لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

آمریکا: حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی مجازاتی وحشیانه است


 .مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
.مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به معترضان بین‌المللی به حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، زن ۴۳ ساله تبریزی، پیوست و سنگسار را مجازاتی وحشیانه خواند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری خود گفت: «ما به شدیدترین وجه سنگسار را که شکلی از مرگ با شکنجه و قانونی‌شده است، در هرجایی که باشد، محکوم می‌کنیم.»

سكينه محمدى آشتيانى، که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد متهم به زنای محصنه است؛ وی پیش از این برای این اتهام ۹۹ ضربه شلاق خورده بود اما بار دیگر با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده دیگرش دوباره به جریان افتاد و درحالی که پیشتر متحمل مجازات شده بود، این بار به سنگسار محکوم شد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ایالات متحده درباره این پرونده به شدت نگران است، تصریح کرد: «ما از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم به تعهدات خود در زمینه حقوق بنیادین، مندرج در میثاق بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی پایبند باشند.»

پیش از این جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز، سنگسار را مجازاتی «منزجرکننده و بربرانه» خوانده بود.

همچنین هوارد برمن، رئیس کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان آمریکا نیز درباره حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی گفته است که چنین مجازاتی «بی‌رحمانه‌ترین شیوه قابل تصور» است که در ایران اجرا می‌شود.

واکنش شدید بریتانیا

روز پنجشنبه وزیر خارجه بریتانیا نیز در انتقادی شدید‌اللحن از صدور حکم سنگسار برای سكينه محمدى آشتيانى، این مجازات را «قرون وسطایی» خواند و از ایران خواست که این حکم را متوقف سازد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود احمد داوود اغلو در لندن گفت: «گزارش‌ها درباره این اعدام قریب‌الوقوع برایم انزجارآور بود.»

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «به نظر من سنگسار مجازاتی قرون وسطایی است که جایی در جهان مدرن ندارد و در نگاه ما ادامه اعمال چنین مجازاتی در ایران بی‌اعتنایی آشکار به حقوق بشر است.»

ویلیام هیگ تصریح کرد: «من از ایران می‌خواهم که این اعدام را فورا متوقف کند و مراحل دادرسی که این زن طی آن دادگاهی شده را مورد بازنگری قرار دهد و من فکر می‌کنم اگر این مجازات به اجرا درآید، موجب انزجار و تنفر جهانیان خواهد شد.»

پیش از این، فرانسه نیز از ایران خواسته بود اجرای احکام اعدام سكينه محمدى آشتيانى و محمد رضا حدادی که در نوجوانی به ارتکاب قتل محکوم شده بود، متوقف سازد.

اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از اعدام قریب‌الوقوع سکینه محمدی آشتیانی و محمد رضا حدادی، به شدت ابراز نگرانی کرد.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این بیانیه همچنین از ایران خواسته است که حکم اعدام زینب جلالیان، شهروند کرد ایرانی، را لغو کند.

کاترین اشتون در بیانیه خود سنگسار را مجازاتی «بی‌رحمانه» توصیف کرده و از مقام‌های ایرانی خواسته است چنین مجازاتی را از قوانین ایران حذف کنند.

در کمیپنی که علیه اجرای حکم سكينه محمدى آشتيانى به راه افتاده است، امضای بازیگرانی چون ژولیت بینوش، اما تامسون، کالین فیرث دیده می‌شود.

فیلیپ پولمن، نویسنده، لورد پوتنام، تهیه کننده فیلم، سر ریچارد آیر، کارگردان، ای. سی. گریلینگ، فیلسوف نیز از دیگر چهره‌هایی هستند که به این کمپین پیوسته‌اند.
XS
SM
MD
LG