لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

ایران خواستار گنجاندن نام دو گروه سوری در فهرست تروریستی سازمان ملل شد


حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران.
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در دیدار با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، خواستار گنجاندن نام گروه‌های سوری «احرار الشام» و «جیش‌الاسلام» در فهرست تروریستی سازمان ملل شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین امیرعبداللهیان که روز چهارشنبه وارد مسکو شد بر همگرایی ایران و روسیه برای حل سیاسی مشکلات سوریه تاکید کرد.

وی گفت برخی کشورهای حامیان سوریه به توصیه‌های ایران و روسیه که همیشه خواستار مشخص شدن فهرست به گفته او «تروریست‌ها» هستند توجه نکردند.

وی افزود: احرار الشام و جیش الاسلام باید در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرند اما تلاش‌ها در این زمینه با دشواری پیش می‌رود.

جیش الاسلام که در گذشته «لواء الاسلام» و «بریگاد اسلام» نام داشت به ائتلافی از گروه‌های اسلامگرا و سلفی اطلاق می‌شود که در جنگ داخلی سوریه شرکت دارند و از تندروترین گروه‌های شورشی مخالف حکومت بشار اسد، ‌رییس جمهوری سوریه، محسوب می‌شود.

احرار الشام نیز سازمانی شامل گروه‌های نظامی اسلامی و سلفی مخالف حکومت اسد است که در مناطق مختلف سوریه درحال نبرد است. احرارالشام رابطه تنگاتنگی با القاعده دارد و با جبهه النصره، ارتش آزاد سوریه و سایر گروه‌های سکولار در سوریه همکاری می‌کند.

توافق آتش‌بس سوریه که از اسفند پارسال با هماهنگی آمریکا و روسیه آغاز شده است شامل گروه‌های داعش و جبهه النصره نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، ویتالی چورکین، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل گفته است که هیات روسی پیشنهاد خود را به کمیته ضدتروریستی سازمان ملل ارائه کرده که نام این دو گروه را در فهرست خود قرار دهد.

وی اعلام کرده که گنجانده شدن نام گروه‌های احرارالشام و جیش الاسلام در فهرست تروریستی سازمان ملل موجب خواهد شد که حمله به مواضع آنان مجاز تلقی شود.

بر پایه این گزارش، حسین امیرعبداللهیان در مذاکرات خود با میخاییل بوگدانف، همتای روسی‌اش مسائل عراق، فلسطین و یمن را نیز بررسی کرده است. درباره جزییات این مذاکرات تا کنون گزارشی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG