لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

ادای احترام اوباما به مردم ایران در مراسم اهدای نوبل صلح


دیپلم جایزه نوبل صلح در دست باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
دیپلم جایزه نوبل صلح در دست باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
یک روز پس از آن که رهبر جمهوری اسلامی عنوان «دیکتاتور سال» را در شهر اسلو، پایتخت نروژ، از آن خود کرد، باراک اوباما روز پنج‌شنبه در مراسم اهدای جایزه نوبل صلح در همان شهر به معترضان ایرانی مخالف دولت ادای احترام کرد.

آقای اوباما در سخنرانی خود در این مراسم اشاره کرد که آمریکا همواره در کنار مردمی می‌ایستد که در پی آزادی‌اند، از جمله مردم ایران، میانمار و زیمبابوه.

او گفت: «ما به عزت و شرافت صدها هزار نفری شهادت خواهیم داد که در سکوت و آرامش در خیابان‌های ایران راه‌پیمایی کردند.»

رئیس جمهور ایالات متحده در سخنرانی نوبل صلح در شهر اسلو افزود: «خود گویاست که رهبران این دولت‌ها از آرزوهای مردمان خود بیش از قدرت کشورهای دیگر واهمه دارند.»

یک روز پیش از حضور باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در نروژ برای دریافت جایزه صلح نوبل، دانشگاه اسلو آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را برنده عنوان «دیکتاتور سال» اعلام کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای یکی از ۱۱ نامزدی بود که کارشناسان حقوق بشر به عنوان نامزدهای «جایزه دیکتاتور سال» معرفی کرده بودند: کیم یونگ ایل، رهبر کره شمالی، رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمبابوه، و ژنرال تان شو، رهبر میانمار، از جمله نامزدهای این جایزه بوده‌اند.

این جایزه که امسال برای نخستین بار اعطا می‌شود «به فردی تعلق می‌گیرد که در طول یک سال، بیشترین مخالفت را در میان مردم خود و میان ملت‌ها بیافریند و به طور چشمگیری میزان رنج بشر را افزایش داده و زندگی‌ انسان‌ها را تباه کرده و ایجاد جنگ و آشوب کند».

دانشجویان دانشگاه اسلو از طریق شبکه اجتماعی فیس‌بوک و محل‌های رای‌گیری در این دانشگاه به آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان «دیکتاتور سال» رای داده‌اند.

پروفسور نینا ویتوسک، یکی از بنیان‌گذاران «جایزه دیکتاتور سال»، درباره این جایزه می‌گوید: «این جایزه قرار است تلنگری باشد به دنیا برای به یاد داشتن نسل‌کشی و شکنجه جاری که بر زندگی میلیون‌ها ‌نفر اثر می‌گذارد، میلیون‌ها نفری که روح‌شان هر روز در نقاطی از جهان که از جهنم دست کمی ندارند آزرده و رنجور می‌شود.»

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فردای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه امسال نتایج انتخابات را تایید کرد و در ۲۹ خردادماه به معترضان به نتایج هشدار داد که مسئول هرگونه خون‌ریزی خودشان هستند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که فرماندهی کل نیروهای مسلح را در ایران در اختیار دارد، به گفته محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، از نقش این نیرو در سرکوب مخالفان تقدیر کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در مواجهه با اخبار و گزارش‌های شکنجه و کشته شدن زندانیان در بازداشتگاه‌ها در یک سخنرانی گفته بود که نباید این گونه مسائل انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از برگزاری دادگاه‌های دسته‌جمعی مخالفان و پخش اعترافات تلویزیونی حمایت کرده و اعترافات متهمان را «مسموع» دانسته بود.

باراک اوباما در اسلو ضمن اذعان به انتقادهایی که برای اعطای جایزه نوبل به وی شده است ابراز امیدواری کرد که بتواند در کاهش جنگ‌افزارهای اتمی و مبارزه با گرمایش زمین به پیروزی نائل شود و انتقادها نیز فروکش کند.

منتقدان می‌گویند باراک اوباما که تنها یازده ماه از ریاست‌ جمهوری‌اش می‌گذرد، چندان کارنامه‌ درخشانی از خود برجای نگذاشته و اعطای این جایزه به وی با شتاب‌زدگی همراه بوده است.

برخی از منتقدان همچنین می‌گویند در حالی که اوباما در دو جبهه افغانستان و عراق می‌جنگد شایسته جایزه صلح نوبل نیست.

باراک اوباما پیش از دریافت این جایزه گفت: «تردید ندارم که که دیگرانی هستند که چه بسا بیش از من لایق جایزه باشند.»
XS
SM
MD
LG