جمهور از اعلام بركناری هرندی خودداری شد و منابع رسمی تنها از بركناری وزير اطلاعات خبر دادند».

علاوه بر آقایان صفار هرندی و محسنی اژه‌ای، اخبار ضدنقیضی در مورد برکناری وزیران کار و امور اجتماعی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در خبرگزاری‌های نیمه‌رسمی ایران منتشر شد، اما خبرگزاری مهر که بیش از سایر خبرگزاری‌ها پیگیر تغییرات جدید در کابینه نهم بود، به نقل از محمدرضا باهنر نوشت که تغییر تن از وزرای دولت قطعی شده و تغییر دو نفر دیگر هنوز قطعی نیست.

در دولت نهم و تا پیش از تغییرات جدید، وزیران وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، نفت، صنایع و معادن، تعاون، رفاه و تامین اجتماعی، کشور، اقتصاد و امور دارایی، دادگستری و راه و ترابری تغییر کرده بودند، که به این ترتیب و با کنار رفتن وزیران اطلاعات و ارشاد تعداد تغییرات کابینه نهم به ۱۱ تن می‌رسد.

دولت ایران در حال حاضر از ۲۱ وزارتخانه تشکیل شده است و بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی چنانچه بیش از نیمی از وزیران یک کابینه تغییر کنند، رئیس دولت لازم است تا همه کابینه خود را برای اخذ رأی اعتماد مجدد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

«دلیل برکناری: اعتراض به انتصاب مشایی»

روزنامه خبر که به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نزدیک است دلیل برکناری صفار هرندی از وزارت ارشاد اسلامی را درگیری لفظی شدید وی با رئیس دولت بر سر انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معاون اولی رئیس جمهور عنوان کرده است.

روزنامه خبر پیش از این در گزارش دیگری نوشته بود که وزیر ارشاد در اعتراض به انتصاب آقای مشایی جلسه روز چهارشنبه ۳۱ تیر ماه دولت را ترک کرده و به دنبال وی وزیران اطلاعات و کار و امور اجتماعی نیز به همین دلیل از جلسه خارج شده‌اند.

اسفندیار رحیم مشایی در ۲۶ تیرماه ۸۸ از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب شد و با وجود آنکه پس از این انتصاب برخی از نمایندگان مجلس از دستور کتبی آیت‌الله خامنه‌ای در مورد برکناری وی خبر دادند، رئیس دولت تا جمعه شب دوم مرداد ماه در مقابل تغییر آقای مشایی مقاومت کرد.
XS
SM
MD
LG