لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

گفت‌وگوی باراک اوباما با سه رهبر اروپایی درباره ایران


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه با رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره مناقشه هسته‌ای ایران و شماری دیگر از موضو‌عات بین‌المللی گفت و گو کرد.

بنا بر اعلام کاخ سفید، باراک اوباما با گوردون براون، نخست‌ وزیر بریتانیا، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل درباره ایران، روند صلح خاورمیانه و اقتصاد جهانی به گفت‌وگو پرداخته است.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «رئیس جمهور و همتایانش درباره گام‌های بعدی جامعه جهانی در مورد ایران، روند صلح خاورمیانه، و موضوعات اقصاد جهانی گفت‌وگو کردند.»

‌در حالی که آمریکا و متحدان غربی‌اش در تلاشند دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را در شورای امنیت به تصویب برسانند، چین، برزیل و ترکیه با اعمال تحریم‌ علیه ایران مخالفت کرده و خواستار ادامه مذاکرات برای رسیدن به یک توافق با تهران هستند.

با این حال، چین که هفته‌ها در نشست گروه ۱+۵ برای بررسی تحریم‌های آینده ایران شرکت نکرده بود، روز چهارشنبه در این نشست شرکت کرد.

چین که دارای حق وتو در شورای امنیت و مناسبات اقتصادی نزدیک با ایران است، در برابر خواسته کشورهای غربی تاکنون از خود مقاومت نشان داده است.

همچنین برزیل و ترکیه، که دو عضو غیر دایم شورای امنیت هستند، خواستار ادامه مذاکره شده‌اند و تمایلی به تحریم ایران از خود نشان نداده‌اند.

در این میان روسیه، از مخالفت صریح با اعمال تحریم علیه ایران خودداری کرده و از ایران خواسته است تا فرصت گفت‌وگو را از دست ندهد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا هنگامی بیشتر به تحریم ایران مصمم شدند، که ایران از اجرای پیشنهاد وین که در اواخر سال گذشته میلادی با آن موافقت کرده بود، خودداری ورزید.

برپایه این پیشنهاد ایران می‌بایست بخش اعظم اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به روسیه می‌داد و دربرابر مقدار کمتری اورانیوم ۲۰درصد غنی‌شده برای مصرف در رآکتور تهران تحویل می‌گرفت.

ایران پس از آنکه مدت‌ها از دادن پاسخ روشن و رسمی به این پیشنهاد شانه خالی کرد، در سال گذشته خورشیدی اعلام کرد که خود راسا به تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده اقدام می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل، تاکنون طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و به پرسش‌های پاسخ داده نشده آژانس بین‌المللی پاسخ دهد.

ایران غنی‌سازی را حق مندرج خود در پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌داند.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و شورای امنیت تاکید دارند که برای اعتماد سازی، ایران باید، پروتکل الحاقی پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نیز اجرا کند.

پروتکلی که پس از امضای آن بازرسان امکان بازرسی بسیار بیشتر از مناطق هسته‌ای و نظامی را خواهند یافت.

در واپسین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر بر عدم شفافیت برنامه هسته‌ای ایران تاکید شده و همچنین قید شده است که ایران احتمالا در گذشته یا حال بر روی کلاهک هسته‌ای کار کرده است.
XS
SM
MD
LG