لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

وزیر خارجه عربستان: حضور نظامی ایران در عراق غیر قابل ‌قبول است


عادل جبیر
عادل جبیر

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، با انتقاد از آنچه «دخالت» ایران در اوضاع عراق نامیده، می‌گوید حضور نظامیان ایران در آن کشور «غیر قابل قبول» است.

گفته‌های نهم خرداد ماه آقای جبیر یک روز پس از آن است که گروهی از سیاست‌مداران سنی عراق، «حضور» قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدران ایران در فلوجه را «محکوم کردند».

طی روزهای گذشته تصاویری از فرمانده سپاه پاسداران ایران در کنار شبه‌نظامیان عمدتا شیعه در «سفری» به فلوجه منتشر شده که واکنش‌هایی را همراه داشته‌است. [بیشتر بخوانید]

نیروهای ضد تروریستی عراق، کارآزموده‌ترین نیروهای امنیتی آن کشور، که در تلاش برای بازپس‌گیری فلوجه از حکومت خودخوانده اسلامی هستند، روز یکشنبه در اطراف این شهر مستقر شدند. فلوجه نزدیک به دو سال پیش به کنترل افراطیون درآمد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عادل جبیر طی کنفرانسی مطبوعاتی همراه فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، در عربستان سعودی به خبرنگاران گفته است، تهران پدیدآورنده «فتنه و تفرقه در عراق» است.

انتقاد ریاض از تهران در حالی‌ست که مقام‌های ایرانی نیز عربستان سعودی را متهم کرده‌اند که پدیدآورنده «تفرقه» در جهان اسلام است؛ برای نمونه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس نهم، فروردین ماه گذشته گفته بود «عربستان در راس سازمان همکاری اسلامی به عامل تفرقه در جهان اسلام مبدل شده است».

ایران از حامیان دولت مرکزی بغداد به شمار می‌رود. تهران طی ماه‌های گذشته آشکارا از نیروهای امنیتی عراق، شبه‌نظامیان عمدتا شیعه و در مواردی پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور، در نبردها علیه «حکومت اسلامی» حمایت کرده‌است. در عین حال گزارش‌هایی از حضور مستقیم «تیم‌های عملیاتی» ایران در مرزهای دو کشور نیز منتشر شده‌است. فرمانده نیروی زمینی ارتش، در پایان اردیبهشت‌ماه گفته بود داعش قصد داشت به ۱۲ کیلومتری مرز کشور برسد «که یگان‌های نیروی زمینی با قدرت وارد عمل شدند».

روابط ایران و عربستان، بار دیگر با تنش‌های شدیدی روبه‌رو شده‌است. عربستان روابط دیپلماتیک خود با تهران را نیز قطع کرده است. تهران نیز به تازگی گفته اعزام زائران ایرانی به حج تمتع در سال ۹۵ منتفی‌ست.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عادل جبیر حضور داشت، به جده سفر کرده و با مقام‌های ارشد آن کشور از جمله ملک سلمان، دیدار کرده‌است. موضوع گفت‌وگوها پیرامون درگیری‌های یمن و جنگ داخلی در سوریه عنوان شده‌است؛ کشورهایی که ریاض و تهران از گروه‌های متضاد و درگیر با هم حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG