لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

شادی صدر از فعالان حقوق زنان بازداشت شد


شادی صدر، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان
شادی صدر، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان
شادی صدر، روزنامه‌نگار، وکیل مدافع برخی پرونده‌های حقوق بشر و فعال حقوق زنان، در مسیر شرکت در نماز جمعه تهران در ۲۶ تیرماه توسط عوامل لباس شخصی به شکلی غیرمعمول بازداشت شد.

حسین نیلچیان، همسر شادی صدر، در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن تأیید این خبر گفت که یکی از همراهان خانم صدر به صورت تلفنی به وی خبر داده است که این وکیل دادگستری بازداشت و به وسیله یک خودروی پژو [به محلی نامعلوم] انتقال یافته است.

آقای نیلچیان همچنین در این زمینه گفت که در مورد محل انتقال خانم صدر چیزی اعلام نشده، اما حدس وی این است که خانم صدر را به زندان اوین منتقل کرده‌اند.

بازداشت خانم صدر با درگیری فیزیکی همراه بوده و آن طور که آقای نیلچیان به نقل از این همراه خانم صدر می‌گوید، خانم صدر را که در هنگام بازداشت مقاومت کرده است کشان‌کشان به سمت خودرویی برده‌اند، به طوری که مانتو و روسری وی از تنش کنده شده است.

آقای نیلچیان در توضیح این ماجرا گفت که عواملی که به بازداشت خانم صدر اقدام کرده‌اند ظاهراً احضاریه یا حکمی به همراه نداشته‌اند. وی گفت که این عوامل لباس شخصی بوده‌اند.

وی افزود که در محلی که خانم صدر و همراهانش حضور داشته‌اند درگیری خاصی رخ نداده و خانم صدر در حالی بازداشت شده است که در حال حرکت به سمت محل برگزاری نماز جمعه بوده است.

آقای نیلچیان اضافه کرد که در این اتفاق تنها خانم صدر بازداشت شده و دیگر همراهان وی جلب نشده‌اند.

وی گفت که پیش‌زمینه‌ای که نشان دهد خانم صدر تحت تعقیب است یا مشکل [قضایی] خاصی دارد وجود نداشته و دلیل این بازداشت با توجه به این که شیوه آن، شیوه قانونی و معمولی نبوده، قابل حدس زدن نیست.

آقای نیلچیان همچنین به رادیوفردا گفت که با توجه به تعطیلی روز جمعه امکان پی‌گیری وضعیت خانم صدر را ندارد و روز شنبه با مراجعه به دادگاه انقلاب پی‌گیر وضعیت وی خواهد شد.

در همین حال یکی از همراهان خانم صدر نیز به سایت «میدان زنان» گفت که مأموران حین حرکت آنها در بلوار کشاورز تهران خانم صدر را از سایر همراهانش جدا کرده و به یک خودروی پژو منتقل کرده‌اند.

وی گفت که این موضوع تنها با واکنش همراهان خانم صدر روبه‌رو شده و زمانی که آنها در تلاش برای خارج کردن خانم صدر از خودرو بودند، در اثر مقاومت مأموران مانتوی خانم صدر از تنش خارج شده است.

این شاهد عینی گفت که پس از این ماجرا و در حالی که خانم صدر قصد فرار از صحنه را داشت مأموران به سمت وی حمله بردند که در این ماجرا روسری خانم صدر از سرش کشیده شد و سپس با خشونت تمام توسط مأموران مجهز به باتوم‌های فنری مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

وی تأکید کرد که هیچ برگه یا حکمی در دست مأموران ندیده است و هویت آنها برای وی مشخص نیست.

بازداشت خانم صدر در حالی صورت گرفته است که در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، شماری از روزنامه‌نگاران و وکلای دادگستری بازداشت شده‌اند و تاکنون از اتهامات این افراد و نیز احتمال آزادی آنان اطلاعی در دست نیست.

این تعداد تنها بخشی از صدها معترض و فعال سیاسی و اجتماعی هستند که در واکنش به اعتراض‌های اخیر به نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که اکبر هاشمی رفسنجانی، خطیب نماز جمعه این هفته تهران، در خطبه های خود صراحتاً خواستار بازسازی اعتماد مردم معترض و همچنین آزادی بازداشت‌شدگان اخیر شد.
XS
SM
MD
LG