لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۴

مصطفایی به دادستان تهران: همسرم و برادرش را گروگان گرفته‌اید


 محمد مصطفایی
محمد مصطفایی
محمد مصطفایی، وکیل دادگستری، که همسر و برادر همسرش در بازداشت به سر می‌برند در نامه‌ای سرگشاده، به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از وی خواسته است که قوه قضاییه به «گروگانگیری» نزدیکانش پایان دهد.

فرشته حلیمی و فرهاد حلیمی از روز شنبه دوم مردادماه از سوی شعبه دوم دادسرای شهید مقدس بازداشت شده‌اند و آن طور که محمد مصطفایی می‌گوید آزادی این دو به معرفی وی به این شعبه منوط شده است.

محمد مصطفایی در کارنامه خود وکالت شماری از پرونده‌ها را برعهده داشته که متهمان آنها به اعدام یا سنگسار محکوم شده‌ بودند؛ پرونده بهنود شجاعی و سکینه محمدی آشتیانی از جمله این پرونده‌هاست.

محمد مصطفایی در این نامه سرگشاده خطاب به دادستان تهران می‌گوید: «بازپرس شعبه دوم دادسرای شهید مقدس، همسر مهربان و رنج کشیده و بی‌گناه مرا به همراه بردارشان از روز شنبه دوم مرداد ماه، به ناحق و برخلاف اصل شخصی بودن جرایم و مجازات‌ها به بند کشیده و اعلام می‌کند تا هنگامی که اینجانب خود را معرفی نکنم وی را آزاد نخواهد کرد و به گونه‌ای با سوء استفاده از قدرت خود و با اعمال سلیقه شخصی این دو عزیزم را به گروگان گرفته‌اند.»

محمد مصطفایی دراین نامه تشریح کرده است که که روز ۲۹ تیرماه امسال، احضاریه‌ای دریافت کرده که در آن قید شده بود «جهت پاره‌ای از توضیحات خود را به شعبه دوم بازپرسی» زندان اوین معرفی کند.

محمد مصطفایی در ادامه می‌نویسد در پی این احضاریه به این شعبه مراجعه کرده، و بازپرس «به صورت مشروح و مفصل در خصوص کمک به نوجوانان در معرض اعدام سئوالاتی را مطرح نموده» که وی به آنها پاسخ داده است و پس از چند ساعت بازپرس دستور آزادی وی را داده است.

محمد مصطفایی تاکید کرده است که وی به دستور بازپرس از زندان اوین خارج شده، در حالی که بازپرس شعبه دوم «به مراجعه کنندگان» گفته است که وی از زندان اوین فرار کرده است.

این وکیل دادگستری می‌افزاید پس از این که وی از شعبه بازپرسی بازگشته، همسرش به وی اطلاع داده که از طرف دادسرای شهید مقدس گفته‌اند وی باید بار دیگر خود را به این شعبه معرفی کند و از طریق همکارانش نیز متوجه شده که حکم جلبش صادر شده است؛ به گفته محمد مصطفایی در همان شب هم همسر و برادر بازداشت می‌شوند.

محمد مصطفایی خطاب به دادستان تهران می‌نویسد: «پس از شنیدن این خبر (بازداشت همسر و برادر همسرم) بر آشفته شدم و قصد رفتن به زندان اوین را داشتم ولی طاقت اینقدر بی‌قانونی و نقض حقوق اولیه‌ای را که یک انسان می تواند داشته باشد، نداشته و ترجیح دادم علیرغم بازداشت عزیزترین گوهر زندگی‌ام هرگز در مرجع قضایی که بازپرسان آن پایبند به هیچ یک از اصول اولیه قانونی از جمله اصل شخصی بودن جرایم و مجازات‌ها، اصل برائت، اصل قانونی بودن جرایم (گروگان گیری به هیچ عنوان قانونی نیست) اصل برخورداری افراد از دادرسی عادلانه، اصل بی‌طرفی قضات و صدها اصل دیگر نیستند شرکت نکنم و خود را نیز معرفی ننمایم مگر اینکه مامورین تحت نظارت بازپرس، کمر همت ببندند و مرا در خانه انفرادی که برای خود ساخته‌ام دستگیر کنید.»

این وکیل دادگستری در ادامه حکم جلب خود را از آنجا که به گفته وی، بدون صدور دوباره احضاریه، صورت گرفته غیرقانونی دانسته، و می‌نویسد: «مطمئن هستم بازپرس تحت نظارت شما حتی یک بار به خود این فرصت را نداده است که برای یک بار هم که شده به صورت دقیق قوانین کیفری را مطالعه کند. بر این اساس بوده است که همسر اینجانب نیز به همراه برادرشان به صورت کاملا غیر قانونی به گروگان گرفته شده‌اند.»

محمد مصطفایی تصریح می‌کند: «از بازپرسان و دیگران که در پرونده همسرم و برادرش دستی دارند می‌پرسم که شما مسلمانید بگویید در کجای شرع مقدس آماده است که مادری بی‌گناه و مظلوم را که تمام هم و غمش در زندگی مشترک تربیت فرزندش بوده است را اینگونه ناجوانمردانه از فرزند دلبندش جدا کنید.»

پیشتر یک منبع آگاه به به رادیو فردا گفته بود که احضار و بازپرسی محمد مصطفایی به «بهانه تحصیل مال نامشروع در پرونده بهنود شجاعی» صورت گرفته است گرچه در بازپرسی‌ها هیچ اتهامی در این زمینه به وی وارد نشده است.

به گفته این منبع آگاه موضوع تحصیل مال نامشروع به دلیل گشایش یک حساب بانکی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای نوجوانان در آستانه اعدام مطرح شده است.

در همین حال شیرین عبادی، حقوقدان و برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در گفت ‌و گو با رادیو فردا، بازداشت همسر و برادر همسر محمد مصطفایی را کاملاً مغایر با ضوابط آیین دادرسی کیفری و شیوه جلب و دستگیری متهمان خواند و از آن به عنوان «گروگانگیری» یاد کرد.

خانم عبادی ابراز امیدواری کرد که محمد مصطفایی خود را معرفی نکند تا در مقابل این حرکت غیر قانونی بایستد و اعلام کند که همسرش به گروگان گرفته شده و حاضر نیست تن به خواسته گروگان‌گیران دهد.
XS
SM
MD
LG