لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

وزیر خارجه بحرین با ‌احمدی‌نژاد دیدار کرد


شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، روز جمعه با محمود احمدی‌‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه بحرین، که به دنبال تنش در روابط تهران- منامه به ایران سفر کرده است، حامل پیام پادشاه بحرین برای محمود احمدی‌‌نژاد است.

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که محمود احمدی‌نژاد در این دیدار با تأکید بر اهمیت حسن همجواری برای تهران در آبراه خلیج فارس گفت: «برخی قدرت‌های زورگو در گوشه و کنار با ایجاد شیطنت‌ها می‌خواهند در روابط رو به گسترش دو کشور خدشه وارد کنند اما این شیطنت‌ها به ما می‌گوید که ما باید بیشتر بهم نزدیک شویم و هم بیشتر با یکدیگر همکاری کنیم.»

مناسبات تهران-منامه در روزهای گذشته پس از اظهارات علی‌اکبر ناطق نوری درباره بحرین به تیرگی گرایید.

علی اکبر ناطق نوری، رئیس بازرسی ویژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، در مراسم ٢٢ بهمن در مشهد با مقایسه دوران پیش و پس از انقلاب ۵۷ گفته بود: «در دوره قاجار که نه جنگ و حمله‌ای بود، بخشی از سرزمین را قاجار بی کفایت از دست داد و در دوران محمدرضا پهلوی، این پادشاه ... یک استان ما که امروز کشوری به نام بحرین شده است از دست ما گرفته شد. آن زمان بحرین استان چهاردهم ما بود و در مجلس شورای ملی هم نماینده داشت.»

با این حال علی‌اکبر ناطق نوری پس از واکنش مقام‌های بحرینی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که اظهاراتش درباره بحرین تنها یک مقایسه تاریخی بوده و در رسانه‌ها بد تعبیر شده است.

پیش از این رئیس‌جمهوری ایران برای کاهش تنش در مناسبات تهران- منامه، صادق محصولی وزیر کشور خود را به بحرین فرستاده بود.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین قبل از دیدار با محمود احمدی‌نژاد با منوچهر متکی، همتای ایرانی خود نیز دیدار و گفت‌وگو داشت که طی آن دو طرف بر اهمیت مناسبات دو کشور تاکید کردند.

توقف گفت‌وهای انتقال گاز

اظهارات علی اکبر ناطق نوری واکنش‌های مختلفی در پی داشت اما در مهم‌ترین آنها، بحرین اعلام کرد مذاکرات خود با تهران درباره واردات گاز طبیعی از ایران را متوقف کرده است.

روزنامه بحرینی الایام پس از اظهارات علی اکبر ناطق نوری نوشت منامه به نشانه اعتراض، یک هیئت گفت‌و‌گوکننده خود که در تهران در حال مذاکره با مقام‌های ایرانی بود را فرا خوانده است.

ایران و بحرین در پانزدهم اکتبر سال ۲۰۰۸ برای انتقال گاز میدان پارس جنوبی از طریق خط لوله یک تفاهم‌نامه امضا کردند.

پس از امضای این تفاهم‌نامه عبدالحسین میرزا، وزیر نفت و گاز بحرین گفته بود که در صورت اجرای این تفاهنامه و ساخت خط لوله، ایران از پنج سال آینده می‌تواند گاز پارس جنوبی را به بحرین صادر کند.
XS
SM
MD
LG