لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

برگزاری چهارشنبه سوری در میان تدابیر شدید امنیتی


با وجود تمهیدات امنیتی بی‌سابقه، گزارش‌ها حاکی از آن است مراسم چهارشنبه سوری امسال در شهرهای مختلف ایران برگزار شده و در برخی نقاط نیز به درگیری مردم با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی منجر شده است.

از تهران خبر می‌رسد که نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی باوجود آنکه در نقاط مختلف شهر حضور پر رنگ دارند، با این حال مراسم چهارشنبه سوری با جشن و پایکوبی برگزار شده است.

در همین حال یک شاهد عینی به رادیو فردا گفت در منطقه سعادت آباد، در شمال غرب تهران، گارد ویژه برای کنترل اوضاع در چندین مرحله نیروهای خود را افزایش داده است؛ به گفته این شاهد عینی مردم در سعادت آباد در چهارشنبه سوری امسال شعار الله اکبر نیز سر داده‌اند؛ به گفته این شهروند تهرانی همچنین یک کیوسک بسیج که در سعادت آباد مستقر بوده، طعمه حریق شده است.

یک شهروند تهرانی دیگر نیز که در قیطریه زندگی می‌کند از حضور گسترده نیروهای پلیس در این منطقه خبر داده است؛ به گفته این شهروند تهرانی به دلیل حضور نیروهای پلیس برخی از مردم چهارشنبه سوری را در پشت‌بام‌ها و حیاط‌های خود برگزار کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که شهروندان تهرانی آئین‌های چهارشنبه سوری را علی‌رغم فتوای رهبر جمهوری اسلامی و حضور نیروهای ضدشورش به جا آورده‌اند.

این خبرگزاری همچنین می‌افزاید به دلیل آنکه نیروهای امنیتی و موتور سواران ضد شورش، در خیابان‌‌های اصلی شهر حضور سنگینی داشته‌‌اند، شهروندان تهرانی چهارشنبه سوری را بیشتر در محله‌های خود برگزار کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از یک شهروند تهرانی گزارش داده است که تلویزیون جمهوری اسلامی با پخش فیلم‌های به روز هالیوودی تلاش کرده است که مردم را در پای تلویزیون نگه دارد تا به خیابان نروند.

همچنین بنا بر اعلام نیروی انتظامی، نزدیک به ۵۰ نفر نیز در چهارشنبه سوری امسال به دست پلیس بازداشت شده‌اند.

احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، در این باره به خبرگزای ایسنا گفته است این ۵۰ نفر «در حد غیر قابل قبولی» برای مردم ایجاد «مزاحمت» کرده بودند

چهارشنبه سوری امسال در حالی برگزار شده است، که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از بیم تبدیل شدن این جشن ایرانی، به یک اعتراض گسترده دیگر، پیش از آن به شهروندان به شدت به مردم هشدار داده بودند.

در همین حال در اقدامی کم سابقه، وب‌سایت ‌ آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چند روز پیش، فتوایی مبنی بر «مبنای شرعی نداشتن» این آئین را منتشر کرد.

نیروی انتظامی، نیز در بیانیه‌ روز سه ‌شنبه خود اعلام کرد «پلیس با هرگونه رفتاری که موجب مزاحمت برای مردم شود، برخورد جدی و قانونی خواهد کرد.»

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده بود که پلیس با کسانی که «با ایجاد راهبندان، سد معبر، مزاحمت و پرتاب مواد محترقه و آتش زا، نظم و امنیت عمومی شهر را مختل می‌کنند» برخورد خواهد کرد.

از سوی دیگر امسال در اقدامی بی‌سابقه، نیروهای نظامی سپاه و بسیج به همراه نیروی انتظامی یک قرارگاه مشترک تشکیل دادند که هدف آن کنترل اوضاع در چهار شنبه سوری بود.

سرهنگ خانلرچی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران، نیز پیش از این اعلام کرده بود، ماموران پلیس در پایتخت در نقاطی که «لازم باشد»، مستقر شده ‌اند.
XS
SM
MD
LG