لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

نادران: اگر گزارش حمله به کوی خوانده نشود، اطلاعات را افشا می‌کنم


یکی از اتا‌ق‌های کوی پس از حمله
یکی از اتا‌ق‌های کوی پس از حمله
در حالی که یک سال از حمله نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه می‌گذرد و هنوز عاملان این حادثه معرفی و محاکمه نشده‌اند، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس تهدید کرده است که اگر گزارش مجلس در این مورد قرائت نشود، اطلاعات این پرونده را در اختیار رسانه‌ها خواهد گذاشت.

الیاس نادران که عضو کمیته «حقیقت‌یاب» مجلس درباره حمله به کوی دانشگاه است، در مصاحبه با سایت جهان گفت: «نمی دانم آقایان چه بهانه‌ای برای عدم اطلاع‌رسانی در این پرونده دارند. رسیدگی سریع و برخورد قاطع با عوامل این پرونده یکی از نقاط مثبت حوادث پس از انتخابات است.»

الیاس نادران همچنین گفته است که سحر ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، پس از اطلاع از این حادثه به کوی دانشگاه رفته تا اوضاع را از نزدیک بررسی کند.

این نماینده اصواگرا می‌گوید: «دیدم یک فاجعه وسیعی رخ‌داده است. با آقایان زاکانی، سروری، جلالی و ابوترابی تماس گرفتم و موضوع را درمیان گذاشتم. کمیته پی‌گیری حوادث پس از انتخابات از همین جا شکل گرفت.»

الیاس نادران، با انتقاد از «اهمال و سستی مسئولین» گفت : «اگر مسئولین در این رابطه اطلاع‌رسانی نکنند، اطلاعات و جزئیات این پرونده را مستقیماً در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم.»

شامگاه ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۸ و درحالی که تنها دو روز از انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود، ماموران نیروی انتظامی به همراه نیروهای بسیجی وارد کوی دانشگاه شدند و بنا بر گزارش‌های دانشجویی چند دانشجو نیز پس از این تهاجم جان خود را از دست دادند.

در فهرست جانباختگان حوادث پس از انتخابات که کمیته پیگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی، منتشر کرد محل کشته شدن هفت نفر به نام‌های مصطفی غنیان، مینا احترامی، ایمان نمازی، فاطمه براتی، محسن ایمانی، کامبیز شعاعی و کسری شرفی در کوی دانشگاه ذکر شده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، سال گذشته پس از حمله به کوی دانشگاه، «عوامل برانداز» را مسئول حمله به کوی دانشگاه تهران معرفی کرده بود.

در اسفند ماه سال گذشته، فیلمی از حمله نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها در یوتیوب گذاشته که بخشی از آن را نیز شبکه بی بی سی پخش، کرد.

واکنش‌ اولیه برخی از چهره‌های جمهوری اسلامی، به این ویدیو همراه با ایجاد شک و شبهه بود، بطوریکه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی، از احتمال مونتاژ این فیلم سخن گفته بود.

با این حال، احمدرضا احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، در مصاحبه اخیر خود، تصریح کرده است که این فیلم واقعی است اما صداگذاری شده است.

فرمانده نیروی انتظامی درباره این فیلم می‌گوید: «شما همان فیلم را اگر نگاه کنید می‌بینید آن فیلم را به نفع خودشان قطع و وصل کردند و صداگذاری روی آن با حوادث صحنه نمی‌خواند و می‌گوید در حالی که پلیس مردم را می‌زند لباس‌شخصی‌ها می‌گویند نزن، در حالی که صحنه برعکس است لباس شخصی‌ها می‌زنند، پلیس از دستشان می‌گیرد و می‌آورد.»

فرمانده نیروی انتظامی در جای دیگری از این مصاحبه با تکرار موضع آیت‌الله خامنه‌ای تصریح می‌کند که درباره حوادث بازداشتگاه کهریزک و کوی دانشگاه «بزرگنمایی» شده است.

احمدرضا احمدی‌مقدم همچنین پیشنهاد کرده است که واحدی از نیروی انتظامی در کوی دانشگاه مستقر شود تا چنین حوادثی دیگر تکرار نشود.
XS
SM
MD
LG