لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

سعید حجاریان پس از ۱۰۹ روز بازداشت آزاد شد


سعید حجاریان در دادگاه «کودتای مخملی»
سعید حجاریان در دادگاه «کودتای مخملی»
سعید حجاریان، عضو ارشد حزب مشارکت که در پی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری دستگیر شده بود، روز چهارشنبه پس از ۱۰۹ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از قول وکیل مدافع آقای حجاریان می‌گوید که او با تامین قرار وثیقه «تا زمان برگزاری دادگاه خود» آزاد شده است.

سعید حجاریان در حالی در آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات اخیر ایران بازداشت شده بود که پس از ترور نافرجامش از سوی سعید عسکر در سال ۱۳۷۸ به‌شدت آسیب دیده و از آن هنگام تاکنون توان راه رفتن نداشته و حتی تکلم نیز برای او دشوار است.

آقای حجاریان پس از انتخابات ۲۲ خرداد، به همراه شمار زیادی از اعضای ارشد جبهه مشارکت و دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب و شماری از روزنامه‌نگاران به اتهام اقدام برای راه‌اندازی «انقلاب مخملی» در ایران بازداشت و محاکمه شد.

به علت وخامت وضعیت جسمی سعید حجاریان، مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر وی را از سلول انفرادی به محلی موسوم به «خانه امن» منتقل کرده بودند.

پس از آن که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعترافات بازداشت‌شدگان پس از انتخابات را قابل اتکا و «مسموع» دانست و از پخش تلویزیونی آن نیز در نماز جمعه حمایت کرد، برنامه‌ای از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که در آن سه چهره اصلا‌ح‌طلب، سعید حجاریان، سعید شریعتی و محمد عطریانفر، به انتقاد از دیدگاه‌های سیاسی خود پرداختند و علوم انسانی را همانند رهبر جمهوری اسلامی به چالش کشیدند.

رهبر جمهوری اسلامی پیشتر تحصیل دو میلیون دانشجو در رشته‌های علوم انسانی را نگران‌کننده خوانده و این علوم را سبب‌ساز شبهه در مبانی اسلام و جمهوری اسلامی دانسته بود.

برنامه تلویزیونی که تحت عنوان «آسیب‌شناسی نظری حوادث پس از انتخابات»» با حضور سعید حجاریان پخش شد، با اتهامات دادستان به متهمان دادگاه‌های «کودتای مخملی» هم‌خوانی داشت.

آیت‌الله خامنه‌ای در نماز عید فطر در واکنش به انتقادهای صورت گرفته از پخش اعتراف‌های تلویزیونی و محاکمات موسوم به «کودتای مخملی» گفته بود: «متهم هر چه درباره خود بگوید در دادگاه، این حجت است؛ این که بگویند اگر در دادگاه اعترافی کرد علیه خودش، این حرف مهملی است؛ حرف بی‌ارزشی است.»

این در حالی است که شماری از مراجع برجسته شیعه و از جمله آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله یوسف صانعی و آیت‌الله بیات زنجانی اقرارهای متهمان رویدادهای پس از انتخابات را «فاقد وجاهت قانونی و شرعی» دانسته‌ و برگزاری محاکمات اخیر را محکوم کرده‌اند.

پس از این که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از پخش اعترافات تلویزیونی متهمان علیه خودشان دفاع کرده و مخالفان این محاکمات را به «مهمل»گویی متهم کرد، آیت‌الله منتظری در پاسخ به نامه میرحسین موسوی تصریح کرد که اقرار متهمان محاکمات اخیر علیه خودشان در صورتی که تحت فشار گرفته شود غیرشرعی و غیرقانونی است.

پس از انتخابات ۲۲ خرداد که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، بسیاری از چهره‌های احزاب اصلاح‌طلب و از جمله حزب مشارکت، حزب کارگزاران و حزب اعتماد ملی به اتهام تلاش برای انقلاب مخملی به زندان افتادند.

پس از تحمل هفته‌ها زندان انفرادی و گسست از دنیای خارج برخی از این متهمان در محاکمات اخیر علیه خود لب به اعتراف گشوده‌اند.
XS
SM
MD
LG