لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

نتانیاهو: شرم نکردید که به سخنرانی احمدی‌نژاد گوش دادید؟


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه با در دست داشتن مدارکی دال بر کشتار یهودیان به‌شدت به محمود احمدی‌نژاد حمله کرد و کسانی را که سخنرانی رئیس‌جمهوری ایران در سازمان ملل را گوش کردند مورد سرزنش قرار داد.

در میان اسنادی که نخست‌وزیر اسرائیل در دست داشت، از جمله سندی بود که نشان می‌داد نازی‌ها با اتخاذ «راه‌حل نهایی» درصدد پاک‌سازی یهودی‌ها بوده‌اند.

بنیامین نتانیاهو در نطق خود انکار هولوکاست از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، را به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی پیوند داد و ایران را «بزرگ‌ترین تهدید» برای امنیت جهانی برشمرد.

اسنادی که نخست‌وزیر اسرائیل به حاضران در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد همان مدارکی بود که در سفر ماه گذشته وی به آلمان در اختیارش گذاشته شده است.

بنیامین نتانیاهو پروتکل ۱۹۴۲ را که نازی‌ها در وانزه (در حومه برلین) برای پاک‌سازی یهودی‌ها تنظیم کرده بودند در دست گرفت و گفت: «آیا این پروتکل دروغ است؟»

‌وی همچنین نقشه‌های کوره‌های آدم‌سوزی و اتا‌ق‌های گاز اردوگاه آشویتس را به حاضران نشان داد و این پرسش را مطرح کرد: «این نقشه‌ها به دست معاون هیتلر، هاینریش هیملر، امضا شده است. آیا این هم دروغ است؟»

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «در مورد بازماندگان آشویتس که هنوز شماره‌های خالکوبی‌شده نازی‌ها را بر بازوی خود دارند، چطور؟ آیا این خالکوبی‌ها نیز دروغ است؟»

بنیامین نتانیاهو گفت: «پدربزرگ و مادربزرگ همسرم، دو خواهر و سه برادر پدر همسرم و همه عمه‌ها و عموها، همه عموزاده‌ها و عمه‌زاده‌های وی به دست نازی‌ها به قتل رسیدند. این هم دروغ است؟»

نخست‌وزیر اسرائیل سپس خطاب به کسانی که هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در سالن حضور داشتند گفت: «آیا شما شرم ندارید؟ آیا شما حیا ندارید؟»

بنیامین نتانیاهو در ادامه هشدار داد که برنامه اتمی ایران می‌تواند به یک فاجعه جهانی منجر شود.

وی گفت: «بزرگ‌ترین تهدیدی که جهان امروز با آن مواجه است پیوند فاشیسم مذهبی و سلاح‌های کشتار جمعی است.»

محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بار دیگر کشتار یهودیان را «افسانه» و «دروغ» خواند.

بنیامین نتانیاهو در بخشی دیگر از سخنان خود گزارش اخیر سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به نوار غزه را مورد انتقاد قرار داد.

در گزارش اخیر سازمان ملل درباره حمله به نوار غزه آمده است که قرائن محکمی وجود دارد که اسرائیل در حمله ماه ژانویه به این منطقه مرتکب جنایات جنگی شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل در این باره گفت: «به جای محکوم کردن تروریسم، برخی در سازمان ملل قربانیان را محکوم می‌کنند... نبرد با تروریست‌هایی که از مدرسه‌ها و مسجدها آتش می‌گشایند ساده نیست.»

هنگام این سخنان نادیا رشید، نماینده فلسطینی‌ها، به نشانه اعتراض مجمع عمومی سازمان ملل را ترک کرد.

نادیا رشید پس از ترک تالار گفت که طی سه هفته بیش از ۱۴۰۰ نفر در غزه کشته شدند؛ وی سخنان نخست‌وزیر اسرائیل در مورد غزه را «دروغ» و «فریب» خواند.

همچنین سامی ابوزهری، سخنگوی حماس، در واکنش به سخنان نخست‌وزیر اسرائیل این اظهارات را « دروغ» خواند و گفت که اسرائیل بزرگ‌ترین «هولوکاست» تاریخ معاصر را علیه ملت فلسطین مرتکب شده است و بنیامین نتانیاهو با این گفته‌ها نمی‌تواند «کشتار غزه» را توجیه کند.
XS
SM
MD
LG