لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

کروبی با حمایت از شکایت هفت فعال اصلاح‌طلب، حاکمیت را به مناظره دعوت کرد‌


مهدی کروبی، با اعلام حمایت از شکایت هفت فعال اصلاح‌طلب از فرماندهان قرارگاه ثارالله، برای روشن شدن «تقلب» و «خیانت به رای مردم» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، حاکمیت را به «مناظره» دعوت کرد.

این رهبر اصلاح‌طلب، بار دیگر نتایج انتخابات را از پیش «تنظیم شده» دانسته و اظهار داشت که قرار بود «آن طرف ۲۵ میلیون و این طرف هم چند میلیون و یک طرف هم حدود ۳۰۰هزار تا رای داشته باشد.»

مهدی کروبی تصریح کرد: «بحث عده‌ای این است که تقلب شده است و عده‌ای هم مصرند که تقلب نشده است، اما ما می‌گوییم نه تنها تقلب شده و در حد یکی دو میلیون نبوده که فراگیر بوده و از قبل سرنوشت انتخابات تعیین شده بود.»

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی،‌ سه نامزد رقیب محمود احمدی‌نژاد، اعلام کردند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است.

در آن هنگام محسن رضایی، نامزد اصولگرا، پنج روز پس از انتخابات در نامه‌ای سرگشاده به صادق محصولی، وزیر وقت کشور با اعتراض به تاخیر در اعلام نتایج تفصیلی حوزه‌های رای‌گیری، تصریح کرد که این تاخیر «موجب ايجاد شائبه عددسازی در صندوق‌ها برای تطبيق با نتايج کلی حوزه ‌های انتخابيه شده است.»

محسن رضایی همچنین اعلام کرده بود مستنداتی در مورد کدهای ملی شهروندان ايرانی دارد که حکايت از آرای «سه و نيم ميليونی» او دارد.

این نامزد اصولگرا برای مدت محدودی فرمی در اینترنت منتشر کرد که بنا بر گزارش خبرگزاری مهر، دست کم ۹۰۰ هزار نفر تایید کرده بودند که به وی رای داده‌اند.

وزارت کشور آرای محسن رضایی را کمتر از ۶۵۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

مهدی کروبی در ادامه گفت: «حرف این بود که اینها باید شکست بخورند. برای این مسئله ادله کافی داریم و در همان مناظره‌هایی که درخواستش را داریم بیان خواهیم کرد و همه مسائل روشن خواهد شد.»

وی با اشاره به کسانی که حکمیت شورای نگهبان را خواستار شده بودند، گفت: «آقایان می‌گویند شورای نگهبان ناظر است و بحث تقلب را رسیدگی و بررسی خواهد کرد و ما باید از طریق قانونی پیگیر شکایتمان شویم ولی اشکال اصلی به همین ناظر است که بی‌طرف نیست و بر همگان روشن است که بی‌طرفی را رعایت نکرده و دستشان آلوده خیانت به رای مردم است.»

پس از انتخابات ریاست جمهوری، و همزمان با اوج‌گیری اعتراض‌ها به نتایج انتخابات، برخی از چهره‌های سرشناس اصولگرا، مانند علی لاریجانی و علی مطهری، از «هواداری» شماری از اعضای شورای نگهبان از محمود احمدی‌نژاد به صراحت انتقاد کرده بودند.

این انتقادها در حالی مطرح شده بود که غلامحسین الهام، از حقوقدان وقت شورای نگهبان، حتی در میتینگ انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در مصلای تهران سخنرانی کرده بود.

مهدی کروبی در ادامه با تشریح خواسته خود برای مناظره گفت: «در صورتیکه شورای نگهبان بی‌طرف است چرا یک جلسه یا مناظره رودرو برگزار نمی‌کنند؛ من درخواست می‌کنم یک جلسه بگذراند هر کجا که می‌خواهند دانشگاه، مسجد، صدا و سیما و در این جلسه نمایندگانی از حاکمیت( هم نظارت و هم اجرا) حاضر باشند تا در این جلسه ثابت کنیم که نه تنها تقلب شده که کاملا مهندسی شده و سرنوشتش از قبل تعیین شده بوده است؛ ‌ضمن اینکه خبرنگارانی مستقل مشروح این مناظره را بدون دخل و تصرف برای مردم منتشر نمایند تا گفت‌وگوها صادقانه منعکس شود.»

این رهبر اصلاح‌طلب‌ خطاب به حاکمیت گفت: «خودتان می‌دانید که در میان مردم رای ندارید و یا حداقل رایتان کم است. من حاضرم با هر کس که گفتید، از هر کجا که گفتید، از قهوه خانه‌ها شروع کنیم تا سینما و زیارتگاه‌ها، از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، سواره و پیاده در شهرها و بین راه برویم، ببینیم و بپرسیم که مردم به چه کسی وچه گروه تمایل و گرایش دارند.»

مهدی کروبی، با اعلام حمایت از شکایت هفت فعال اصلاح‌طلب از فرماندهان قرارگاه ثارالله گفت: «یک مقام امنیتی حرف‌هایی زده و به اصطلاح افشاگری‌هایی کرده است، آقایان محترم نهایتا نامه‌ای در جواب آن نوشته و شکایت خود را رسما اعلام کرده‌اند، آیا با بگیر و ببند و بازگرداندن آنها به زندان مسئله حل می شود؟»

اشاره مهدی کروبی به شکایت مصطفی تاج‌زاده، محسن امین‌زاده، محسن صفایی فراهانی، محسن میردامادی، بهزاد نبوى، فيض الله عرب سرخى و عبدالله رمضان‌زاده از فرماندهان قرارگاه ثارالله در پی انتشار سخنرانی «سردار مشفق» در اینترنت است.

آنگونه که «سردار مشفق» در این سخنرانی می‌گوید، سپاه و نهادهای امنیتی، برای اصلاح‌طلبان کیفرخواست نیز آماده کرده بودند؛ در این سخنرانی آنگونه که «سردار مشفق» می‌گوید نهادهای نظامی و امنیتی در شب انتخابات سیستم ارتباط پیام‌های کوتاه ناظران نامزدهای اصلاح‌طلبان را قطع کردند تا آنها نتوانند از آرای ریخته شده در صندوق‌ها برای ستادهای مرکزی گزارش بدهند.

«سردار مشفق» در بخش دیگر این سخنرانی تصریح می‌کند که اصلاح‌طلبان سال‌ها زیر نظر نهادهای امنیتی بوده‌اند؛ «سردار مشفق» همچنین در این سخنرانی گفته است که شخص رهبر جمهوری اسلامی از گزارش‌هایی که نهادهای امنیتی تهیه می‌کرده‌اند اطلاع داشته است.

هفت فعال اصلاح‌طلب با استناد به سخنان «سردار مشفق»، آن را دلیلی برای تغییر نتیجه انتخابات از سوی نهادهای نظامی و امنیتی دانسته و از آن به عنوان «کودتا» یاد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG