لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

جعفری: اقناع پاسداران حامی فتنه بهتر از حذف آنهاست


محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز شنبه برای نخستین بار به حمایت برخی از «پاسداران» از رهبران مخالفان دولت اذعان کرد و اظهار داشت اقناع این دسته از پاسداران بهتر از «حذف» آنان است.

به گزارش فارس، محمد علی جعفری، در اولین دوره آموزش مربیان درس آمادگی دفاعی که روز شنبه برگزار شد، در پاسخ به پرسشی که چرا با پاسداران «حامی فتنه» برخورد نشد، گفت: «خیلی از ابهامات رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و این بهتر از برخورد فیزیکی و حذف است.»

این برای نخستین بار است که یک مقام جمهوری اسلامی به حمایت بخشی از نیروهای نظامی ایران از رهبران مخالفان دولت اشاره می کند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ و با اعلام پیروزی محمودی‌احمدی‌نژاد که به ناآرامی‌های گسترده در ایران منتهی شد، از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و دیگر رهبران اصلاح‌طلب به عنوان «سران فتنه» در میان مقام‌های جمهوری اسلامی یاد می‌شود.

فرمانده سپاه به تعداد و میزان مخالفت ها در درون سپاه پاسداران اشاره نکرده است، اما در دوران مبارزه‌های انتخاباتی میرحسین شماری از فرماندهان سابق سپاه پاسداران نیز از آخرین نخست‌وزیر ایران حمایت کرده بودند.

محسن رشید، رئیس سابق مرکز مطالعات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و محمد عزلتی مقدم، رئیس كمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی مهندس موسوی، از جمله فرماندهان سابق سپاه بودند که می‌توان به حمایت آنها از میرحسین موسوی اشاره کرد؛ احمد عزلتی مقدم، حتی در رویدادهای پس از انتخابات به زندان افتاد.

در این میان خانواده‌‌های فرماندهان برجسته‌ای چون همت، باکری و زین‌‌الدین پیش از انتخابات با صدور بیانیه‌ای از میرحسین موسوی در انتخابات حمایت کرده بودند.

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، که پس از انتخابات ریاست جمهوری همواره به مخالفان دولت تاخته و نیروهای تحت امرش اعم از بسیج و سپاه نقش عمده‌ای در سرکوب معترضان داشتند، روز شنبه بار دیگر از برخورد با رهبران مخالفان دولت سخن گفت و تاکید کرد: «محاکمه سران فتنه قرار است مردمی باشد و این محاکمه در حال صورت گرفتن در اذهان مردم است و محاکمه قانونی هم در زمان خود صورت می‌گیرد و خود آنها هم متوجه شدند که دیگر جایی در بین مردم ندارند و این بزرگترین محاکمه و ضربه به آنها است.»

فرمانده سپاه پاسداران در بخشی دیگر از سخنانش به «جنگ نرم» اشاره کرد و گفت: «به دلیل اینکه نتوانستیم در جنگ نرم خوب دفاع کنیم، تلفاتی دادیم و این به دلیل این است که ما بلد نیستیم در این حوزه خوب بجنگیم مانند سال‌های اول جنگ تحمیلی.»
XS
SM
MD
LG