لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۲۸

جنتی: مخالفان را امان ندهید؛ سکوت محکوم است


احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران
احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در خطبه‌های نماز جمعه تهران، ضمن آن که از مسئولان اجرایی و نیروی انتظامی خواست که به «اغتشاش‌گران» امان ندهند «سکوت» هر فرد و مقامی را در ایران «محکوم» کرد.

روز جمعه بخش عمده‌ای از سخنان احمد جنتی به روز عاشورای گذشته اختصاص داشت، عاشورایی که در آن صدها هزار نفر از هواداران جنبش سبز، به‌رغم هشدارهای گسترده، به خیابان‌ها ریخته و به‌ویژه علیه شخص رهبر جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

احمد جنتی تجمع «عاشوراییان» هوادار حکومت را که در روز چهارشنبه در تهران برگزار شد در حدود «سه میلیون» نفر دانست که به گفته او «علی‌رغم فرصت کوتاه از دوشنبه که دعوت به عمل آمد برای چهارشنبه جمعیتی ۲۲ بهمنی در راه‌پیمایی حاضر شدند».

وی با اشاره به این تجمع خطاب به «عده ناچیز» مخالفان گفت: «مردم ما به قانون و سیاست‌های رهبری پای‌بند هستند و اگر این‌طور نبود شما را زنده نمی‌گذاشتند.»

احمد جنتی با یادآوری دستگیری‌ها و دادگاه‌های روزهای پس انقلاب، که به سرعت مخالفان را محاکمه کرده و برای آنها حکم صادر می‌کرد، گفت: «مسلم است اینها از مصادیق بارز مفسد فی‌الارض هستند و ما اول انقلاب نیز با مفسدان فی‌الارض برخورد کردیم و آنها در دادگاه‌های انقلاب محاکمه و مجازات شدند و اینها هم از مصادیق بارز مفسد فی‌الارض هستند و از نظر فقهی کسی نمی‌تواند تردید کند.»

پس از اعتراض‌های گسترده مردم در عاشورای امسال، مسئولان و رسانه‌های جمهوری اسلامی معترضان را «محارب» خوانده و حتی علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز خواهان اشد مجازات برای آنها شده است.

حکم «محاربه» و «افساد فی‌الارض» در قوانین جمهوری اسلامی اعدام است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که «انتظار مردم از دستگاه قضایی خیلی زیاد است، اما محدودیت قانونی و مصلحتی نیز برای آن وجود دارد» گفت: «این‌طور نیست که (دستگاه قضایی) آزاد باشد هر طور بخواهد عمل کند و شرایط با زمان انقلاب تفاوت دارد. پس دستگاه قضایی حداکثر کاری که می‌تواند باید انجام دهد و آنهایی را که باید دستگیر و محاکمه کند و کسی را که دستگیر می‌کند رها نکنند، چون دوباره فساد خواهد کرد.»

احمد جنتی دستگاه اطلاعاتی و رسانه‌ها را به «افشاگری» دعوت کرد و از «مسئولان اجرایی و نیروی انتظامی» خواست «آمادگی کامل» داشته باشند.

احمد جنتی به مسئولان اجرایی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی توصیه کرد اگر معترضان «پررویی کردند، نباید امان‌شان دهند و سریعا باید دستگیر و مجازات شوند».

سکوت هر شخص و مقامی محکوم است

امام جمعه تهران در بخشی از خطبه‌های دوم نماز همچنین به کسانی که «سکوت» کرده‌‌اند پرداخت و آن را محکوم کرد.

احمد جنتی گفت: «آنها باید بدانند سکوت‌شان گناه است، در هر لباس و سمتی که باشند، شعار حضرت امام این بود که سکوت هر مسلمان خیانت به قرآن است، پس این سکوت محکوم است».

در روزهای اخیر شماری از چهره‌های سیاسی و رسانه‌های طرفدار دولت نسبت به عدم موضع‌گیری اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، علیه جنبش سبز و حوادث روز عاشورا انتقاد کرده‌اند.

همچنین حجم مطالب و گفته‌ها علیه فائزه هاشمی، دختر رئیس مجلس خبرگان، نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

روز چهارشنبه یک نماینده مجلس به نقل از غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، گفت که افزون بر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی نیز تحت تعقیب قضایی است.

فائزه هاشمی که یک بار نیز در روزهای پس از انتخابات به دلیل شرکت در تظاهرات دستگیر شده بود در تجمع «عاشوراییان» که روز چهارشنبه علیه مخالفان برگزار شد هدف شعارهای شرکت‌کنندگان در این تجمع قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG