لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۰

بازداشت دو روزنامه‌نگار دیگر در ایران تأیید شد


عیسی سحرخیز؛ روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب
عیسی سحرخیز؛ روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب
به گفته گزارشگران بدون مرز نام دو روزنامه‌نگار دیگر نیز به فهرست ده‌ها خبرنگار بازداشت شده در ایران اضافه شده است.

به گزارش این سازمان مدافع حقوق رسانه‌ها، عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار سرشناس ایرانی و فعال سیاسی جناح اصلاح‌طلبان، و همچنین مسعود باستانی سردبیر وبسایت جمهوریت، از وبسایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان بازداشت شده‌اند.

رضا معینی از گزارشگران بدون مرز درباره نحوه انجام این بازداشت‌ها به «رادیو فردا» گفت: «آقای باستانی برای پیگیری وضعیت همسرشان، خانم مهسا امرآبادی -که ایشان هم یکی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده هستند- و در حال حاضر باردار هم هستند، به زندان مراجعه کرده بودند، که مأموران امنیتی ایشان را نیز بازداشت کردند.»

آقای معینی در ادامه، در مورد چگونگی بازداشت شدن عیسی سحرخیز می‌گوید که وی در منزل خود، با مراجعه مأموران امنیتی بازداشت شده است.

به گفته مسئول بخش ایران گزارشگران بدون مرز، بازداشت آقای سحرخیز با «خشونت» انجام گرفته، و مأموران او را «مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.»

«‌بنابر گزارش‌هایی که به دست ما رسيده، در بند ۲۰۹ زندان اوين تعدادی از اين زندانيان تحت شکنجه قرار دارند و ما نگران هستيم. اين نگرانی نه تنها برای روزنامه‌نگاران و زندانيان بلکه برای وضعيت زندان‌ها در سراسر ايران است که اوين سمبل آن است. »

رضا معینی از سازمان گزارشگران بدون مرز
خبر بازداشت شدن آقای سحرخیز که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری از مهدی کروبی حمایت کرده بود، صبح يکشنبه، ابتدا نه از مجاری رسمی، بلکه طبق روال اين روزها، به دلیل محدودیت‌های شدید رسانه‌ای در ایران، بر صفحه فيس بوک و توئيتر با اين جمله منتشر شد: «پدرم را بازداشت کردند.»

مهدی سحرخيز، پسر اين روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب از طريق وب‌سايت‌های اجتماعی اين خبر را تأييد کرد. پيشتر نيز يک بار در آغاز موج بازداشت گسترده فعالان مدنی، فرهنگی و سياسی خبر بازداشت عيسی سحرخيز منتشر شد، ولی پس از مدت کوتاهی از سوی خود او رد شد.

هر چند آقای سحرخيز در همان زمان به راديو فردا گفته بود که مقام‌های امنيتی در پی بازداشت او هستند.

وی دو هفته پيش به راديو فردا گفته بود:‌ «آنها در دو مرحله تلاش کردند مرا بازداشت کنند؛ اول روز شنبه بعد از ظهر به منزل ما ريختند و زمانی که دختر ۱۹ ساله من تنها بوده، چهار مرد گردن کلفت و قلچماق وارد منزل شده و يک سری وسايل را بردند. فردای آن روز يعنی يکشنبه بعد از ظهر هم دوباره به دفترم حمله کردند. بالاخره يک روز خبر بازداشت من تأييد خواهد شد اما نمی‌دانم چه زمانی.»

روز یکشنبه، اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر بازداشت عیسی سحرخیز را تأييد کردند.

از زمان اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری و در پی آن اعتراضات سياسی و اجتماعی به اين نتيجه، صدها تن از فعالان حوزه‌های مختلف سياسی، مدنی و فرهنگی در ايران بازداشت شده‌اند.

به گفته گزارشگران بدون مرز در پاريس، تا پيش از بازداشت آقای سحرخيز، ۳۵ روزنامه‌نگار ايرانی دربند بودند که ۲۷ تن از آنان در پی معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان پيروز انتخابات بازداشت شده اند.

رضا معينی از گزارشگران بدون مرز به راديو فردا می‌گويد اين سازمان مدافع آزادی بيان از احتمال بدرفتاری با روزنامه‌نگاران زندانی نگران است و می‌افزايد: «‌بنابر گزارش‌هایی که به دست ما رسيده، در بند ۲۰۹ زندان اوين تعدادی از اين زندانيان تحت شکنجه قرار دارند و ما نگران هستيم. اين نگرانی نه تنها برای روزنامه‌نگاران و زندانيان بلکه برای وضعيت زندان‌ها در سراسر ايران است که اوين سمبل آن است. »

به گفته گزارشگران بدون مرز، ايران در حال حاضر بزرگترين زندان روزنامه‌نگاران در جهان محسوب می‌شود.

رضا معينی می‌گويد يکی از دلايل اين بازداشت‌ها، دور کردن خبرنگاران به عنوان نمايندگان افکار عمومی و ديده‌بان‌های جامعه مدنی از روند تحولات مدنی و سياسی جامعه ايران است و ادامه می‌دهد:‌ «هميشه در جهان در ميان تاريکی و سکوت هر کاری امکان‌پذير است. وقتی چشم‌هايی برای نظارت بر کار مقام‌های مسئول و مردم نباشد، می‌توان خلافکاری‌هايی را انجام داد. »

عيسی سحرخيز که در شرايط نيمه تعليق شده رسانه‌های مستقل داخلی و ايجاد مشکلات متعدد برای رسانه‌های خارجی، خبر بازداشت شدنش با دو روز تاخیر، تایید شد، در دوران نخست رياست جمهوری محمد خاتمی و در دورانی که به «بهار مطبوعات ايران» معروف شد مديرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد بود.

او پس از کناره‌گيری از اين سمت به عنوان عضو فعال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به فعاليت خود ادامه داد. آقای سحرخيز همچنين از پايه‌گذاران سازمان غيردولتی «انجمن دفاع از حقوق مطبوعات ايران» به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG