لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

گرد و غبار «برای نخستین‌بار» به استان‌های شمالی ایران ‌رسید


 گرد و غبار در لرستان
گرد و غبار در لرستان
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، اعلام کرد که برای نخستین بار گرد و غبار استان‌های شمالی ایران را نیز درنوردیده است.

سازمان هواشناسی ایران روز پنجشنبه اعلام کرده بود، گرد و غباری که از سوریه و عراق بلند شده است، ۱۴ استان ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گفته حسین باقری، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، میزان گرد و غبار در استان ایلام ۱۰ برابر حدمجاز و در استان کرمانشاه ۱۷ برابر حد مجاز بود که منجر به تعطیلی بانک‌ها و ادارات شد.

این مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت: «در استان لرستان نیز میزان گرد و غبار ۲۰ برابر و در اهواز و همدان ۱۲ برابر حد مجاز بوده است.»

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران کشور، قسمتی از این گرد و غبار به تهران نیز رسید و برای نخستین بار استان‌های شمالی کشور نیز شاهد بروز گرد و غبار بودند.

کارشناسان منشا بیشتر گرد و غبار بر فضای ایران را کشورهای سوریه، اردن و به ویژه عراق می‌دانند.

به نظر سروش مدبری، کارشناس محیط زیست، ایران هزینه بیابان‌زایی در کشور عراق را می‌پردازد.

این کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با رادیو فردا، گفت تنفس در هوای غبارآلود اگر به مدت طولانی ادامه پیدا کند، ‌می‌تواند قدرت تنفسی را کم کرده و حتی به بروز نوعی از سرطان ریه منجر شود.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، تمام استان‌های نوار غربی، جنوبی و شمال غرب كشور با پدیده گرد و غبار مواجه شده است.

سازمان هواشناسی ایران همچنین به بیماران قلبی، كودكان و سالمندان هشدار داده است که از رفت‌وآمدهای غیرضروری خودداری کنند.

در حالی که بخش اعظم گرد و غبار به گفته مسئولان و کارشناسان، از عراق به ایران می‌آید، با این حال غلام‌عباس‌عبدی‌‌نژاد، مدیر كل امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران، دورنمایی امیدبخش در بهبود این وضعیت نمی‌بیند.

به گفته این مقام مسئول پیش از این مسئولان عراقی وعده داده بودند که نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی مجاور با مرز ایران را ساماندهی کنند، اما به گفته وی بیشتر تمرکز عراقی‌ها بر روی مسائل سیاسی و اقتصادی است و از این رو اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

مدیر كل امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران بحران گرد و غبار در ایران را به ویژه مربوط به تغییر مسیر آب هورالعظیم واقع در شرق عراق ذکر کرده می‌گوید: «ورود گردوغبار به كشور همیشه در سالیان گذشته وجود داشته اما این پدیده طی سال‌های پس از اشغال كشور عراق در سال ۲۰۰۳ تشدید شده است كه علت عمده آن عدم زیر كشت رفتن بسیاری از زمین‌های كشور عراق به خاطر ورشكستگی اقتصادی بوده است.»

بروز این پدیده در استان‌هایی مانند خوزستان که در برخی مواقع دما به بیش از ۵۰ درجه می‌رسد و گاهی نیز جریان برق هم قطع می‌شود، زندگی مردم را به هر چه بیشتر دشوار می‌کند.
XS
SM
MD
LG