لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

پترائوس: بمباران تاسیسات اتمی ایران شدنی است


ژنرال دیوید پترائوس، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا،
ژنرال دیوید پترائوس، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا،
ژنرال دیوید پترائوس، رييس فرماندهی مركزى ارتش آمريكا، در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت ارتش ایالات متحده «طرح‌های احتیاطی» برای مواجهه با برنامه اتمی ایران را آماده کرده است و تصریح کرد با وجود تدابیر اتخاذ شده از سوی تهران، تاسیسات هسته‌ای ایران را می‌شود بمباران کرد.

ژنرال دیوید پترائوس در مصاحبه با کریسیتن امانپور خبرنگار شبکه سی ان ان ضمن تاکید بر دیپلماسی و وضع تحریم در مواجهه با برنامه اتمی ایران گفت: «اگر ستاد مشترک ارتش آمریکا برای احتمال‌های مختلف نیندیشیده باشد و طرح‌هایی برای احتمالات گوناگون اتخاذ نکرده باشد، تقریبا به معنی واقعی کلمه بی‌مسئولیتی است.»

در بخشی از این مصاحبه هنگامی خبرنگار سی ان ان از رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره توانایی اسرائیل در بمباران تاسیسات اتمی ایران پرسید اما وی از اظهار نظر خودداری کرد.

با این حال ژنرال پترائوس در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه تاسیسات اتمی ایران آسیب‌پذیر هستند اظهار داشت که ایران استحکامات این تاسیسات را تقویت کرده و تونل‌های زیرزمینی خود را نیز گسترش داده است؛ وی با این حال تاکید کرد که تاسیسات اتمی ایران مصون از بمباران نیستند.

ژنرال دیوید پترائوس گفت: «قطعا می‌توان آنها را بمباران کرد. میزان اثر (بمباران) بستگی به این دارد با چه چیزی این کار انجام پذیرد و از چه مهماتی استفاده شود.»

ژنرال پترائوس در ادامه تاکید کرد که هنوز برای دیپلماسی در مواجهه با برنامه اتمی ایران فرصت وجود دارد و تصریح کرد برای اجرای هیچ یک از «طرح‌های احتمالی» ضرب‌الاجلی برای ایالات متحده وجود ندارد.

ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه هسته‌ای‌ خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند؛ ایران این اتهام را همواره رد کرده است.

ایران برای بهبود امنیت آسمان خود، در زمستان سال ۱۳۸۷ بخش پدافندی خود را از نیروی هوایی ارتش جدا کرد و آن را به نیروی مستقلی تبدیل کرد.

ایران همچنین برای تقویت سامانه‌های پدافندی خود طی یک قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری که در سال ۲۰۰۵ با روسیه امضا کرد موشک‌های تور-ام یک را از این کشور تحویل گرفت.

با این حال روسیه تاکنون از تحویل سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ به ایران خودداری کرده است.

نوع پیشرفته این سامانه پدافندی که «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» نام دارد می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد.

ایالات متحده و اسرائیل با تحویل این سامانه به ایران مخالفت کرده‌اند.

در سال ۲۰۰۹ کشورهای غربی به ایران پیشنهاد دادند که ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را با مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای مصرف در رآکتور تهران معاوضه کند که این پیشنهاد علی‌رغم توافق‌های اولیه از سوی ایران رد شد.

در ماه‌های پایانی سال ۲۰۰۹ که مقارن بود با تاخیر ایران در پاسخ به پیشنهاد معاوضه اورانیوم، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی قطعنامه‌ای ایران را به دلیل ابهام در برنامه هسته‌ای‌اش محکوم کرد.

همزمان کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده به ایران هشدار داده‌اند که ایران در صورت عدم همکاری با دور جدید تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل روبرو خواهد شد.

در همین حال مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر روی طرح‌هایی کار می‌کنند که در صورت ادامه این وضع، دامنه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را گسترش دهند؛ یکی از اقلام مطرح شده در کنگره آمریکا برای قرار گرفتن در فهرست تحریم بنزین است؛ کالایی که ایران ۴۰ درصد از نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند.
XS
SM
MD
LG