لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

عسگراولادی: ۴۰ نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد خواهندشد


حبیب‌الله عسگراولادی، دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی
حبیب‌الله عسگراولادی، دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی
حبیب الله عسگراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، روز پنج‌شنبه، ۹ آذرماه، گفته است که «در انتخابات آینده ۴۰ نامزد خواهیم داشت که ۲۵ نفر از آنها اصولگرا و ۱۵ منفرد و اصلاح‌طلب خواهند بود.»

این عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی، پیشنهاد آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی مبنی بر تشکیل دولت وحدت ملی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری را نیز، «طرحی پوچ» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ‌آقای عسگراولادی که در حاشیه مجمع عمومی جبهه پیروان خط امام و رهبری، سخن می‌گفت، از دعوت و جلسه گذاشتن این جبهه با حدود ۱۰ تا ۱۲ نامزد احتمالی اصولگرایان خبرداد.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، همچنین از دیدار انتخاباتی خود با جامعتین و آیت الله محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در جمعه آینده خبر داده و گفته که در آن دیدار، «در خصوص کلیات انتخابات» صحبت خواهند کرد تا به گفته این عضو ارشد حزب موتلفه، «از بهمن و اسفندماه سال جاری ورود مصداقی به انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم» داشته باشند.

در فاصله چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آینده، در میان چهرهای مختلف اصولگرایان،‌ از علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی،‌ علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران، محمدباقر قالیباف،‌ شهردار تهران، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، غلامعلی حدادعادل، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصطفی پورمحمدی،‌ رییس سازمان بازرسی کل کشور به عنوان نامزدهای احتمالی اصولگرایان در این انتخابات یاد می‌شود.

از این گذشته، هواداران محمود احمدی‌نژاد و طیف دولتی‌ها که اصولگرایان آنها را «جریان انحرافی» می‌نامند نیز گزینه هایی را برای شرکت در انتخابات آتی معرفی می‌کنند. در صدر این فهرست، نام اسفندیار رحیم مشایی،‌ رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد قرار دارد که روز اول آذرماه، به خبرنگار ایسنا گفته بود «تاکنون درباره شرکت در انتخابات در مورد خودم و دیگران حرفی نزده‌ام.»

علی اکبر صالحی،‌ وزیر امور خارجه، علی نیکزاد،‌ وزیر راه و شهرسازی و حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش از دیگر گزینه‌های احتمالی طیف دولتی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به شمار می آیند.

تعدد نامزدها در اردوگاه اصولگرایان باعث شده تا تشکیل ائتلاف‌ها و جبهه‌های متعدد برای رایزنی و رسیدن به ائتلاف در دستور کار گروه های مختلف سیاسی قرار گیرد.

پیش از این آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری،‌ از ناممکن بودن اتحاد در میان اصولگرایان خبر داده بود و تنها به رسیدن به یک ائتلاف بسنده کرده بود.

در این میان تکلیف اصلاح طلبان نیز چندان روشن نیست،‌ برخی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان،‌ همچون آیت الله محمد موسوی خوئینی‌ها،‌ طی سخنانی از ناامیدی خود نسبت به برگزاری انتخاباتی آزاد، خبر داده‌اند.

با این حال بخش دیگری از اصلاح‌طلبان از احتمال نامزدی،‌ محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی، محمد علی نجفی،‌عضو شورای شهر تهران و اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن دولت خاتمی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری سخن می‌گویند.

علی سعیدی، نماینده آیت الله علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در آبان ماه امسال در گفت و گویی تاکید کرده‌بود که «رییس‌جمهوری آینده باید با رهبری هماهنگ باشد.»

حبیب الله عسگراولادی در سخنان روز پنجشنبه خود نسبت به پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی که از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ارایه شده، واکنش نشان داده و این طرح را «طرحی پوچ» نامید.

آقای هاشمی رفسنجانی در آبان ماه امسال، در گفت و گو با وب سایت «انتخاب» در توضیح ایده خود، «نسخه کوچک طرح دولت وحدت ملی» را دولت بعد از جنگ ایران و عراق، «دولت سازندگی» توصیف کرده بود که به گفته او در میانه اختلاف نظرهای بسیار میان گروه های سیاسی موجود آن سال‌ها، تشکیل شد و به گفته او «ترکیبی از مجموعه‌های سیاسی مختلف» بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته بود از طرح دولت وحدت ملی، «یک ایده آل غیرواقعی» نمی‌خواهد.

با این حال، به گفته دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، این طرح، نشدنی است. آقای عسگراولادی تاکید کرده است: «ما نمی‌توانیم با کسانی که هنوز خود را از براندازان جدا نکرده‌اند وحدت کنیم، چراکه وحدت ما ایمانی بوده و با وحدت ملی شدنی نخواهد بود و وحدت ما آهنگ ولایت دارد.»

او تاکید کرده: «اگر ما بخواهیم در چنین طرحی نخست‌وزیر سابق [میرحسین موسوی] را در فهرست وحدت ملی بیاوریم قطعاً مقابل مردم قرار گرفته‌ایم، ما باید خود را با آهنگ ولایت تطبیق دهیم و اگر آقای موسوی خوئینی‌ها نمی‌خواهد برائت بجوید، نجوید.»

اشاره آقای عسگراولادی به سخنان دو روز گذشته آیت الله محمد موسوی خوئینی‌ها، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، است که تاکید کرده بود، ‌اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، از میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام برائت نمی‌کنند و «نباید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کرد.»

حبیب الله عسگراولادی، در ادامه گفته است: «آقای موسوی خوئینی‌ها اختیار دارد که اعلام برائت نکند، اما طبیعی است که مردم نمی‌پذیرند؛ فتنه‌گران کارهای زشتی علیه خط امام و امام حسین (ع) انجام دادند، اما نمی‌گویم که نامزدها این کارها را کرده‌اند و در واقع بنده آن نامزدها را اهل فتنه نمی‌دانم، بلکه اهل فتنه دور آنها جمع شده‌اند.»

دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران قرار است در خرداد ماه سال ۹۲ برگزار شود.
XS
SM
MD
LG