لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

مک‌کین- لیبرمن: فروپاشی حکومت ایران آغاز شده است


سناتور لیبرمن و سناتور مک کین
سناتور لیبرمن و سناتور مک کین
جان مک کین و جو لیبرمن دو سناتور با نفوذ آمریکایی روز یکشنبه با اشاره به رویداد‌های پس از انتخابات ایران، اظهار داشتند که جمهوری اسلامی وارد مرحله فروپاشی شده است.

سناتور مک کین که به همراه جو لیبرمن به خاورمیانه سفر کرده است در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت روزهای عمر حکومت ایران به شماره افتاده است.

سناتور مک کین که از بیت‌المقدس با این شبکه مصاحبه می‌کرد، همچنین هشدار داد که «اگر حکومت ایران بخواهد توجه مردم را از وضع داخلی به رویارویی بیشتر با اسرائیل منحرف کند» ممکن است ایجاد خطر کند.

سناتور جو لیبرمن نیز که در این برنامه حضور داشت، با تایید اظهارات سناتور مک کین گفت که اعتراض‌های اخیر در ایران می‌تواند دال بر «آغازی بر پایان رژیم سرکوبگر افراطی تهران باشد.»

سناتور لیبرمن افزود: «به نظر من ما باید هرکاری از دستمان برمی‌آید انجام دهیم، نه فقط اینکه برای ساخت سلاح اتمی ایران را تحریم اقتصادی کنیم، بلکه باید از مردم ایران پشتیبانی کنیم و علیه نقض حقوق بشر و سرکوب هولناک تظاهرات‌کنندگان و آزادی صرف شهروندان عادی ایران فریاد برآوریم.»

سناتور جو لیبرمن در یک کنفرانس خبری در بیت‌المقدس همچنین به تشریح طرحی در سنای آمریکا پرداخت که برپایه آن باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور می‌تواند تحریم‌های گسترده‌تر و از جمله تحریم بنزین علیه ایران وضع کند.

جو لیبرمن در این باره گفت: «من امیدوارم که که این قانون هفته آینده وقتی که ما به سنا بازمی‌گردیم، به تصویب برسد.»

سناتور مک کین نیز در همین کنفرانس خبری خواستار اقداماتی شد که حکومت ایران نتواند جلوی دسترسی مردم به اینترنت را بگیرد و گفت: «این دیگر مداخله نظامی نیست؛ این یعنی هر روز از مردم ایران و مبارزه آنها برای آزادی و دموکراسی پشتیبانی کنیم.»

این دو سناتور آمریکایی در حالی از به شماره افتادن عمر حکومت ایران سخن می‌گویند که روزنامه وال استریت جورنال در شماره روز شنبه خود به نقل از مقام‌های دولت آمریکایی که نامی از آنها نبرد، گزارش داد که ثبات بلند‌مدت حکومت ایران برای دولت باراک اوباما به طور روز افزونی زیر سئوال رفته و کاخ سفید به دنبال یافتن شیوه‌‌هایی برای حمایت از «جنبش سبز ایران» است.

به نوشته این روزنامه کاخ سفید همچنین درصدد اعمال تحریم‌های تازه مالی علیه نهادها و افرادی است که به طور مستقیم در سرکوب مخالفان نقش داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG