لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

بروجردی: آثار ضرب و شتم بر بدن «ستار بهشتی» دیده نشده است


علاءالدین بروجردی‌، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
علاءالدین بروجردی‌، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
علاءالدین بروجردی‌، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز دوشنبه، ۲۲ آبان ماه، اعلام کرد که براساس «اطلاعات اولیه»،‌ آثار ضرب و شتم بر بدن «ستار بهشتی»، وبلاگ‌نویسی که گفته می شود در زندان به قتل رسیده، دیده نشده است.

در همین حال «شبکه ایران»،‌ وابسته به روزنامه دولتی ایران، از بازداشت ۳ تن از بازجویان «ستار بهشتی» و تحویل آنها به دادسرای نیروهای مسلح خبر داده‌است.
به نوشته شبکه ایران،‌ این بازداشت‌ها پس از دستور رییس قوه قضاییه برای پیگیری سریع پرونده مرگ این وبلاگ‌نویس زندانی، صورت گرفته است تا ظرف یک هفته،‌ کلیه ابعاد ماجرا روشن و مقصران معرفی شوند.

پیش از این، ۴۱ زندانی سیاسی عقیدتی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین با انتشار نامه‌ای تاکید کرده‌بودند، «زمانی که ستار بهشتی به بند ۳۵۰ زندان اوین آورده شد،‌آثار شکنجه در تمام قسمت‌های مختلف بدنش مشهود بوده و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت.»

آقای بروجردی یک روز پس از اعلام خبر تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس برای بررسی دلایل مرگ «ستار بهشتی» در زندان، ‌این سخنان را گفته است.

روز یکشنبه، ‌۲۱ آبان‌ماه، ‌محمدحسن ابوترابی، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر احمد توکلی که از سکوت مقام های مسوول در قبال مرگ یک وبلاگ نویس در بازداشت،‌ انتقاد کرده بود، گفت که کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مسوول پیگیری این موضوع شده و گزارش آن، پس از نهایی شدن به اطلاع ملت و نمایندگان خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، وابسته به مجلس شورای اسلامی، علاالدین بروجردی، تاکید کرده که «در جلسه ساعت ۱۴ روز دوشنبه، ‌مسوولان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور خواهند یافت و گزارش خود را ارایه خواهند کرد.»

به گفته رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ‌پیگیری موضوع قتل این وبلاگ‌نویس کار دقیق و حساسی است.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی نیز روز یکشنبه در بیانیه ای از دستور «قاطع و ویژه» صادق لاریجانی،‌ رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به مرگ این وبلاگ‌نویس زندانی، ‌خبر داده بود.

مرگ ستار بهشتی در زندان، در روزهای اخیر با انتقاد شدید سازمان‌ها و نهادهای بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر و برخی مقام‌های سیاسی بین‌الملل همراه بوده است.

ستار بهشتی، ۳۵ ساله، که از وی به عنوان کارگر وبلاگ نويس نام برده می شود، بر اساس گزارش رسانه های مخالفان، در ايران، در تاريخ نهم آبان ماه در منزلش توسط پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات، موسوم به پليس فتا، به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه اجتماعی و فيس بوک» بازداشت شد و در زندان بر اثر شکنجه درگذشته است.

برخی گزارش‌ها نيز از قول روابط عمومی بهشت زهرا، حاکی از دفن او در رباط کريم تهران بدون حضور اعضای خانواده اوست.

اين نخستين بار نيست که مخالفان در ايران در زندان‌ها جان خود را از دست می‌دهند ولی تحقیقات پیرامون دلایل مرگ آنها و مسببان این حوادث صورت نگرفته یا منتشر نشده است.

در سال های اخير اخبار مربوط به مرگ يا کشته شدن افراد زندانی بارها منتشر شده است که در اين زمينه می توان به مرگ افرادی چون هدی صابر، محسن روح الامينی، محمد کامرانی، امير جوادی فر، رامين آقازاده قهرمانی، زهرا کاظمی، زهرا بنی يعقوب، اکبر محمدی و اميدرضا ميرصيافی در سال‌های اخیر اشاره کرد.

احمد توکلی، ‌نماینده تهران در نطق روز یکشنبه، ‌۲۱ آبان ماه، خود در صحن علنی مجلس، با انتقاد از قوه قضاییه ایران گفته بود به جای سختگیری به وبلاگ‌نویسان، به دنبال مسوولان فاسد باشند.
XS
SM
MD
LG