لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

وکیل کشیش نوکیش مسیحی: انتساب ارتداد به موکلم دور از ذهن است


به گزارش برخی از وب‌سایت‌های خبری، کشیش بهروز خانجانی نوکیش مسیحی که در شیراز زندانی است، در خطر اعدام قرار دارد. هم چنین برخی از سایت‌ها نوشته‌اند که برای کشیش یوسف ندرخانی نوکیش مسیحی که به مدت یک سال است در رشت زندانی است، از سوی شعبه یازده دادگستری گیلان، به اتهام ارتداد، تقاضای اعدام شده است.

محمود طراوت‌روی وکیل دادگستری که وکالت بهروز خانجانی را برعهده دارد، به پرسش‌های رادیو فردا در مورد وضعیت پرونده موکلش پاسخ گفته است.

  • رادیو فردا: آقای طراوت‌روی، اتهام‌های آقای خانجانی چیست؟

پرونده آقای خانجانی تحت سه چهار عنوان اتهامی مشخص مانند اتهام ارتداد، اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و ارتباط با گروه‌های مخالف نظام در خارج از کشور، تحت اقدام در شعبه شش بازپرسی دادسرای انقلاب شیراز قرار دارد.

  • الان پرونده ایشان در چه مرحله‌ای است؟

فعلاً پرونده ایشان در دادسراست و هنوز منتهی به قرار نشده و تا کنون قراری به ما ابلاغ نشده که برای ایشان قرار مجرمیت صادر شده یا منع پیگرد. اما از تاریخ ۲۵ خرداد ماه امسال تا امروز ایشان کماکان در بازداشت به سر می‌برند. البته حدود هفتاد تا هشتاد روز هم قبل از این تاریخ در بازداشت به سر می بردند.

  • اخباری مبنی بر اینکه خطر اعدام آقای خانجانی را تهدید می‌کند منتشر شده است، تا چه حد این اخبار درست است؟

من سعی می‌کنم خیلی به شایعات بها ندهم. پرونده آقای خانجانی هنوز در مرحله دادسراست و تا صدور حکم نهایی راجع به ایشان هنوز فاصله بسیاری وجود دارد. منتها بر اساس دفاعیاتی که ما انجام داده‌ایم و دلایل و مدارکی که وجود دارد و از لحاظ فقهی وحقوقی، انتساب عنوان ارتداد به ایشان بسیار دور از ذهن است. بنده بعید می‌دانم چنین اتفاقی در مورد پرونده آقای خانجانی بیافتد.

  • شایعاتی نیز مبنی بر تقاضای اعدام برای کشیش یوسف ندرخانی، نوکیش مسیحی مطرح شده است. شما چقدر از پرونده ایشان اطلاع دارید؟

عنوان اتهامی آقای ندرخانی هم ارتداد است. طبعاً مجازاتی که توسط دادستانی برای ایشان درخواست می‌شود، مجازات اعدام است. منتها خبر قطعی از پرونده ایشان ندارم. به این دلیل که من وکیل ایشان نیستم و خبرهایی که به گوش من رسیده در حد شایعات بوده است به همین دلیل بنده چنین خبری را تأیید نمی‌کنم.

  • آیا آقای خانجانی به طور مخفی تبلیغ مسیحیت کرده‌اند؟ آیا کلیسای خانگی داشته‌اند؟

با توجه به صحبت‌هایی که بنده با خود آقای خانجانی در ایام آزادیشان داشتم و یکی دوباری هم ایشان را در بازداشتگاه اداره اطلاعات به طور حضوری ملاقات کردم، ایشان کاملاً عنوان کردند که هیچ فعالیت تبلیغی برای دین مسیحیت انجام نمی‌دادند و صرفاً یک کشیش ساده مسیحی پروتستان هستند و هیچ فعالیت تبلیغی انجام نداده و اشخاص را هم به گرایش به مسیحیت ترغیب نکرده‌اند.

منتها به هر حال خطوط قرمزی در هر کشور وجود دارد و روی پرونده آقای خانجانی هم متأسفانه حساسیت ایجاد شده است.

  • آیا ایشان با خانواده‌شان ملاقات دارند؟

بله به صورت روتین هفته‌ای یکبار به صورت کابینی با خانواده خود در حد دو سه دقیقه ملاقات می‌کنند.

  • انتظار می‌رود چه زمانی تکلیف ایشان مشخص شود؟

تاریخ تشکیل تبدیل قرارشان از وثیقه به بازداشت موقت و تاریخ دستگیری مجدد آقای خانجانی روز ۲۵ خرداد ماه ۸۹ است و چون دادگاه صالح به رسیدگی به اتهام ایشان، دادگاه کیفری استان است، بر اساس بند اصلاح ماده سه قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، ظرف چهار ماه پس از تاریخ بازداشت ایشان دادسرا باید تعیین تکلیف کند.

ما روز ۲۵ مهرماه مجدداً می‌توانیم به قرار بازداشت موقت ایشان اعتراض کنیم و دادگاه در این مورد تصمیم می‌گیرد. ولی امیدوارم تا آن تاریخ موجبات آزادی موکلم فراهم شده باشد و نیاز به اعتراض ما به قرار بازداشت ایشان وجود نداشته باشد.
XS
SM
MD
LG