لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

ایران ورزشکاران اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت؟


محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس فدراسیون کشتی ایران
محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس فدراسیون کشتی ایران
محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس فدراسیون کشتی ایران، در گفت‌وگو با شبکه خبر، از ارسال نامه توسط علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی به رهبر ایران، برای تعیین تکلیف درباره رقابت ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی خبر داد.

آخرين باری که دو ورزشکار از ایران و اسرائیل با یکدیگر مسابقه دادند، مسابقات كشتى فرنگى قهرمان جهان در سال ۱۹۸۳ به ميزبانى «كى‌يف» در شوروى بود. بيژن سيف‌خانى، فرنگى كار گيلانى وزن ۷۴ كيلوگرم با نتيجه ۴ مقابل هفت مقابل رابينسون كوناشويلى پيروز شد.

اما در شرایطی که مسابقات ادامه داشت و رقابت‌های کشتی آزاد نیز هنوز آغاز نشده بود، على‌‌اكبر ولايتى وزير وقت امور خارجه دستور بازگشت فورى كاروان كشتى را صادر كرد.

برخی از مسئولین اعزامی توبیخ شدند و از آن رقابت‌ها تا امروز، هرگاه ورزشکاران اسرائیلی به حریفان ایرانی برخورد کرده‌اند، نمایندگان ایران مطابق سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی از انجام مبارزه خودداری کرده‌اند.

در سال‌های اخیر با سخت‌گیری کمیته بین‌المپیک و فدراسیون‌های جهانی رشته‌های مختلف ورزشی و تأکید آنها بر عدم مداخله سیاست در عرصه ورزش، رقابت نکردن ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی به شدت برای ورزش ایران مسئله‌ساز شده و در چند نوبت، تیم‌های ایرانی را با خطر محرومیت و اخراج از رقابت‌ها روبه‌رو کرده است.

موضوعی که آقای یزدانی خرم در رسانه ملی به آن اشاره کرده است، از جانب منتقدانش نوعی ایجاد تشکیک در سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد شده است.

بهرام افشارزاده تنها مقام عالی‌رتبه در ورزش ایران به شمار می‌رود که موافقت تلویحی خود را با چنین نامه‌ای اعلام کرده است.

دبير كميته ملی المپیک ایران درباره نامه سعیدلو به آیت‌الله خامنه‌ای، به خبرگزاری ایسنا گفته است: «اين مشكل در مسابقات بين‌المللی وجود دارد. اخیراً در المپیک نوجوانان با اين مشكل به صورت بسيار سخت روبه‌رو شديم و گذشت كميته بين‌المللی المپیک به ما كمک كرد».

اما بهزاد کتیرایی، رئیس سابق حراست سازمان تربیت بدنی، با انحرافی دانستن نگارش این نامه به دلیل آنچه «منش پهلوانی ورزشکاران ایرانی» عنوان کرد، خواستار پس گرفتن آن از سوی علی سعیدلو شده است.

آقای کتیرایی درباره این نکته که ورزشکاران ایرانی برای جلوگیری از محرومیت، وادار به دروغ‌گویی و تمارض به بیماری‌های ناگهانی می‌شوند اشاره‌ای نکرد.

با شدت گرفتن مخالفت‌ها در ایران نسبت به نامه‌نگاری علی سعیدلو، روابط عمومی سازمان تربيت بدنی اعلام كرد نامه‌ای از سوی رئیس سازمان تربيت بدنی در رابطه با رويارویی ورزشكاران ايرانی با ورزشكاران اسرائیل، به رهبر ایران نوشته نشده است.

با این حال، طرح موضوع نامه‌نگاری به رهبر ایران برای گره‌گشایی از رقابت‌های ورزشی بین ایران و اسرائیل، در برنامه زنده تلویزیونی صداوسیما مطرح شده است که چنین اتفاقی طی ۲۷ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
XS
SM
MD
LG