لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

رشد ۴۸درصدی‌ قیمت برخی اقلام خوراکی در بهمن ماه


نزدیک‌شدن به روزهای پایانی هر سال، علاوه بر تحمل ترافیک خیابان‌های پرازدحام شهرهای بزرگ ایران، به معنای افزایش نسبی قیمت اقلام و مواد خوراکی در بازار نیز هست.

اگرچه روند افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در ایران در بهمن ماه کنترل شده است، اما شاید این روند چندین ماهه کاهش مداوم قیمت‌ها در آخرین روزها و هفته‌های امسال ادامه نیابد.
براساس گزارش های مرکز آمار ایران و بانک‌مرکزی، تغییرات نرخ تورم در بهمن ماه امسال نیز، روندی امیدوارکننده را دنبال کرده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه امسال به ۲۲ درصد رسید که در مقایسه با تورم نقطه به تقطه دی ماه امسال کاهشی ۷ درصدی را تجربه کرد که کاهشی قابل توجه است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان از آن دارد که تورم دوازده ماه منتهی به بهمن‌ماه امسال نیز، به ۳۳.۷ دهم درصد رسید که در مقایسه با این رقم در دی ماه که ۳۵ درصد بود، کاهش نشان می‌دهد.

گزارش بانک‌مرکزی ایران از نرخ تورم بهمن ماه امسال نیز، اگرچه اعداد و ارقامی متفاوت از نرخ‌های اعلام شده مرکز آمار ایران از نرخ تورم را آشکار می‌سازد، اما این گزارش‌ها نیز، کاهش روند افزایش نرخ تورم را تایید می کند.

براساس گزارش بانک مرکزی ایران، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، در بهمن ماه امسال در مقایسه با بهمن ماه پارسال (تورم نقطه به نقطه) به عدد ۲۲.۸ درصد رسید.

این نرخ تورم در مقایسه با دی ماه امسال، رشدی اندک به میزان ۰.۴ درصد را تجربه کرد.
نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال ۹۲ در مقایسه با مدت مشابه پارسال نیز، عدد ۳۶.۷ درصد را نشان می دهد.

براساس وعده ای که حسن‌روحانی در گزارش تلویزیونی یکصدمین روز نخست کاری خود اعلام‌کرد، دولت قصد دارد تا پایان امسال نرخ تورم را به ۳۵ درصد برساند،‌یعنی مسوولان اقتصادی دولت برای تحقق وعده رئیس خود باید در اسفندماه، ۱.۷ درصد دیگر از نرخ تورم فعلی بکاهند، تا آن وعده به واقعیت بدل شود.

کاری که اگرچه در اقتصاد ایران در تمامی ایام سال دشوار است، اما دشواری این امر در روزهای پایانی سال که به طور سنتی با افزایش تقاضای خرید و شتاب‌گرفتن سرعت گردش پول، همراه است، دوچندان می شود.

بررسی‌ بهای سبد ۱۰ قلم کالای برخی از اقلام خوراکی و آشامیدنی مورد نظر رادیو فردا، در بهمن ماه امسال نیز گزارش های کلان کندشدن روند افزایش قیمت‌ها را تایید می‌کند.

براساس این گزارش‌ها که چند ماهی است در رادیو فردا مورد توجه قرار می گیرد، میانگین ساده تغییرات قیمتی این ۱۰ قلم کالا و مواد خوراکی در ماه مورد گزارش ر مقایسه با دی ماه امسال از رشدی کمتر از ۳ (۲.۴۷) درصد خبر می‌دهد.
در فاصله زمانی دی ماه امسال تا بهمن ماه سال ۹۲، حتی قیمت دو قلم از مواد خوراکی این سبد ۱۰ گانه، کاهش هم داشته است.(جدول زیر را ببینید)

ردیف نوع کالا/کیلوگرم متوسط قیمت
دی‌ماه ۹۲
متوسط قیمت
بهمن‌ماه ۹۲
رشد/درصد
۱ برنج داخله درجه یک ۷۴۱۹.۵ ۷۴۲۷.۲۵ ۰.۱۰
۲ لوبیا چیتی ۱۰۱۴۴.۵ ۱۰۰۲۵.۵ ۱.۱۷-
۳ روغن مایع/ یک لیتری ۴۸۴۴ ۴۸۹۷ ۱.۰۹
۴ قند ۲۶۶۵.۵ ۲۶۷۷.۵ ۰.۴۵
۵ سیب‌زمینی ۲۲۲۷.۵ ۲۳۵۳.۳۷ ۵.۶۵
۶ پیاز ۱۳۳۸.۵ ۱۵۸۳ ۱۸.۲۶
۷ گوجه‌فرنگی ۳۳۹۴ ۳۴۲۵.۵ ۰.۹۳
۸ تخم‌مرغ/شانه ۳۰ عددی ۹۲۸۴.۲۵ ۹۴۳۱.۲۵ ۱.۵۸
۹ گوشت‌مرغ ۶۵۶۵.۵ ۶۶۶۱.۷۵ ۱.۴۶
۱۰ گوشت گوساله بی‌استخوان ۳۲۴۵۰ ۳۱۲۷۱.۸۷ ۳.۶۳-

منبع: گزارش‌های بانک‌مرکزی ایران، قیمت‌ها به تومان است.

بررسی تغییرات قیمتی این ۱۰ قلم کالا و مواد خوراکی در سبد مورد بررسی رادیوفردا، در دوره زمانی بهمن ماه پارسال تا بهمن ماه امسال نیز جالب توجه است.

در مجموع میانگین ساده رشد قیمت این سبد کالایی در فاصله بهمن‌ماه پارسال تا بهمن ماه امسال، رشدی بیش از ۴۷ (۴۷.۷۵) درصد را تجربه کرده است.

این رقم، از نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن ماه بالاتر است که نشان از شتاب افزایش قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در سطحی بالاتر از متوسط افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست.

اما همین رشد نزدیک به ۴۸ درصدی میانگین ساده رشد قیمتی این سبد در بهمن ماه نسبت به تغییراتی قیمتی این سبد در دی‌ماه پایین تر است،‌این رقم در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، ۵۱ درصد بود که همچنان بیانگر کنترل نسبی شتاب نرخ رشد قیمتی این سبد کالایی است. (به جدول زیر توجه بفرمایید.)

ردیف نوع کالا / کیلوگرم متوسط قیمت
بهمن‌ماه ۹۱
متوسط قیمت
بهمن‌ماه ۹۲
رشد/درصد
۱ برنج داخله درجه یک ۵۴۱۵.۷۵ ۷۴۲۷.۲۵ ۳۷.۱۴
۲ لوبیا چیتی ۶۵۲۵ ۱۰۰۲۵.۵ ۵۳.۶۴
۳ روغن مایع/ یک لیتری ۳۷۶۵.۷۵ ۴۸۹۷ ۳۰.۰۴
۴ قند ۲۱۰۷ ۲۶۷۷.۵ ۲۷.۰۷
۵ سیب‌زمینی ۸۰۲.۵ ۲۳۵۳.۳۷ ۱۹۳.۲۵
۶ پیاز ۱۳۷۹ ۱۵۸۳ ۱۴.۷۹
۷ گوجه‌فرنگی ۲۱۱۹.۵ ۳۴۲۵.۵ ۶۱.۶۱
۸ تخم‌مرغ/شانه ۳۰ عددی ۷۳۷۴.۵ ۹۴۳۱.۲۵ ۲۷.۸۹
۹ گوشت‌مرغ ۵۸۱۱ ۶۶۶۱.۷۵ ۱۴.۶۴
۱۰ گوشت گوساله بی‌استخوان ۲۶۶۳۴.۲۵ ۳۱۲۷۱.۸۷ ۱۷.۴۱

منبع: گزارش‌های بانک‌مرکزی ایران، قیمت‌ها به تومان است.

کمی پیش از انتشار گزارش‌های مربوط به نرخ تورم بهمن‌ماه، گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای تولیدکننده که مربوط به اعداد و ارقام این شاخص در دی ماه امسال است نیز، بیانگر آن است که شاخص بهای تولیدکننده در دی ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن یعنی آذر ماه رشدی نداشته و ثابت مانده است.

شاخص بهای تولیدکننده، در واقع میانگین شاخص بهای تمام شده تولیدات تولیدکنندگان ایرانی در بخش‌های مختلف اقتصادی است، تغییرات شاخص بهای تولیدکننده با تاخیری چند ماهه در بازار کالا و خدمات خود را بروز می‌دهد و با این حساب می‌توان امیدوار بود که اگر عوامل تورم‌زا در اقتصاد ایران کنترل شوند، روند کاهشی نرخ تورم همچنان ادامه یابد.
براساس این گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دی ماه امسال، نسبت به دی ماه پارسال رشدی در حدود ۲۵ درصد داشته است.
همچنین شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به دی ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشدی بیشتر از ۳۶ درصد را به ثبت رسانده‌است.
براساس این گزارش، بیشترین افزایش قیمت شاخص گروههای اختصاصی به نام گروه کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری به ثبت رسید که شاخص بهای این گروه تولیدی در دی ماه امسال در مقایسه با دی ماه پارسال رشدی ۴۳ درصدی داشت.

اما کنترل نرخ تورم در اسفندماه و حتی در ماههای نخست سال آینده و حفظ این روند کاهشی با چالش‌های مهمی همراه است.

رشد قیمت حامل های انرژی بر اساس مصوبه مجلس و بودجه سال آینده و همچنین گام‌گذاردن دولت در راه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از بزرگترین چالش های حفظ روند کاهشی رشد نرخ تورم در ایران هستند.

چالش‌هایی که با هدف‌گذاری دولت حسن روحانی برای رسیدن به نرخ تورم ۲۵ درصدی تا پایان سال ۹۳، در تضاد است.



XS
SM
MD
LG