لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

جایزه «آزادی مطبوعات»،‌ به وبلاگ‌‌نویس زندانی کوهیار گودرزی اعطا شد


کوهیار گودرزی
کوهیار گودرزی
«باشگاه ملی مطبوعات» که مقر آن در واشینگتن است، جایزه سالیانه «آزادی مطبوعات» خود را به کوهیار گودرزی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر اعطا کرد.

کوهیار گودرزی، وبلاگ‌نویس و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر ایران است که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد؛ وی یکی از ۱۷ زندانی سیاسی است که به تازگی در اعتراض به شرایط زندان دست به اعتصاب غذا زده بود.

جایزه «آزادی مطبوعات جان اوبوچون» هر ساله به یک آمریکایی و یک غیر آمریکایی تعلق می‌گیرد

در اطلاعیه «باشگاه ملی مطبوعات» آمده است هیات مدیره این سازمان امسال کوهیار گودرزی، وبلاگ‌نویس ایرانی و چارلز دیویس استادیار مدرسه روزنامه‌گاری میسوری، را شایسته دریافت جایزه «آزادی مطبوعات جان اوبوچون» می‌داند.

بنا بر اطلاعیه «باشگاه ملی مطبوعات» چارلز دیویس به خاطر تلاشش برای روشنگری در حوزه رسانه‌های ایالات متحده و اینکه چطور سیاستمداران خواهان پنهان ماندن از چشم رسانه‌ها هستند، موفق به دریافت این جایزه شده است.

«باشگاه ملی مطبوعات» در بیانیه خود اعلام کرده است که برای این سازمان «مایه افتخار است که به سهم الهام‌بخش این دو در روزنامه‌نگاری اذعان کند.»

آلن بیرگا، رئیس «باشگاه ملی مطبوعات» در این بیانیه تصریح کرده است: «در زمانه‌ای که شفافیت در دولت در ایالات متحده مورد تهدید است و حقوق گزارشگران خارجی پایمال می‌شود، دیویس و گودرزی اهمیت تلاش برای یک رسانه آزاد در ایالات متحده و خارج را برای ما یادآور می‌شوند.»

«باشگاه ملی مطبوعات» تاکید کرده است که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، ایران، کشور چین را در داشتن روزنامه‌نگاران زندانی پشت سر گذاشته است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد، کوهیار گودرزی به محاربه، تبليغ عليه نظام و حضور در تجمع های غيرقانونی متهم شده است.

اتهام محاربه در جمهوری اسلامی، مجازات مرگ را به همراه دارد؛ کوهیار گودرزی هیچگاه این اتهام را نپذیرفته است.

کوهیار گودرزی، روز ۲۹ آذر سال ۱۳۸۸ هنگامی که عازم قم برای شرکت در مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری بود، به همراه شیوا نظر آهاری، عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر، بازداشت شد.

اکبر گنجی، روزنامه‌نگار ایرانی ، نیز جایزه آزادی مطبوعات «باشگاه ملی مطبوعات» را در سال ۲۰۰۶ دریافت کرده بود.
XS
SM
MD
LG