لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۳

به رغم درخواست بازپرس؛ سحرخیز همچنان در انفرادی است


عیسی سحرخیز؛ روزنامه‌نگار زندانی
عیسی سحرخیز؛ روزنامه‌نگار زندانی
پس از نزدیک پنجاه روز بی‌خبری از وضعیت عیسی سحرخیز، وکیل او توانست با او در زندان دیدار کند. آن طور که نسرین ستوده وکیل آقای سحرخیز می‌گوید، موکلش طوری مورد ضرب و شتم قرار گرفته که جراخاتی به قفسه سینه‌اش وارد شده و دنده‌هایش شکسته است.

عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار و از بنیانگذاران «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران»، روز ۱۲ تیر ماه، در پی اعتراض‌های گسترده به نتایج اعلام شده انتخابات ۲۲ خرداد، بازداشت شد.

نسرین ستوده وکیل آقای سحرخیز در گفت‌وگویی با رادیو فردا به تشریح وضعیت موکل خود می‌پردازد.

  • رادیو فردا: خانم ستوده، آیا مسئولان زندان اقدامات پزشکی لازم را برای درمان جراحاتی که طی بازجویی به قفسه سینه او وارد آمده کرده‌اند یا نه؟

نسرین ستوده: من امروز با موکلم، آقای عیسی سحرخیز ملاقات داشتم. علی‌رغم حکم بازپرسی مربوطه، که درخواست انتقال ایشان به بند عمومی را کرده، ایشان همچنان در انفرادی نگهداری می‌شوند. آقای سحرخیز به من اظهار داشتند که در زمان بازداشت مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند به نحوی که دنده‌هایشان شکسته.

علیرغم شکستگی دنده که با لمس عادی هم قابل تشخیص است، از ارائه هرگونه خدمات پزشکی و ارجاع ایشان به پزشک خودداری شده. علاوه بر این به ایشان تا یک ماه هیچگونه تفهیم اتهام نشده درحالی که طبق قانون بلافاصله و حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از بازداشت باید نسبت به متهم، تفهیم اتهام صورت بگیرد. این اصل مهم قضایی در مورد ایشان نادیده گرفته شده.

همینطور موارد متعدد دیگری، برای تفتیش منزل ایشان حکمی وجود داشت ولی برای بازداشتشان قراری وجود نداشت. همه اینها از مواردی است که حقوق شهروندی به کلی نادیده گرفته شده و نکاتی قضایی در دستگیری شان رعایت نشده است.

آیا آقای سحرخیز این مطلب را تأیید کردند که برای بیان اعترافی برخلاف میلشان تحت فشار قرار داشتند یا نه؟

نه، ایشان قریب ۵۰ روزی که در بازداشت هستند، هیچ اعترافی از ایشان انجام نشده و به هیچ چیز اعتراف نکرده‌اند. ولی عموماً شرایطی که برای یک زندانی ایجاد می‌شود: ۱۵ روز در انفرادی بودند. امروز زمانی که برای ملاقات با من او را آوردند، با لباس زندان آوردند. این برخلاف آئین نامه امور زندان‌هاست.

زندانی در زمان ملاقات با بستگان وخانواده و وکیل خودش می‌تواند از لباس شخصی خودش استفاده کند. همه اینها و مدت‌های طولانی انفرادی بودند و پس از آن به سلول انفرادی دیگری که سلول انفرادی بود که دو نفر در آن به سر می‌بردند. همه از نمونه‌های فشارها بود و آن فشار جسمی که منجر به شکسته شدند دنده شده بود. آلرژی شدیدی که دو بار حال ایشان خیلی رو به وخامت گذاشت، همه اینها شرایط ناگواری بود که این مدت آقای سحرخیز تحمل کردند.

اقدام بعدی شما درمورد پرونده آقای سحرخیز چیست؟

من تا اینجا از بازپرس مربوطه تقاضا کرده‌ام که از حساب مشترک آقای سحرخیز و همسرشان رفع توقیف شود. در اقدام بعدی حتماً در جلسه بازجویی ایشان من به عنوان وکیلشان و وکلای دیگر این پرونده، خانم غنوی، خانم جعفری شرکت خواهیم کرد.

ضمن تذکر این نکته که تفهیم اتهام ایشان با تأخیر بسیار طولانی صورت گرفته است، از بازپرسی مربوطه می‌خواهیم که به این مسئله غیرقانونی رسیدگی کنند، و امیدوارم دست آخر، با توجه به اینکه هیچگونه مدارک و شواهدی دال بر ارتکاب جرمی از طرف آقای سحرخیز وجود ندارد، رأی برائت برای ایشان صادر شود.
XS
SM
MD
LG