لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

جنجال در مجلس بر سر «زمزمه محاکمه موسوی و کروبی»


نصرالله ترابی (راست) و محمدرضا تابش
نصرالله ترابی (راست) و محمدرضا تابش
روز چهارشنبه نصرالله ترابی، نماینده اصلاح‌طلب شهرکرد، نسبت به «زمزمه محاکمه موسوی، هاشمی و کروبی» هشدار داد و محمدرضا تابش، دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، با انتقاد شدید از وضع موجود، شرایط کشور را بحرانی و گرفتار «آپارتاید سیاسی» دانست.

آقای ترابی، نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان‌دستور خود گفت: «عده‌ای دوشادوش دشمنان انقلاب به دنبال ضدانقلاب‌سازی هستند و آن‌چنان پا را فراتر گذاشته‌اند که حتی وقتی نوه حضرت امام، فرزند شهید بهشتی، فرزند شهید مطهری، فرزند شهید همت و سایرین طبق سلیقه و خواست آنها صحبت نمی‌کنند آنها را هم در خط ضدانقلاب می‌شمارند. حال وضع دانشجویان و نخبگان که معلوم است.»

این نماینده اصلاح‌طلب در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به انتخاب رنگ سبز از سوی هواداران میرحسین موسوی گفت: «رنگ سبز سیادت موسوی ذاتی و رنگ سبز انتخاباتی قرعه فال صدا و سیما بود که ذات و عرض یکی شد و علاقه مردم به رنگ سبز نشات گرفته از علاقه مردم به پیامبر و امام و انقلاب و صداقت میرحسین موسوی است. پس جدا کردن موسوی و طرفداران سبز او از انقلاب، امام و جمهوری اسلامی خطایی استراتژیک است.»

نصرالله ترابی صریحا نسبت به محاکمه رهبران اصلا‌ح‌طلب هشدار داد و گفت: «زمزمه محاکمه موسوی، هاشمی، کروبی و سایر مسئولین سابق کشور یعنی محاکمه گذشته انقلاب؛ عده‌ای می‌پرسند آیا انقلاب از گذشته خود پشیمان شده است؟»

آقای ترابی هنگامی که از میرحسین موسوی نام برد با هو و جنجال نمایندگان اصول‌گرا مواجه شد.

این نماینده اصلاح‌طلب که سخنرانی‌اش با شعر و گوشه و کنایه همراه بود به اوضاع اقتصادی کشور نیز اشاره کرد و گفت: «روزی روزگاری جمعیت شاغل در عسلویه ۶۰ هزار نفر بود، ولی اکنون با خدم و حشم به هشت هزار نفر هم نمی‌رسد.»

نصرالله ترابی در حالی نسبت به محاکمه میرحسین موسوی، اکبر هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی هشدار می‌دهد که روز چهارشنبه صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، گفت که دستگاه تحت نظر وی به اندازه کافی از «سران فتنه» پرونده در دست دارد.

در این هفته وب‌سایت خبری کلمه که نزدیک به میرحسین موسوی است از هواداران جنبش سبز خواسته بود که در این روزها «هوشیاری خود را حفظ کنند».

در سایت کلمه آمده بود: «در پی اجرای سناریوی از پیش طراحی‌شده حرمت‌شکنی امام و نسبت دادن آن به دانشجویان، از دیروز رسانه‌های رسمی تبلیغات حجیم و هدف‌داری را آغاز کرده‌اند که با توجه به اطلاعات به دست آمده به نظر می‌رسد زمینه‌چینی برای برخی رفتارهای غیرمتعارف جدید باشد.»

در پی درج این مطلب در سایت کلمه، سایت نوروز، نزدیک به جبهه مشارکت، نیز به نقل از منابع خود از احتمال دستگیری میرحسین موسوی خبر داد.

«با آپارتاید سیاسی چالش‌های کشور حل نمی‌شود»

پیش از نطق میان‌دستور نصرالله ترابی، محمدرضا تابش، نماینده اردکان و دبیرکل فراکسیون خط امام، به سخنرانی پرداخت و نسبت به اوضاع کشور هشدار داد.

محمدرضا تابش با گلایه از برخی «حرمت‌شکنی‌ها» گفت: «این روزها مکان‌های مقدس، سرمایه‌ها، شخصیت‌های انقلاب و انسان‌های صاحب احترام نیز در معرض حرمت‌شکنی‌های تاسف‌برانگیز هستند.»

این نماینده اصلاح‌طلب سپس به برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان پرداخت و گفت: «هتک حرمت از دانشگاه و حمله به دانشجویان در روز دانشجو و پس از آن به هر بهانه و با هر لباس و به هر صورتی که باشد ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است که به اعتماد عمومی وارد می‌شود.»

نماینده اردکان با بیان این که کشور در «بحران جدی» سیاسی فروغلطیده که در همه عرصه‌ها تاثیر گذاشته تاکید کرد که «مهم‌ترین سرمایه اجتماعی» که همان «اعتماد نخبگان و مردم به حکومت است» در سطوح مختلفی «خدشه‌دار» شده است.

«ورود ۳۰ درصد جمعیت کشور به زیر خط فقر مطلق»، «شکاف روزافزون طبقاتی»، «بالا رفتن مصرف مواد مخدر تا حد بالاترین مصرف‌کنندگان جهانی»، «فرار مغزها»، «تشدید بحرا‌ن‌های زیست‌محیطی»، ارتقای ایران به رتبه سیزدهم تولید گازهای گلخانه‌ای، سقوط ایران از رده ۲۲ المپیک به رده ۵۱، و بحران در روابط بین‌المللی از جمله چالش‌هایی است که به گفته محمدرضا تابش ایران هم‌اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

محمد رضا تابش در ادامه با انتقاد از فضای سیاسی حاکم گفت: «در این وضعیت و شرایط نمی‌توان فضای سیاسی را بست و از آزادسازی اقتصادی صحبت کرد. نمی‌توان توسعه سیاسی را متوقف کرد و توسعه اجتماعی و فرهنگی را در دستور کار گذاشت. نمی‌توان آپارتاید و بی‌عدالتی سیاسی داشت و از رانت‌خواری اقتصادی گله کرد.»

این نماینده اصلاح‌طلب تصریح کرد: «باید از نخبگان، متخصصان، کارآفرینان و شایستگان جامعه استفاده کرد. اگر به آنها کاری درخور داده نمی‌شود لااقل خانه‌نشین و محدود و زندانی نشوند. اگر به آنها تریبونی داده نمی‌شود، لااقل جلو قلم، زبان، نشریه و کتاب‌شان گرفته نشود. در این جهت آزادی مطبوعات و احزاب و نهادهای مدنی، رفع محدودیت از دانشگاهیان و دانشجویان، آزاد شدن همه زندانیان بی‌گناه و رسیدگی به اتهامات کسانی که واقعاً جرمی مرتکب شده‌اند در دادگاه‌های صالحه، مستقل و بدون تاثیر از مراکز قدرت یک ضرورت است.»
XS
SM
MD
LG