لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۷

«آمریکا درصدد تحریم عوامل سرکوب مخالفان در ایران است»


ضرب و شتم مردم توسط نیروهای امنیتی در روز عاشورا، تهران
ضرب و شتم مردم توسط نیروهای امنیتی در روز عاشورا، تهران
روزنامه وال استریت جورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده است که کاخ سفید درصدد اعمال تحریم‌های تازه مالی علیه نهادها و افرادی است که به طور مستقیم در سرکوب مخالفان نقش داشته‌اند.

به نوشته این روزنامه،‌ ثبات بلند مدت حکومت ایران برای دولت باراک اوباما به طور روز افزونی زیر سئوال رفته و کاخ سفید به دنبال یافتن شیوه‌‌هایی برای حمایت از «جنبش سبز ایران» است.

وال استریت جورنال می‌افزاید کارشناسان امور راهبردی خزانه‌داری آمریکا پیش از این نیز بر روی سپاه پاسداران که پشتوانه نظامی و اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، رهبر و رئیس‌ جمهوری ایران، هستند، تمرکز داشته‌اند.

وال استریت جورنال می‌نویسد با این حال در هفته‌های اخیر برخی از چهره‌های سرشناس مخالف حکومت ایران، در سخنرانی‌هایی که در بنیاد‌های پژوهشی واشینگتن داشته‌اند، فهرستی از شرکت‌‌های مرتبط با سپاه پاسداران را برای تحریم ارائه داده‌اند.

به نوشته این روزنامه شرکت مخابرات ایران و شرکت سهامی آلومینیوم ایران، که سهام‌دار عمده آنها سپاه پاسداران است، از جمله شرکت‌های مندرج در این فهرست هستند.

وال استریت جورنال می‌نویسد یک مقام دولت آمریکا که مسائل ایران را پیگیر است، از اظهار نظر درباره اینکه آیا دولت اوباما این فهرست را برای اعمال تحریم‌های تازه مبنای کار قرار داده یا نه، خودداری کرده است.

این روزنامه به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌‌نویسد هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، در هفته‌ای که گذشت، با چهار پژوهشگر ایرانی در وزارت خارجه قهوه صرف کرد و درباره تحولات جاری ایران به گفت‌وگو پرداخت؛ به گفته این مقام‌های آمریکایی هیلاری کلینتون از جمله به این موضوع اشاره کرده است که اگر ایران بخواهد درباره برنامه اتمی خود به سازش برسد، آیا آمریکا می‌تواند به توافقی با تهران دست یابد بدون اینکه به«جنبش سبز» آسیبی برسد.

وال استریت جورنال می‌افزاید بسیاری از مقام‌های آمریکایی و اروپایی بر این باور بودند که اعتراض‌‌ها در ایران به سرعت مهار می‌شوند و کاخ سفید نیز در ابتدا با احتیاط درباره جنبش سبز موضع‌گیری می‌کرد و تلاش داشت هیچ‌گونه حمایت صریحی از مخالفان نکند.

به نوشته این روزنامه در تابستان گذشته مقام‌های آمریکایی بارها تأکید کردند که اولویت واشینگتن برنامه هسته‌ای ایران است.

وال استریت جورنال می‌افزاید، موضع آمریکا در برابر تحولات ایران به گونه‌ای بود که برخی از معترضان در شعارهای خود می‌گفتند «اوباما، اوباما، یا با اونا یا با ما!»

وال استریت جورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است اما هم‌اکنون سیاست کاخ سفید درباره تحولات ایران تغییر کرده است که بخشی از آن به توان «شگفت‌انگیز» جنبش سبز در مواجهه با سرکوب‌های گسترده برمی‌گردد.
XS
SM
MD
LG