لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

حکم اعدام بابک زنجانی به وکیل او ابلاغ شد


بابک زنجانی، تاجر ایرانی
بابک زنجانی، تاجر ایرانی

وکیل مدافع بابک زنجانی، تاجر ایرانی، روز دوشنبه ۱۶ فروردین اعلام کرد که دادگاه، حکم اعدام موکلش را به او ابلاغ کرده‌است.

رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در این باره گفت که صبح دوشنبه برای ابلاغ رای صادر شده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حاضر شده و از مفاد حکم که ۳۱۸ صفحه‌است، یادداشت‌برداری را آغاز کرده‌است.

وکیل بابک زنجانی با اشاره به مفاد رای صادر شده گفت: «اصل حکم همان چیزی است که پیش از این از سوی سخنگوی قوه قضائیه اعلام شده بود و بر اساس آن هر سه متهم پرونده به اتهام فساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده بودند. در حال حاضر نیز حکم ابلاغ شده به ما، حاکی از رای به افساد فی‌الارض و اعدام برای بابک زنجانی است.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران ۱۶ اسفند در یک نشست خبری اعلام کرد: «حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر که در پرونده نفتی محاکمه شدند در دادگاه بدوی صادر شده و دادگاه، این سه متهم را مفسد فی‌الارض تشخیص داده‌است.»

آقای اژه‌ای اضافه کرده بود که متهمان به رد مال مربوط به شکایت شرکت ملی نفت ایران و به جزای نقدی معادل یک چهارم پول‌شویی محکوم شده‌اند.

وکیل بابک زنجانی همچنین گفته‌است که حکم دو متهم دیگر این پرونده هنوز به وکلای آن‌ها ابلاغ نشده‌است.

رسول کوهپایه‌زاده اضافه کرده که نخست باید روند ابلاغ حکم متهم ردیف اول طی شود و پس از آن حکم دو متهم دیگر به وکلای آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

نام دو متهم دیگر محکوم به اعدام در این پرونده هنوز در رسانه‌های ایران اعلام نشده‌است.

در همین حال، آقای کوهپایه‌زاده به خبرگزاری ایسنا گفته‌است که پس از ابلاغ کامل رای، ۲۰ روز فرصت دارند که اعتراض خود را تقدیم دادگاه کنند.

مقام‌های قضایی و دولتی ایران می‌گویند که آقای زنجانی میلیاردها دلار از پول حاصل از فروش نفت را به خزانه بازنگردانده‌است.

بابک زنجانی و وکلای مدافع او می‌گویند که او می‌خواهد پول‌ها را بپردازد اما تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، باعث شده تا میلیاردها دلار پول حاصل از فروش نفت، در بانک‌های خارجی بلوکه شود و آقای زنجانی تاکنون نتوانسته آنها را آزاد و به ایران منتقل کند.

پیشتر مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، در ۱۸ اسفند ۹۴ گفته بود که «همکاری بابک زنجانی، در حکمش تأثیرگذار است».

XS
SM
MD
LG