لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

سعید علی حسینی، عجیب‌ترین پرونده دوپینگ در تاریخ ورزش ایران


به دلیل تغییر قوانین، محرومیت سعید علی حسینی وزنه‌بردار سنگین وزن ایران لغو شده و او از سال ۲۰۱۷ می‌تواند در مسابقات شرکت کند.

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری اعلام کرده است این تخفیف، بنا بر تغییر قوانین محرومیت‌های مادام العمر و برخی مجازات‌های آژانس مبارزه با دوپینگ صورت گرفته. اما این وزنه‌بردار تحت کنترل دوپینگ است و هر لحظه باید آماده آزمایش باشد.

طبق تاریخی که اعلام شده، سعید بعد از مسابقات جهانی ۲۰۱۷ می‌تواند در ترکیب تیم ملی قرار بگیرد. شاید بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ نخستین حضور ورزشکاری باشد که دهسال پیش، برترین پدیده در وزنه‌برداری جهان بود.

برخلاف خبر منتشر شده دربارهٔ محرومیت مادام العمر سعید، او قبلاً با تخفیف مواجه شده و دادگاه عالی ورزش، محرومیتش را به ۱۲ سال تقلیل داده بود. حالا به او پس از گذراندن حدود هشت سال محرومیت، امکان بازگشت مجدد داده شده.

سعید از ۳۰ سالگی، بار دیگر رقابت با پولاد سرد را آغاز خواهد کرد. وزنه بردار اردبیلی در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «خیلی منتظر ماندم. سال‌های سختی را گذراندم. وقتی فهمیدم قوانین جدید اجازه می‌دهد برگردم، بدنسازی‌ را از چند ماه قبل آغاز کردم. قطعاً به بازی‌های آسیایی می‌رسم و در آنجا می‌خواهم بهترین وزنه‌ها را بزنم.»

علی‌حسینی گفت می‌توانستم مدال المپیک پکن را بگیرم و کنار دوستان عزیزم به مدال المپیک لندن هم برسم اما آن اتفاقات پیش آمد و نشد.

او می‌گوید: «دو باری که دوپینگم درآمد در اردوی تیم ملی بودم. سه بار هم تست دادم. از جمله وقتی رکورد جوانان جهان را شکستم. هیچ مشکلی پیش نیامد. با توجه به اینکه سنم بالا رفته، نگاهم به زندگی نیز فرق کرده. الان آن افراد را بخشیده‌ام.»

بهداد سلیمی قهرمان المپیک لندن وقتی مسابقات جهانی ۲۰۱۳ را از دست داد، به سایت شبکه ایران گفت: «رضازاده یک مدال طلای جهان را از من گرفت، من امسال می‌توانستم رکورد بزنم. احتمالش وجود دارد بلایی که سر علی حسینی آمد سر من هم بیاید.»

پیش از چهره شدن بهداد سلیمی، این سعید علی حسینی بود که رکوردهای رضازاده در رده جوانان را فرو ریخت. او بخت اصلی قهرمانی فوق سنگین در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ گویانگ هم بود اما شب مسابقه اعلام شد به دلیل مصدومیت نمی‌تواند وزنه بزند.

عکسی از آرنج مصدوم او هم ایران منتشر شد. سعید آن مصدومیت را جعلی خواند و گفت هادی پانزوان از مربیان اعزامی با دهان، آرنج او را می‌مکید تا کبود شود که عکس بگیرند و بگویند مصدوم شده.

عزیز حسینی پدر سعید که خودش برنده مدال برنز آسیا در سال ۱۹۸۴ است به ایسنا گفت: «می‌خواهند پسرم را قربانی کنند. حتی اگر اعدامم کنند قدمی عقب‌نشینی نمی‌کنم. حرف‌های نگفته زیاد دارم که اگر بگویم آبروی خیلی‌ها می‌رود.»

در ادامه، خبر محرومیت مادام العمر سعید علی حسینی منتشر شد؛ او نیز گفت در اردوی تیم ملی با اطلاع رضازاده، به او و سلیمی داروهای غیرمجاز تجویز می‌شده.

سعید با اشاره به ماجرای محرومیت ۹ وزنه‌بردار ایران در سال ۲۰۰۶ گفت: «سازمان تربيت بدنی و كميته المپيک دست به دست هم دادند تا رضازاده محروم نشود. در اردوی اردبيل به ما آمپول انسولين، تستسترون و سوماتروپين می‌زدند. اين همان بلايی است كه سر خيلی از وزنه‌برداران آمده و آنها دچار ديابت شده‌اند. آقای ژنیا کمک مربی بلغاری تيم ملی به جای رضازاده نمونه ادرار داده بود، وگرنه رضازاده هم مثل ۹ نفر دیگر محروم می‌شد.»

حسین رضازاده تمام اظهارات سعید علی حسینی را در خبرگزاری‌ها تکذیب کرد. پانزدهم آبان ۱۳۸۹ اعلام شد او به صورت مادام العمر از حضور در تمام میادین ورزشی محروم است.

پیش از اعلام نظر نهایی فدراسیون جهانی، حسین رضازاده و داراب ریاحی در چند نوبت به مقر فدراسیون جهانی در مجارستان رفتند و از نتیجه بخش بودن مذاکرات خبر داده بودند.

اما قهرمان جوان که از او به عنوان اعجوبه وزنه‌برداری یاد می‌شد، ناگزیر در سن ۲۲ سالگی بازنشسته شد.

سعیدعلی حسینی پس از محرومیت، در رقابت‌های دانشجویان شمالغرب کشور که در رشت برگزار شد به راحتی در دو ماده پرتاب وزنه و پرتاب دیسک به مدال طلا دست یافت.

ابهام بزرگ پرونده سعید این بود که فدراسیون جهانی بر خلاف رویه رایج، یکسال از اعلام رای خودداری کرد.

علی مرادی دبیرکل کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا مدعی شد که محرومیت این وزنه‌بردار، توطئه‌ای بوده است که از داخل کشور برنامه‌ریزی و اجرا شده.

سعید علی حسینی بار اول، مهر ۱۳۸۵ به دلیل دوپینگ دسته جمعی در اردوی تیم ملی، محروم شد و المپیک پکن را از دست داد.

پس از پایان محرومیت دو ساله، سعید در جوانان آسیا به میزبانی کره جنوبی از ۴۵۰ کیلو هم فراتر رفت که برای کسب مدال در المپیک پکن کافی بود اما او در روزهای برگزاری المپیک، دوران محرومیتش را می‌گذراند.

دوران پس از محرومیت نیز دیری نپایید و او بار دیگر از سال ۲۰۰۹ گرفتار محرومیتی شد که تا امروز ادامه داشته است. این محرومیت، سال آینده به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG