لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

قاتل شاپور بختیار پس از ۱۹ سال زندان آزاد شد


علی وکیلی راد (وسط)
علی وکیلی راد (وسط)
يک دادگاه در فرانسه روز سه‌شنبه، تنها چند روز پس آزادی کلوتیلد ریس فرانسوی، على وكيلى راد، قاتل شاپور بختيار، آخرين نخست وزير محمدرضا پهلوی، را پس از ۱۹ سال زندان آزاد كرد.

آقاى وكيلى‌ راد که به اتهام قتل شاپور بختيار، آخرين نخست‌وزير ايران قبل از انقلاب، در سال ۱۳۷۰ به حبس ابد محكوم شده بود سال گذشته پس از گذراندن ۱۸ سال حبس مشمول تقاضای عفو از حبس در فرانسه شد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، يک روز پس از آن كه وزير كشور فرانسه حكم اخراج آقاى وكيلى راد را از خاك اين كشور صادر كرد، دادگاه فرانسه با صدور حكمى این زندانی را آزاد اعلام کرد.

آزادى آقاى وكيلى راد دو روز پس از آزادى كلوتيلد ريس، مدرس زبان فرانسوى در دانشگاه اصفهان، که به اتهام جاسوسى بازداشت شده بود صورت مى‌گيرد.

كلوتيلد ريس، شهروند ۲۴ ساله فرانسوى كه به تدريس زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان اشتغال داشت، دهم تيرماه ۸۸ توسط نيروهاى امنيتى در فرودگاه بين‌المللى تهران بازداشت شد و پس از آن به اتهام «جمع‌آورى اطلاعات و حمايت از اغتشاش‌گران» در دادگاه گروهى بازداشت‌شدگان پس از انتخابات به ۱۰ سال زندان محكوم شد.

در حالی كه حدس و گمان بر سر مبادله بين آقاى وكيلى راد و خانم ريس ادامه دارد، سورن مارگولى، وكيل آقاى وكيلى راد، با رد هر گونه معامله‌اى بر سر تبادل این دو نفر بين دولت هاى ايران و فرانسه تأكيد كرد كه اين موضوع نبايد به عنوان «مبادله [بين دولت‌ها] در نظر گرفته شود».

در ماه‌هاى گذشته مقام‌هاى ايرانى چندين بار به صورت تلويحى اعلام كرده بودند كه در قبال آزادى زندانيان ايرانى در فرانسه، حاضر به بازنگرى در وضعيت كلوتيلد ريس هستند، اما مقامات فرانسوى صراحتا هر گونه تبادل در اين زمينه را رد كردند.

با اين حال اوايل اين هفته مقام‌هاى قضایی ايران با تبديل حكم زندان وى به ۳۰۰ ميليون تومان جزاى نقدى، به وى اجازه دادند خاك ايران را ترك كند.

پیشتر دادگاهى در فرانسه با مخالفت با استرداد مجيد كاكاوند، بازرگان ايرانى، به آمریکا كه از طرف دولت ایالات متحده به نقض مقررات مربوط به تحريم‌هاى ايران متهم شده بود، این شهروند ایرانی را آزاد كرد.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داده است که بعدازظهر روز سه‌شنبه به وقت محلى على وكيلى راد پاریس را سوار بر هواپیمای ایران‌ار به قصد تهران ترک کرده است.

دادگاه ويژه تروريسم فرانسه در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۲-۱۳۷۳) على وكيلى‌ راد را به قتل دكتر بختيار متهم و وى را به حبس ابد محكوم كرد، گرچه امكان آزادى مشروط وى را منتفى ندانست.

قتل شاپور بختيار که آخرین نخست‌وزیر ایران پیش از وقوع انقلاب اسلامی سال ۵۷ بود، در سال ۱۳۷۰ در منزل مسكونى او در حومه غربى شهر پاريس اتفاق افتاد و فرانسه همواره دولت ایران را مسئول این اقدام دانسته است.
XS
SM
MD
LG